Sluit aan bij hét beursforum van de Benelux!

Minder advertenties, abonneer gratis op favoriete onderwerpen, chat mee, stel vragen en deel kennis. Naast unieke functies op het forum staan wij ook voor inhoudelijke en respectvolle omgang. In 1 minuut bent u aangemeld!

Build Your Dream (BYD)

Beleggen in aandelen beurs China Shanghai Composite, Toronto, etc.
Gebruikersavatar
Multani
Forumveteraan
Forumveteraan
Berichten: 1136
Lid geworden op: 24 nov 2021 21:58
Heeft bedankt: 166 maal
Is bedankt: 476 maal

Re: Build Your Dream (BYD)

Bericht door Multani »

Tesla versus BYD
Door Belegger.nl op 28 maart 2023 08:50

Deze Amerikaanse producent van elektrische voertuigen heeft geen introductie meer nodig: Tesla is al jaren favoriet bij zowel beleggers als consumenten. Overal zijn de modellen van Tesla te zien. Toch is de wedstrijd nog niet gespeeld: het Chinese BYD is al sinds 2019 's werelds grootste producent van elektrische voertuigen en wordt door sommigen gezien als de betere van de twee.

BYD kan in ieder geval steun vinden bij Berkshire Hathaway. De investeringsmaatschappij van Warren Buffett belegt al sinds 2008 in de Chinese autoproducent en in de Hang Seng-index van Hongkong is de koers sindsdien met 1.000% gestegen. Vicevoorzitter van Berkshire Charlie Munger stelt dat BYD in China onvoorstelbaar ver vooroploopt. Als voorbeeld neemt hij de prijzen in China: Tesla moest de prijzen verlagen, terwijl BYD ze juist kon verhogen.

Ook Constellation Research heeft onderzoek gedaan naar Tesla en BYD. De onderzoekers vergelijken de twee met Apple en Android. Tesla is het merk en luxeproduct; BYD is als batterijproducent overal aanwezig en wat elektrische voertuigen betreft toegankelijker voor de consument dan z’n Amerikaanse evenknie. Constellation stelt dat de tweestrijd in essentie neerkomt op de vraag wie de meest kostenefficiënte, de lichtste en meest compacte batterij op grote schaal kan produceren.

BYD voor de lage prijzen
Volgens het onderzoeksbureau zal BYD in China op korte termijn beter presteren dan Tesla. Dit heeft voornamelijk te maken met de betaalbaarheid van de auto's en kan worden vergeleken met de dominantie van Japanse en Koreaanse autoproducenten in opkomende markten. Suzuki, Kia en Hyundai zijn bijvoorbeeld goed voor 90% van de autoverkopen in India vanwege hun lage prijzen.

Tesla-CEO Elon Musk suggereerde echter in 2020 dat het mogelijk zou zijn om een Tesla te produceren voor $25.000 door de productiekosten verder te verlagen. Kostenbesparing en efficiëntie werden verder benadrukt bij de presentatie van Masterplan 3 op de Tesla-beleggersdag. De introductie van een goedkoper model bleef echter uit, tot ongenoegen van investeerders. Het fonds werd tijdens de presentatie gestraft met een koersdaling van 7%.

Tesla voor de toekomst
Vooralsnog verslaat BYD het paradepaardje van Elon Musk, maar de Amerikaanse autoproducent heeft een breder pakket. Zo is Tesla ook een grote speler in stroomnettoepassingen en batterijoplossingen. Daardoor staat het bedrijf er beter voor op de lange termijn. Deutsche Bank is ook optimistisch over de toekomst van Tesla. Het ziet een voorsprong van SpaceX, ook van Elon Musk, in de race om de ruimte tussen bedrijven die innovatieve platforms introduceren.Tesla kan daar de komende jaren op voortbouwen.

De Duitse bank stelde ook dat de voorgenomen volumegroei van Tesla met 50% realistisch is en dat de voorsprong op de concurrentie verder zou worden vergroot.

China loopt voorop
Tijdens een vraag-en-antwoordsessie na de presentatie van Masterplan 3 werd het management gevraagd hoe Tesla zijn marktaandeel in China kan vergroten. Elon Musk gaf de vraag door aan Tom Zhu, voorzitter mondiale productie en al jaren de baas van Tesla's activiteiten in China en Zuidoost-Azië. "Zolang je een product aanbiedt met meerwaarde tegen een betaalbare prijs, hoef je je geen zorgen te maken over de vraag," zei Zhu. "We proberen alles om kosten te besparen," voegde hij eraan toe, "en geven die korting door aan onze klanten."

Musk voegde daar vervolgens aan toe: "De vraag is een functie van betaalbaarheid, niet van verlangen." Hij zei: "Zelfs kleine veranderingen in de prijs hebben een groot effect op de vraag."

