✅ Geen reclame? Wel: extra functies zoals favoriete onderwerpen en chatbox volgen + bijlagen zien? ✅
Registreer binnen 1 minuut
Beleggen in Lithium
-
- Forumveteraan
- Berichten: 4856
- Lid geworden op: 09 mar 2022 13:32
- Heeft bedankt: 812 maal
- Is bedankt: 878 maal
Beleggen in Lithium
Investeringen in mijnbouw lithium blijven achter: “Veel fabrieken voor elektrische voertuigen zullen leegstaan”
De populariteit van elektrische auto’s blijft toenemen, zowel bij de consument als bij beleggers die inzetten op een duurzame toekomst. Dit zet autofabrikanten ertoe aan hun infrastructuur op te schalen, zonder noodzakelijkerwijs rekening te houden met een levensgroot probleem: de aanvoer van lithium, een essentieel bestanddeel voor de batterijen voor elektrische voertuigen, houdt geen gelijke tred.
Tekorten in de toeleveringsketen kunnen aanzienlijke gevolgen hebben voor de wereldmarkt. Houtschaarste maakt het moeilijk om pallets te leveren, net zoals een gebrek aan aluminium gevolgen zal hebben voor – onder meer – de levering van drankblikjes aan supermarkten. Ook wat elektrische voertuigen betreft, kan de bevoorradingsketen stokken: bij een gebrek aan lithium, bijvoorbeeld.
Lithium is een edelmetaal waarvan de vraag de laatste jaren explosief is gestegen naarmate elektrische voertuigen (EV’s) terrein wonnen. Dit heeft de investeringen in de productie van meer lithium gestimuleerd. Er is echter een groot probleem: de investeringen in EV-fabrieken en batterijfabrieken zijn groter dan de investeringen in lithiumwinning.
Wanverhouding
“Er is een zeer grote wanverhouding”, oppert Keith Phillips, CEO van mijnbouwbedrijf Piedmont Lithium, verwijzend naar de hele toeleveringsketen van EV. “Er gaat bijzonder veel kapitaal naar de bouw van auto- en batterijfabrieken, en er gaat niet genoeg kapitaal naar de productie van lithium. Dat betekent dat veel van de EV- en batterijfabrieken leeg zullen staan.”
https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/i ... NewsSearch
De populariteit van elektrische auto’s blijft toenemen, zowel bij de consument als bij beleggers die inzetten op een duurzame toekomst. Dit zet autofabrikanten ertoe aan hun infrastructuur op te schalen, zonder noodzakelijkerwijs rekening te houden met een levensgroot probleem: de aanvoer van lithium, een essentieel bestanddeel voor de batterijen voor elektrische voertuigen, houdt geen gelijke tred.
Tekorten in de toeleveringsketen kunnen aanzienlijke gevolgen hebben voor de wereldmarkt. Houtschaarste maakt het moeilijk om pallets te leveren, net zoals een gebrek aan aluminium gevolgen zal hebben voor – onder meer – de levering van drankblikjes aan supermarkten. Ook wat elektrische voertuigen betreft, kan de bevoorradingsketen stokken: bij een gebrek aan lithium, bijvoorbeeld.
Lithium is een edelmetaal waarvan de vraag de laatste jaren explosief is gestegen naarmate elektrische voertuigen (EV’s) terrein wonnen. Dit heeft de investeringen in de productie van meer lithium gestimuleerd. Er is echter een groot probleem: de investeringen in EV-fabrieken en batterijfabrieken zijn groter dan de investeringen in lithiumwinning.
Wanverhouding
“Er is een zeer grote wanverhouding”, oppert Keith Phillips, CEO van mijnbouwbedrijf Piedmont Lithium, verwijzend naar de hele toeleveringsketen van EV. “Er gaat bijzonder veel kapitaal naar de bouw van auto- en batterijfabrieken, en er gaat niet genoeg kapitaal naar de productie van lithium. Dat betekent dat veel van de EV- en batterijfabrieken leeg zullen staan.”
https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/i ... NewsSearch
-
- Forumveteraan
- Berichten: 4856
- Lid geworden op: 09 mar 2022 13:32
- Heeft bedankt: 812 maal
- Is bedankt: 878 maal
Re: Beleggen in Lithium
Nieuwe bron van zeldzame metalen: wetenschappers halen lithium uit water
Wetenschappers van het Pacific Northwest National Laboratory van het Amerikaanse ministerie van Energie testen samen met een aantal bedrijven een methode om met magnetische nanodeeltjes lithium uit afvalwater te halen. De techniek biedt hoop: kunnen we zeldzame metalen straks lokaal winnen?
