Sluit aan bij hét beursforum van de Benelux!

Minder advertenties, abonneer gratis op favoriete onderwerpen, chat mee, stel vragen en deel kennis. Naast unieke functies op het forum staan wij ook voor inhoudelijke en respectvolle omgang. In 1 minuut bent u aangemeld!

Welke Belgische broker zou jij aanraden aan een nieuwe belegger

Vragen en ervaringen over beleggen bij brokers en banken zoals: Degiro, KBC, LYNX, Mexem, Keytrade, Bolero, Saxo, MeDirect, Deutsche Bank en BUX.
pnobels
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 8 maal
Is bedankt: 80 maal

Re: Welke Belgische broker zou jij aanraden aan een nieuwe belegger

Bericht door pnobels »

Ik ben ooit begonnen bij Keytrade. Groot nadeel van dit platform is als het op heet is op de beurs (en er gebeuren veel transacties), dan laat de app het dikwijls afweten. Da’s jammer want ik vind het voor de rest nog steeds een van de beste apps. Gebruik nu ook Saxo en Belfius Re-Bel. Loont de moeite om eens op te lijsten welke transactiekosten je waar betaalt. Tot 2500 euro is Belfius best interessant. Ik geloof dat Saxo interessanter is voor US aandelen. Ik geloof dat DeGiro in zowat alles goedkoper is. Maar ik pas daar mee op. Kan interessant zijn voor beperkte posities als daytrader.
Nico F.
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 137 maal
Is bedankt: 184 maal

Bericht door Nico F. »

Ik ben nog nieuw in het beleggen. Sinds begin dit jaar.
Ik was begonnen met me direct, ik heb daar spaargeld staan. Beste rentevoet op het ogenblik. En dan een beleggingsrekening. Ik ben er niet echt tevreden van.

Beperkt aanbod op de amerikaanse beursen. Kosten zijn ok. Maar de telefonische ondersteuning is traag. Ze gaan je terug contacteren, maar gebeurd soms niet. Hulp/vragen via beveiligd bericht gaat nog trager.

Website en app vind ik eerder beperkt.

Mijn aandelen die ik er heb laat ik staan, tot ik ze ooit verkoop. Overzetten naar een andere broker is het duurste van allemaal. 150 euro per lijn.

Ben nu bij bolero. Wel iets duurder in kosten. Maar op alle vlakken beter dan me direct.

Lynx open ik ooit wel eens een account, daar kan je eventueel op de OTC kopen.
dino2023
Vooral een lezer

Bericht door dino2023 »

Hallo, ik heb een rekening bij beobank and heb nu hun beleggingsrekening geopend maar zij rekenen 25 Euro kosten aan per aandeel die je koopt. Is dat normaal? Ongeacht het bedrag die je koopt, 25 Euro erbij.
Andere belgische bank die goedkoper is?
Dank u
Holding
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 98 maal
Is bedankt: 156 maal

Bericht door Holding »

Alvast bedankt aan iedereen die hier nuttige informatie gaf.

Ik probeer samen te vatten:
- kosten verschillen tussen d brokers, naar gelang wat je wilt kan de ene interessanter zijn dan de andere
- Niemand zegt dat je maar 1 broker mag hebben. Combineren kan goedkoper zijn, maar minder mooi overzicht van je portefeuille
- Veel tevreden reacties over het platform van bolero

en aan dino2023: 25 # per transactie is veel. voor een meer exotische beurs kan dat nog, maar voor een beurs als brussel moet je altijd onder de 10 € uitkomen.
Holding
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 98 maal
Is bedankt: 156 maal

Bericht door Holding »

Ik geef hier even een update op mijn eigen vraag. Maar omdat anderen geïnteresseerd waren is het mogelijk wel relevant.

Ik heb Bolero als extra broker genomen en ben wel tevreden over volgende aspecten:
- Prijzen zijn marktconform (maar dus niet de goedkoopste)
- Veel informatie en nieuwsberichten, van KBCS maar ook van de Tijd.
- Zeer overzichtelijk overzicht van kosten bij aan en verkoop.
- Zeer performante website en app waar je makkelijk kan zoeken op effecten
- Eenvoudig om de performantie van je portefeuille op te volgen
- Ze organiseren webinars waar extra informatie maar op opleidingen worden gegeven
- ETF playlist maakt maandelijkse/kwartaal aankopen voor beperkte bedragen (250 of 500 €) mogelijk aan kosten van 1%

Daarom kan ik Bolero aan (nieuwe) beleggers die mikken op lange termijn en niet traden aanraden. Moest je nog met vragen zitten hierover, shoot (al ben ik niet regelmatig online)
NewB76
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 3636 maal
Is bedankt: 3032 maal

Bericht door NewB76 »