Batterij op wielen
Zowel BYD als Tesla scoort dus punten in de strijd om de markt voor elektrische voertuigen. Het marktaandeel in thuismarkt China is wat BYD momenteel onderscheidt van Tesla, maar de Amerikaanse autofabrikant heeft de wedloop om een groter marktaandeel te bereiken in China nog niet opgegeven, en het management doet pogingen de productiekosten verder omlaag te brengen om dat te bereiken.

Het is een wedstrijd in het produceren van een zo goedkoop mogelijke elektrische auto met de meest efficiënte en compacte batterij waarin beide bedrijven streven naar marktleiderschap, zowel in China als in de rest van de wereld.
Gebruikersavatar
MDK
Forumveteraan
Forumveteraan
Berichten: 1512
Lid geworden op: 03 dec 2021 23:19
Heeft bedankt: 186 maal
Is bedankt: 358 maal

Re: Build Your Dream (BYD)

Bericht door MDK »

Zijn er nog met interesse in BYD en zo ja, kopen in Hongkong of de VS?
Gebruikersavatar
de.generaal
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 nov 2021 10:56
Heeft bedankt: 6 maal
Is bedankt: 25 maal

Re: Build Your Dream (BYD)

Bericht door de.generaal »

In Wijnegem is de Peugeot garage een BYD garage geworden. Je moet het niet zo ver gaan zoeken :)
Gebruikersavatar
MDK
Forumveteraan
Forumveteraan
Berichten: 1512
Lid geworden op: 03 dec 2021 23:19
Heeft bedankt: 186 maal
Is bedankt: 358 maal

Re: Build Your Dream (BYD)

Bericht door MDK »

de.generaal schreef: 28 mar 2023 19:55 In Wijnegem is de Peugeot garage een BYD garage geworden. Je moet het niet zo ver gaan zoeken :)
Een goeie maar dat bedoelde ik niet :lol:

Voor de BYD aandeelhouder ook interessant om te lezen:

In China lijkt Tesla de prijzenoorlog die het zelf is begonnen te gaan verliezen
Artikel van Olivier Daelen • Gisteren om 19:36

Lees meer op: viewtopic.php?p=36970#p36970
Gebruikersavatar
Frazier
Forumveteraan
Forumveteraan
Berichten: 1336
Lid geworden op: 12 apr 2022 18:28
Heeft bedankt: 151 maal
Is bedankt: 526 maal

Re: Build Your Dream (BYD)

Bericht door Frazier »

China's BYD boekt 410% meer winst in eerste kwartaal
27/04/2023 | 13:51

De Chinese elektrische voertuiggigant BYD Co heeft donderdag de winst over het eerste kwartaal met ongeveer 410% zien stijgen doordat het bedrijf zijn leiderschap op de binnenlandse markt consolideerde.
De nettowinst over de eerste drie maanden van het jaar bedroeg 4,13 miljard yuan (596,56 miljoen dollar), tegenover 808,41 miljoen yuan een jaar eerder, bij een omzetstijging van 79,8% tot 120,17 miljard yuan, aldus het bedrijf in een persbericht.

($1 = 6,9230 Chinese yuan renminbi)
Gebruikersavatar
MDK
Forumveteraan
Forumveteraan
Berichten: 1512
Lid geworden op: 03 dec 2021 23:19
Heeft bedankt: 186 maal
Is bedankt: 358 maal

Re: Build Your Dream (BYD)

Bericht door MDK »

Tesla, BYD's China deliveries hit record high in Q2
(Adds BYD Q2 sales figure in paragraph 5)

By Qiaoyi Li and Brenda Goh

BEIJING/SHANGHAI, July 4 (Reuters) - U.S. automaker Tesla and its chief Chinese rival BYD achieved record deliveries of their China-made vehicles in the second-quarter, China Passenger Car Association (CPCA) data showed, as a fight for market share heats up.

Tesla sold 93,680 China-made electric vehicles (EVs) in June, up 18.72% from a year earlier, when Tesla's factory in Shanghai delivered 78,906 China-made Model 3 and Model Y vehicles after the city ended a two-month COVID-19 lockdown.

The U.S. automaker sold 247,217 China-made cars over April-June, the most since it started delivering vehicles from Shanghai in early 2020, the data also showed. Tesla reported record deliveries of 466,140 globally for the second quarter.

Chinese rival BYD, with its Dynasty and Ocean series of EVs and petrol-electric hybrid vehicles, saw June sales surge 88.16% year-on-year to 251,685 vehicles, according to CPCA data.

This was also the first time BYD's monthly sales surpassed 250,000 units and meant that between April to June, BYD delivered 700,244 vehicles, the data showed.