Lithium is een essentieel onderdeel van de batterijen die in praktisch elk elektronisch apparaat zitten, van telefoons tot accu’s van elektrische auto’s. Door de energietransitie is de verwachting dat de vraag naar het zeldzame metaal alleen maar toeneemt. En dat is een uitdaging, want de voorraden zijn beperkt. Naar schatting ligt ongeveer de helft van de wereldwijde lithiumvoorraad in de ‘lithiumdriehoek’ op de grens van Chili, Bolivia en Argentinië. Daarnaast heeft het delven van lithium een flinke milieu-impact op de omringende omgeving.
Andere bronnen van lithium
Het wordt voor landen dus steeds belangrijker om nieuwe bronnen van lithium te vinden. En gelukkig zijn die er. Lithium zit bijvoorbeeld ook in opgepompt water uit olie- en gasvelden in de VS en Canada. Alleen is het heel moeilijk om lithium van water te scheiden.
Magnetische nanodeeltjes
Maar daar hebben wetenschappers nu een oplossing voor. Ze ontwikkelden piepkleine, magnetische ijzerdeeltjes, omgeven door een absorberend hulsel. Het lithium uit afvalwater hecht zich aan het ijzer. Met een sterke magneet vis je vervolgens het ijzer, met het lithium eraan vast, uit het afvalwater. De wetenschappers schatten dat als vandaag slechts 25 procent van het lithium in dergelijk water zou worden opgevangen, dit gelijk staat aan de huidige jaarlijkse wereldwijde productie.
Zuiver lithium, lagere kosten
Verder is de techniek mogelijk goedkoper dan traditionele delving. “Dankzij de magnetische nanodeeltjes verwachten we dat het gewonnen concentraat zeer zuiver is. Hierdoor worden de kosten van verdere verwerking tot meer dan de helft verlaagd”, aldus CEO Jerry Mills van Moselle, het Texaanse bedrijf dat de technologie heeft gepatenteerd. Als kers op de taart kunnen de nanodeeltjes meerdere keren gebruikt worden.
Nederlands bedrijf delft Duitse lithium
De onderzoekers zien ook mogelijkheden voor lithiumwinning uit geothermische installaties en pekelmijnen. Deze lithiumbronnen worden ook dichter bij huis aangeboord. Het bedrijf Vulcan wil tonnen lithium winnen uit pekelmijnen in het Duitse Rijngebied. Al zal het nog tot minstens 2023 duren voordat een fabriek op commerciële schaal mogelijk is.
https://businessam.be/nieuwe-bron-van-z ... uit-water/
Wetenschappers van het Pacific Northwest National Laboratory van het Amerikaanse ministerie van Energie testen samen met een aantal bedrijven een methode om met magnetische nanodeeltjes lithium uit afvalwater te halen. De techniek biedt hoop: kunnen we zeldzame metalen straks lokaal winnen?
Lithium is een essentieel onderdeel van de batterijen die in praktisch elk elektronisch apparaat zitten, van telefoons tot accu’s van elektrische auto’s. Door de energietransitie is de verwachting dat de vraag naar het zeldzame metaal alleen maar toeneemt. En dat is een uitdaging, want de voorraden zijn beperkt. Naar schatting ligt ongeveer de helft van de wereldwijde lithiumvoorraad in de ‘lithiumdriehoek’ op de grens van Chili, Bolivia en Argentinië. Daarnaast heeft het delven van lithium een flinke milieu-impact op de omringende omgeving.