Bij de nieuwsberichten van Bolero is naast hun eigen publicaties blijkbaar De Tijd verdwenen en vervangen door ABM .
Reuters is gebleven en is zeer efficient .
piejer
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 18 maal
Is bedankt: 141 maal

Bericht door piejer »

In de mobiele app zijn de berichten van De Tijd er nog. Bij de website zijn ze blijkbaar verdwenen. Ik vind het maar een rare situatie.
piejer
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 18 maal
Is bedankt: 141 maal

Bericht door piejer »

piejer schreef: 05 jan 2024 17:20 In de mobiele app zijn de berichten van De Tijd er nog. Bij de website zijn ze blijkbaar verdwenen. Ik vind het maar een rare situatie.
Nu ook verdwenen in de app.
Vilas
Vooral een lezer
Heeft bedankt: 22 maal
Is bedankt: 5 maal

Bericht door Vilas »

Bolero en Degiro
Bolero voor dividend aandelen en Degiro voor kortere trades en etf.
Geen real-time koersen bij Bolero irriteert mij mateloos als ik een aankoop wil doen.
Ze zeggen dat na een aankoop ik een bepaalde periode wel real-time koersen heb maar dit is niet altijd waar.
Bij Degiro heb ik altijd real-time koersen.Kosteloos.
Snap niet dat dit bij een duurdere broker als Bolero niet kan.
charel01
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 12145 maal
Is bedankt: 10618 maal

Bericht door charel01 »

Welk beleggingsplatform is het goedkoopst nu tarieven bij Saxo Bank zo dalen? Onze geldexpert vergelijkt 12 spelers
Als je belegt in aandelen en ETF’s, is Saxo Bank sinds hun stevige tariefverlaging de goedkoopste Belgische onlinebroker om dat bij te doen. Maar wat met geliefde buitenlandse spelers, zoals Lynx en Degiro? Onze geldexpert Pascal Paepen legt bloot waarop je inboet bij zulke goedkope brokers en vergelijkt de 12 populairste platformen qua kosten: “Als dit type belegger kan je gerust voor een duurdere broker kiezen.”
Eén ding is zeker: onlinebrokers vergelijken is een waar kluwen. Zo lopen onder meer de gebruiksvriendelijkheid van de platformen, de service en de toegang tot actuele informatie al sterk uiteen. “Een broker als Degiro is bijna gratis, maar verwacht niet dat je daar bij problemen zo vlot geholpen wordt als bij bijvoorbeeld Bolero. Ook Lynx kan met een goede klantenservice uitpakken”, weet HLN-geldexpert Pascal Paepen.

Op dat vlak is de keuze voor de een of de ander vaak al meteen iets subjectief, mede afhankelijk van je noden, hoeveel en waarin je precies wil beleggen. Om de vergelijking toch ergens af te bakenen richten wij ons vizier vandaag op de voornaamste kosten en tarieven die gepaard gaan met een aan- of verkoop van een aandeel of ETF.
Goedkope buitenlandse platformen, maar je boet in op andere aspecten

Over het algemeen geldt dat de buitenlanders het goedkoopst zijn om een transactie mee uit te voeren. Maar er is een kanttekening. “Je moet extra administratie doen bij een buitenlandse broker. En de Belg doet dat niet graag, of hij vergeet het”, zegt Pascal Paepen. “Ten eerste moet je het buitenlandse rekeningnummer doorspelen aan het Centraal Aanspreekpunt bij de Nationale Bank (CAP). En je moet die buitenlandse rekening jaarlijks aankruisen in je belastingaangifte. Anders riskeer je een boete van de fiscus. Ten tweede rekenen bepaalde buitenlandse brokers niet zelf de Belgische beurstaks aan bij een transactie. Dat betekent dat je die zelf moet aangeven en achteraf betalen.”
Dat laatste behoort evenwel steeds vaker tot de service van buitenlandse brokers. Lynx, Bux, Mexem en Degiro berekenen de beurstaks wel zelf, houden die kosten af en storten het geld al meteen door naar de fiscus. Bij Trade Republic moet je wel nog alles zelf doen.

Bij een buitenlandse broker moet je bovendien de dividendbelasting op individuele aandelen en distribuerende ETF’s zelf ingeven in je belastingaangifte. Maar veel meer dan wat kopieer- en plakwerk uit de briefing van je broker is dat doorgaans ook niet.

Kortom: die administratie kan voor beleggers in aandelen of ETF’s beperkt blijven tot enkele minuutjes alerte boekhoudkundige moed per jaar. “Maar het kan zo’n gedoe met zich meebrengen en de meeste mensen zijn daar niet graag mee bezig. Voor velen is beleggen al complex genoeg. Probeer vooral zo weinig mogelijk te handelen. Dan kan je gerust voor een iets duurdere broker kiezen, waarmee je geen administratief gedoe hebt”, zegt Paepen.