CPCA estimated total sales of new energy passenger vehicles - both at home and for export, and including pure electric and plug-in hybrids - at 740,000 units in June, up 30% from a year earlier. It did not separate domestic sales and exports.

The companies' sales surge point to how they are so far managing to stay ahead of their competition even as overall auto sales slow in China amid a softening economy.

Tesla slashed prices for its two ageing models at the beginning of the year to boost sales and started a price war, prompting competitors - including BYD - to offer discounts or new lower-priced models.

The EV sector is also being given additional support from the Chinese government, which wants to drive sales to shore up a faltering economic recovery.

In June, Beijing announced 520 billion yuan ($71.67 billion) worth of purchase tax breaks on new-energy vehicles through the end of 2027. Caps on the tax exemption, however, may help drive sales growth of cheaper models that are mainly produced by domestic firms rather than premium vehicles from foreign makers, analysts said.
Gebruikersavatar
Bel-Investor
Forumveteraan
Forumveteraan
Berichten: 2794
Lid geworden op: 29 jan 2022 19:23
Heeft bedankt: 453 maal
Is bedankt: 1642 maal

Re: Build Your Dream (BYD)

Bericht door Bel-Investor »

BYD hoogvlieger op Chinese beurs
De Chinese maker van e-auto’s BYD zag de winst over de eerste jaarhelft maal drie gaan, dankzij recordleveringen.

'De omzet steeg met 72 procent. Bovendien kwam de brutomarge uit op 18 procent. Dat is de marge van Tesla', klinkt het enthousiast bij het beurshuis Barclays.

Het aandeel steeg 5 à 6 procent op de beurzen van Shenzhen en Sjanghai.

De brutomarge van Byd kwam uit op 18 procent. Dat is de marge van Tesla.
BARCLAYS
BEURSHUIS
Gebruikersavatar
Expat
Forumveteraan
Forumveteraan
Berichten: 1284
Lid geworden op: 08 jun 2022 15:24
Heeft bedankt: 196 maal
Is bedankt: 576 maal

Re: Build Your Dream (BYD)

Bericht door Expat »

Chinese fabrikant BYD lost Tesla bijna af als grootste verkoper elektrische auto's
Door Noémi van de Pol
27 dec 2023 om 16:09

De Chinese autofabrikant BYD staat op het punt Tesla in te halen als wereldleider op het gebied van de verkoop van elektrische voertuigen. Het relatief onbekende automerk is bezig met een opmars in Europa.

Tesla-topman Elon Musk reageerde in het verleden spottend op het idee dat het automerk zou kunnen concurreren met Tesla, maar BYD wordt nu waarschijnlijk nog voor de jaarwisseling de grootste verkoper van volledig elektrische auto's ter wereld. Eerder dit jaar zei Musk dat de auto's van BYD "zeer concurrerend" waren. In Nederland zijn vijf modellen van BYD te koop, met nog een zesde in aantocht.

De autosector wordt nog steeds gedomineerd door bekendere namen als Toyota en Volkswagen. Maar de Chinese autofabrikanten zijn bezig met een serieuze opmars.

Hoewel er in China geen benzineauto's worden gemaakt die kunnen concurreren met de grootste merken, zijn de elektrische auto's uit het Aziatische land vaak goedkoper en minstens net zo goed.

Chinese bedrijven kunnen elektrische auto's een stuk goedkoper maken doordat de lonen in het land lager liggen en doordat ze een flinke subsidie krijgen van de Chinese overheid.
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerdersteam
Berichten: 7239
Lid geworden op: 04 nov 2021 11:40
Heeft bedankt: 2301 maal
Is bedankt: 4574 maal

Re: Build Your Dream (BYD)

Bericht door Beheerder »


"Bulls make money, bears make money, and pigs get slaughtered"
Gebruikersavatar
azeno
Verkenner
Verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 mar 2023 15:38
Heeft bedankt: 19 maal
Is bedankt: 31 maal

Re: Build Your Dream (BYD)

Bericht door azeno »

De Chinese e-auto Wuling Hongguang Mini.
De Chinese e-auto Wuling Hongguang Mini. — © getty

AUTO

In China worden elektrische auto’s goedkoper, bij ons duurder: hoe kan dat? En wat is de oplossing?
Een elektrische auto van minder dan 20.000 euro: in China zijn er 75 modellen op de markt, in Europa welgeteld 1. Volgens een nieuw rapport focussen autoconstructeurs bij ons te hard op dure e-SUV’s. En duwen ze zo de prijzen omhoog.
Pascal Sertyn
Vandaag om 11:17

De afgelopen weken regende het berichten over de vertragende verkoop van elektrische wagens. Vanuit de autosector werd erop gewezen dat de consument aarzeltom de auto met verbrandingsmotor vaarwel te zeggen. Maar in een nieuw rapport geeft de milieu-ngo Transport & Environment (T&E) nu voluit tegengas. De conclusie daarin is dat niet de consumenten de groei van elektrische voertuigen (EV) afremmen, maar wel de westerse autoconcerns. Die hebben volgens T&E de voorbije jaren voorrang gegeven aan de elektrificering van hun aanbod van middelgrote en luxewagens, in plaats van snel werk te maken van de grootschalige ontwikkeling en productie van kleine, betaalbare modellen.