Andere bronnen van lithium
Het wordt voor landen dus steeds belangrijker om nieuwe bronnen van lithium te vinden. En gelukkig zijn die er. Lithium zit bijvoorbeeld ook in opgepompt water uit olie- en gasvelden in de VS en Canada. Alleen is het heel moeilijk om lithium van water te scheiden.
Magnetische nanodeeltjes
Maar daar hebben wetenschappers nu een oplossing voor. Ze ontwikkelden piepkleine, magnetische ijzerdeeltjes, omgeven door een absorberend hulsel. Het lithium uit afvalwater hecht zich aan het ijzer. Met een sterke magneet vis je vervolgens het ijzer, met het lithium eraan vast, uit het afvalwater. De wetenschappers schatten dat als vandaag slechts 25 procent van het lithium in dergelijk water zou worden opgevangen, dit gelijk staat aan de huidige jaarlijkse wereldwijde productie.
Zuiver lithium, lagere kosten
Verder is de techniek mogelijk goedkoper dan traditionele delving. “Dankzij de magnetische nanodeeltjes verwachten we dat het gewonnen concentraat zeer zuiver is. Hierdoor worden de kosten van verdere verwerking tot meer dan de helft verlaagd”, aldus CEO Jerry Mills van Moselle, het Texaanse bedrijf dat de technologie heeft gepatenteerd. Als kers op de taart kunnen de nanodeeltjes meerdere keren gebruikt worden.
Nederlands bedrijf delft Duitse lithium
De onderzoekers zien ook mogelijkheden voor lithiumwinning uit geothermische installaties en pekelmijnen. Deze lithiumbronnen worden ook dichter bij huis aangeboord. Het bedrijf Vulcan wil tonnen lithium winnen uit pekelmijnen in het Duitse Rijngebied. Al zal het nog tot minstens 2023 duren voordat een fabriek op commerciële schaal mogelijk is.
https://businessam.be/nieuwe-bron-van-z ... uit-water/
-
- Forumveteraan
- Berichten: 4856
- Lid geworden op: 09 mar 2022 13:32
- Heeft bedankt: 812 maal
- Is bedankt: 878 maal
Re: Beleggen in Lithium
Electric Vehicle Supply Chains Could Soon Face a New Notable Challenge
By Beth McKenna - Jul 1, 2022
The European Commission is considering classifying lithium chloride, lithium carbonate, and lithium hydroxide as hazardous to human health.
If the EU regulator reclassifies those compounds, companies there will have to follow stricter rules for their handling, packaging, and storage, which will add to their expenses.
Under that scenario, some companies with lithium processing operations in the EU would likely shut them down.
A European Union regulator is considering classifying several key lithium compounds as hazardous materials.
The global supply chains of companies in many industries have faced significant pandemic-driven challenges over the last couple of years, and the electric vehicle (EV) industry has been no exception.
But soon, that industry in particular could face a new hurdle unrelated to the pandemic: A European Union regulator is weighing a move to classify the lithium compounds used to produce lithium-ion batteries for EVs as hazardous to human health.
The European Chemicals Agency's proposal regarding lithium
The European Commission is considering a proposal from the European Chemicals Agency (ECHA) to classify lithium chloride, lithium carbonate, and lithium hydroxide as hazardous to human health.
"EU member states are currently giving their views on the proposal to a committee which meets on July 5-6 to discuss chemicals including lithium that have been recommended for classification as dangerous," according to an early June Reuters article, which stated that a "final decision is expected at the end of 2022 or beginning of 2023."
I searched the ECHA's website to see if I could find some specifics. There was too much recent data about the "simple lithium compounds" group to review it all. My speculation, based on the data I perused, is that the agency is concerned about potential reproductive toxicity. It might have other concerns, too.
How do lithium chloride, carbonate, and hydroxide fit into the EV battery supply chain?
Lithium chloride is extracted from underground brine reservoirs, most of which are located in South America. It is processed into lithium carbonate, some of which is further processed into lithium hydroxide. Both lithium carbonate and lithium hydroxide can be used to produce lithium-ion batteries, though recently, lithium hydroxide has become the preferred choice for manufacturing EV batteries.