Hoe kunnen de buitenlandse brokers zo goedkoop zijn?

Waarom die buitenlandse brokers zo goedkoop zijn, heeft meerdere redenen, weet Yoran Brondsema, financieel expert en auteur van ‘De hangmatbelegger’. “Sommige markten, zoals Duitsland of Nederland, zijn een stuk competitiever. Er zijn meer spelers en dus meer concurrentie, wat de prijzen naar beneden haalt.”

“Veel van de buitenlandse brokers richten zich bovendien al sinds het begin op de hele Europese markt. Daardoor hebben ze meer schaalvoordelen dan bijvoorbeeld Bolero en Keytrade, die zich zo goed als enkel op de Belgische markt richten. En door de schaal kunnen ze goedkopere prijzen doorrekenen naar de klant.”

“Ten derde zijn de regels niet overal hetzelfde. Zo is ‘Payment For Order Flow’ (PFOF) verboden in de meeste landen, maar wel toegelaten in Duitsland. Bij ‘Payment For Order Flow’ krijgt de broker een vergoeding voor sommige orders. Door die vergoeding kan een broker zoals Trade Republic lage commissies vragen. Trade Republic haalde trouwens ook een zeer hoog bedrag aan ‘venture capital’ op. Zo kunnen ze de commissies enigszins ‘subsidiëren’ om de markt te veroveren.”

Saxo wordt het goedkoopste Belgische platform, maar sommige beleggers zijn kritisch

Wat de Belg betreft, moeten we zeker even Saxo Bank uitlichten. Dat verlaagde begin april zijn tarieven drastisch met gemiddeld 70 procent. Zo is het nu veruit de goedkoopste Belgische speler én kan het stevig wedijveren met de buitenlandse jongens. Saxo werkt als eerste Belgische speler ook volgens de methode ‘hoe groter de klant, hoe scherper het tarief’. In ons overzicht beperken wij ons tot klanten met de ‘Bronze’-status: voor wie dus een vermogen heeft tot 200.000 euro.
In beleggersmiddens heerst echter wel nog wat voorzichtigheid. Saxo kreeg de voorbije jaren immers veel kritiek, omwille van de stroeve overgang van het oude naar het nieuwe platform tijdens de fusie van Binck naar Saxo. Die fusie haalt de broker nu trouwens aan als reden voor de flinke kostenverlagingen.

“Alles lijkt nu bij Saxo weer vlot te lopen, al laten ze qua antwoorden op vragen soms nog te wensen over”, aldus Paepen. “De prijsverlagingen zijn wel fantastisch. Voor de meeste mensen is Saxo nu een betere optie dan een buitenlandse broker. Ik hoop dat de andere Belgische brokers geschrokken zijn en ook in actie schieten met hun tarieven. Er moet maar één speler een grote verandering doorvoeren om de markt in beweging te zetten.”
We vergelijken de kosten van twaalf onlinebrokers

Voor onze vergelijking van de kosten anno april 2024 lichten we ook nog even toe wat je zoal moet betalen bij een transactie. Bij elke aan- en verkoop van een aandeel of ETF betaal je ten eerste een makelaarsloon, de vergoeding die je betaalt aan een makelaar voor het uitvoeren van de transacties.

Via welke beurs je handelt en de grootte van je order speelt daarbij ook een rol. Wij vergelijken transacties op Euronext Brussel, Parijs en Amsterdam en die op de Amerikaanse beurs. In ons overzicht kiezen we voor in totaal twaalf onlinebrokers: de zeven spelers waarbij je met een Belgische rekening kunt werken en vijf populaire brokers uit het buitenland.

Bij elke transactie betaal je ten tweede een beurstaks van 0,35 procent, dus bij aan- én verkoop. Brokers brengen daarbovenop een wisselkoersmarge in rekening bij het omzetten van valuta voor internationale transacties. Als je bijvoorbeeld een Amerikaans aandeel aankoopt, worden jouw euro’s in dollars omgezet. Die wisselkoersmarge varieert tussen de 0,25 procent en 1 procent per transactie.

Enkele brokers hanteren tot slot ook abonnementskosten om toegang te krijgen tot bepaalde beurzen, en een bewaarloon per effect: een vergoeding voor het bewaren van je beleggingen op hun platform.
Wil je nog meer gaan vergelijken? Een website zoals Curvo heeft een overzicht van alle brokers en hun vele eigenschappen. Via de websites van de brokers zelf kun je ook steeds de tarieven opvolgen, want het is perfect mogelijk dat die er binnenkort alweer wat anders uitzien.
https://curvo.eu/nl/artikel/beste-broker-belgie-etf
Bron:"HLN"
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo. :oops:
Plaats reactie
HTML Button Generator