Sinds 2018 hebben autofabrikanten slechts 40 kleine EV-modellen gelanceerd tegenover 66 grotemodellen. Bij die laatste zijn de SUV’s zeer goed vertegenwoordigd met 54 procent van alle uitgebrachte EV-modellen.

LEES OOK. Peeters hervormt autokeuring: na vier jaar maar om de twee jaar naar de keuring
De concerns speelden daarbij in op de stagnatie van de Europese CO₂-doelstellingen voor auto’s tot 2025. Om die te halen, volstond het om een groter deel van hun segment van grote en luxewagens elektrisch te maken, stelt de ngo.

(Lees verder onder de foto)

De ID.5 e-SUV van Volkswagen.
De ID.5 e-SUV van Volkswagen. — © imago/eibner

De onevenredige focus van autofabrikanten op grotere, duurdere modellen heeft in Europa ook geleid tot hoge prijzen voor elektrische wagens. De ngo stelt vast dat zulke wagens in China sinds 2015 gemiddeld 50 procent goedkoper zijn geworden, terwijl in Europa de gemiddelde prijs in dezelfde periode met 18.000 euro is gestegen.

Een bijkomend pijnpunt is dat de consument geconfronteerd wordt met een zeer groot prijsverschil tussen kleine elektrische wagens en even grote exemplaren die rijden op diesel of benzine. Autokopers hebben de keuze uit een reeks diesel- en benzinewagens van minder dan 20.000 euro, maar de gemiddelde prijs van een elektrisch voertuig in de kleinste categorie bedraagt 34.000 euro.

Kaper op de kust
Dat de verkoop van kleine EV’s achterophinkt, is verder nog af te leiden uit de marktaandelen van de verschillende autosegmenten. Kleine wagens zijn goed voor 37 procent van alle verkochte wagens. Specifiek binnen de groep van elektrische auto’s zijn de kleine modellenmaar goed voor 17 procent. Bij grote luxewagens is het andersom: een aandeel van 13 procent van alle verkochte wagens, maar 28 procent van alle verkochte EV’s.

Transport & Environment sluit niet uit dat de Europese en Amerikaanse autobedrijven zich in de eigen voet schieten. Nu het groeiritme van de verkoop van hun dure EV-aanbod begint te vertragen, riskeren ze onvoldoende financiële slagkracht te hebben om de komende jaren werk te kunnen maken van de introductie van kleinere en goedkopere elektrische modellen, stelt de ngo.

Sinds 2015 zijn elektrische voertuigen in China gemiddeld 50 procent goedkoper zijn geworden, terwijl in Europa de gemiddelde prijs in dezelfde periode met 18.000 euro is gestegen

Heel wat Europese fabrikanten kondigen wel aan om de volgende drie jaar goedkopere, compacte modellen op de markt te brengen. Maar als dat niet samengaat met een forse opschaling van de productie, zal dat volgens T&E wellicht niet volstaan om aan de vraag te voldoen. Intussen bereiden Chinese autobouwers zich volop voorom hun goedkope EV-modellen in Europa te verkopen. BYD, bijvoorbeeld, meert woensdag voor het eerst zijn eigen autoschip aan in Vlissingen (North Sea Port). De Chinese automaker ontwikkelt een vloot van zeven schepen die elk tot 7.000 wagens vervoeren.

LEES OOK. Met een SUV in Parijs, dat kan je flink wat kosten: inwoners stemmen voor verdrievoudiging van parkeertarieven
In het rapport van T&E wordt België opgevoerd als een goed voorbeeld voor de overgang van diesel- en benzinewagens naar EV’s. Volgens de ngo kan het wagenpark versneld elektrificeren via bedrijfswagenvloten. Daar maken overheden in Europa te weinig werk van, luidt het. De verschillende fiscaliteit voor bedrijfswagens op elektriciteit, diesel of benzine in ons land wordt naar voren geschoven als een na te volgen voorbeeld. Die aanpak leidt er wel niet toe dat kleine, goedkope EV’s in opmars zijn in de zeer grote vloot van bedrijfswagens in België. Uit cijfers van de automobielfederatie Febiac blijkt dat de vijf meeste verkochte EV-modellen in 2023 SUV’s waren, met Model Y van Tesla als koploper.
Plaats reactie
HTML Button Generator