Two major U.S.-based lithium producers, Albemarle (ALB -1.83%) and Livent, have brine operations in South America, as does Chile's Sociedad Quimica y Minera de Chile, also known as SQM.
In hard-rock mines, an ore containing a lithium-bearing mineral -- usually spodumene -- is recovered. Spodumene concentrate can be processed directly into lithium hydroxide, as well as into lithium carbonate. Most of the world's lithium hard-rock mines are in Australia and China.
Country-wise, China is the biggest player in lithium processing, which involves the conversion of a feedstock such as lithium chloride or spodumene concentrate into lithium carbonate or lithium hydroxide.
https://www.fool.com/investing/2022/07/ ... gn=article
By Beth McKenna - Jul 1, 2022
The European Commission is considering classifying lithium chloride, lithium carbonate, and lithium hydroxide as hazardous to human health.
If the EU regulator reclassifies those compounds, companies there will have to follow stricter rules for their handling, packaging, and storage, which will add to their expenses.
Under that scenario, some companies with lithium processing operations in the EU would likely shut them down.
A European Union regulator is considering classifying several key lithium compounds as hazardous materials.
The global supply chains of companies in many industries have faced significant pandemic-driven challenges over the last couple of years, and the electric vehicle (EV) industry has been no exception.
But soon, that industry in particular could face a new hurdle unrelated to the pandemic: A European Union regulator is weighing a move to classify the lithium compounds used to produce lithium-ion batteries for EVs as hazardous to human health.
The European Chemicals Agency's proposal regarding lithium
The European Commission is considering a proposal from the European Chemicals Agency (ECHA) to classify lithium chloride, lithium carbonate, and lithium hydroxide as hazardous to human health.
"EU member states are currently giving their views on the proposal to a committee which meets on July 5-6 to discuss chemicals including lithium that have been recommended for classification as dangerous," according to an early June Reuters article, which stated that a "final decision is expected at the end of 2022 or beginning of 2023."
I searched the ECHA's website to see if I could find some specifics. There was too much recent data about the "simple lithium compounds" group to review it all. My speculation, based on the data I perused, is that the agency is concerned about potential reproductive toxicity. It might have other concerns, too.
How do lithium chloride, carbonate, and hydroxide fit into the EV battery supply chain?
Lithium chloride is extracted from underground brine reservoirs, most of which are located in South America. It is processed into lithium carbonate, some of which is further processed into lithium hydroxide. Both lithium carbonate and lithium hydroxide can be used to produce lithium-ion batteries, though recently, lithium hydroxide has become the preferred choice for manufacturing EV batteries.
Two major U.S.-based lithium producers, Albemarle (ALB -1.83%) and Livent, have brine operations in South America, as does Chile's Sociedad Quimica y Minera de Chile, also known as SQM.
In hard-rock mines, an ore containing a lithium-bearing mineral -- usually spodumene -- is recovered. Spodumene concentrate can be processed directly into lithium hydroxide, as well as into lithium carbonate. Most of the world's lithium hard-rock mines are in Australia and China.
Country-wise, China is the biggest player in lithium processing, which involves the conversion of a feedstock such as lithium chloride or spodumene concentrate into lithium carbonate or lithium hydroxide.
https://www.fool.com/investing/2022/07/ ... gn=article
-
- Forumveteraan
- Berichten: 4856
- Lid geworden op: 09 mar 2022 13:32
- Heeft bedankt: 812 maal
- Is bedankt: 878 maal
Re: Beleggen in Lithium
Waarom lithium ook wel ‘het witte goud’ heet:
De prijs van lithium ligt nu maar liefst tien keer zo hoog als anderhalf jaar geleden. De vraag naar het metaal is zo groot omdat je het nodig hebt voor de oplaadbare batterijen van elektrische auto’s. Korte analyse van vier grote beursgenoteerde lithiumproducenten: Lithium Americas, SQM, Albemarle en Livent.
Een almaar grotere vraag en een beperkt aantal landen waar lithium in de bodem zit: ziehier de profijtelijke situatie waarin mijnbouwbedrijven verkeren die lithium uit (zout)bronnen of rotsformaties winnen. Vooral de immer toenemende populariteit van elektrische auto’s, waarvan de oplaadbare batterijen vaak op lithium werken, wakkert de vraag aan.
Zo is verklaarbaar waarom de prijs van lithium de afgelopen anderhalf jaar tien keer over de kop ging en nu $73.000 (omgerekend ook ongeveer €73.000) per ton (oftewel 1.000 kilo) bedraagt bij onmiddellijke levering. Wie het alkalimetaal, ook wel ‘het witte goud’ genoemd, via een termijncontract koopt, kan natuurlijk wel goedkoper uit zijn. Dan geldt immers dat koper en verkoper al een bepaalde prijs voor een specifieke datum in de toekomst hebben afgesproken.
Omgekeerd geldt ook dat the good times are just getting started voor de voornaamste beursgenoteerde lithiumproducenten, schrijft aandelenanalist Seth Goldstein van Morningstar in een recente update over deze business, die vooral plaatsvindt in Australië, Chili en China (en een beetje in de Verenigde Staten, in Californië). Zeker als je bedenkt dat de productiekosten van lithium $12.000 per ton bedragen en de prijs volgens Goldstein tot 2030 naar schatting gemiddeld tussen de $30.000 en $40.000 zal uitkomen.
Lithium Americas: Morningstars favoriet
Maar op welk van de vier grote beursgenoteerde lithiumproducent kun je als particuliere belegger nou het beste inzetten: op Lithium Americas, SQM, Albemarle of Livent? Morningstar-analist Goldstein raadt beleggers die willen meeliften op de stijgende lithiumprijs als eerste Lithium Americas (LAC) aan. Deze onderneming is nu hard aan het werk om drie locaties gereed te maken voor productie: twee in Argentinië en één in de Verenigde Staten (in Nevada).
Verwacht wordt dat de eerste lithium eind dit jaar gedolven wordt uit een van de twee zoutmeren in Argentinië, Cauchari-Olaroz geheten. Over een jaar of drie volgt dan als alles volgens plan loopt lithiumproductie uit klei op de locatie in Nevada, Thacker Pass genaamd, en aan het eind van dit decennium lithium uit het tweede Argentijnse zoutmeer, Pastos Grandes.
Beleggers moeten dus nog wel even geduld hebben voor de productie daadwerkelijk begint, maar volgens Goldstein is dat het wachten waard. In de huidige beurskoers is volgens de analist namelijk nog niet verwerkt dat de totale productie op twee van de drie locaties naar schatting bijna tweeënhalf keer zo hoog gaat uitvallen dan waar de directie van Lithium Americas oorspronkelijk op mikte.
Gevolg daarvan is dat het aandeel op het moment zwaar ondergewaardeerd is. De hoofdnotering van Lithium Americas is in Canada, aan de beurs van Toronto, maar voor beleggers buiten Canada kan de ADR-notering aan de NYSE (ticker code is eveneens LAC) makkelijker zijn om in te handelen. Van dat aandeel dat noteert in Amerikaanse dollars bedraagt de reële waarde (Fair Value) volgens Goldstein $65 (omgerekend circa €64,20) per aandeel, terwijl de koers rond de $20 ligt – circa 65% onder zijn waarde dus.
Zonder risico is beleggen in deze lithiumproducent niet: in dit geval is er bijvoorbeeld sprake van een rechtszaak die is aangespannen tegen de vergunning die de Amerikaanse federale overheid heeft verleend voor de exploratie in Nevada. Maar gezien de uitkomst van soortgelijke, eerdere zaken denkt Goldstein dat Lithium Americas die rechtszaak zal winnen – al kan het natuurlijk wel voor vertraging zorgen.
SQM: zoutmeer als melkkoe
En hoe staat de zaken ervoor bij SQM (SQM), de grote Chileense grondstoffenproducent, die naast lithium ook jodium en nitraat wint (nodig voor hoogwaardige kunstmest) en bijvoorbeeld ook zogeheten caliche erts (verkalkte erts). Als eerste valt op dat het aandeel Societdad Quimica y Minera de Chile, zoals het concern voluit heet, al behoorlijk geprofiteerd heeft van de hoge grondstofprijzen. Stond de koers begin juni vorig jaar nog rond de $43, nu ruim boven de $80. Ook de Fair Value die Morningstar toekent aan het aandeel steeg in die periode hard: van $58 naar $115 nu.
Dat is niet zo raar: SQM is nu eenmaal een van de grootste lithiumproducenten ter wereld, dankzij haar exploitatie van het Chileense zoutmeer Salar de Atacama, dat de hoogste concentratie lithium bevat ter wereld. Daar komt nog bij dat het concern de productie van lithium steeds verder uitbreidt. Deelde de directie vorig jaar nog mee dat het die voor eind 2022 zou verhogen tot 180.000 ton, nu zijn er plannen voor uitbreiding naar 250.000 ton.
Tot slot heeft SQM ook nog een joint venture met Wesfarmers voor de exploitatie van lithium in Australië. Die samenwerking zal naar Morningstar verwacht over een jaar of drie ook tot productie leiden, terwijl de exploitatiekosten relatief laag liggen.
Dat laatste geldt trouwens ook voor SQM’s kroonjuweel, zoutmijn Salar de Atacama: dankzij het zeer droge klimaat en de hoge concentratie lithium kan SQM hier het alkalimetaal tegen de laagste kosten winnen. En analist Goldstein is ook optimistisch dat de licentie van SQM voor lithiumwinning uit het zoutmeer, die tot 2030 loopt, daarna verlengd zal worden door de Chileense regering.
Albemarle: grootste lithiumproducent ter wereld
Een andere lithiumexploitant die op de beurs behoorlijk zwaar ondergewaardeerd is, is Albemarle (ALB), de grootste producent van dit metaal ter wereld. Het haalt lithium uit zowel ertslagen van pekelzout in Chili en de Verenigde Staten als uit mijnen in Australië. Daarnaast produceert het ook broom, een stof die gebruikt wordt om materialen brandwerend te maken. Albemarles prijs per aandeel ligt rond de $209, versus een reële waarde (Fair Value) van $320.
Albemarle verdient ruim de helft van de winst die wereldwijd wordt gegenereerd met de exploitatie van lithium. En het ziet er niet naar uit dat dit zal veranderen, gezien zijn expansieplannen. Zo wil de directie van Albemarle de productie uitbreiden van 88.000 ton vorig jaar naar meer dan 450.000 ton in de komende tien jaar.
Die enorme sprong denkt het mede te kunnen maken met behulp van zijn 60%-belang in de Australische mijn Wodgina en de recente acquisitie van gebied in China. Op de laatste locatie wil het spodumene gaan winnen, een vorm van sterk geconcentreerde lithium, die Albemarle ook in Australië uit rotssteen haalt.
Livent: hogere productie
Tot slot behoeft Livent (LTHM) aandacht, de lithiumproducent die ontstond toen FMC eind 2018 zijn lithiumbusiness afsplitste. Ook bij deze speler is sprake van onderwaardering: tegenover een koers eind juni van rond de $22 à $23 staat volgens Morningstar-analist Goldstein een Fair Value van $38 per aandeel (omgerekend circa €37,50). Zijn activiteiten spelen zich af in zowel Argentinië, de Verenigde Staten, China en Canada (in Quebec).
Net als SQM en Albemarle heeft Livent grootse plannen om zijn productie op te schroeven: zo wil het bijvoorbeeld in Argentinië de productiecapaciteit vóór 2030 vergroten naar 100.000 ton per jaar. Ter vergelijking: in 2020 was dit nog 20.000 ton.
Daarbij kan het zich – afhankelijk van de markt – zowel op de productie van lithiumcarbonaat als op lithiumhydroxide richten. De laatste stof is een derivaat van lithiumcarbonaat en kan ook uit spodumene worden gehaald, die zeer geconcentreerde vorm van lithium. Voor lithiumhydroxide geldt dat het een duurder product is, waar Livent dus meer winst op kan maken, maar de productiekosten ervan liggen wel hoger dan bij lithiumcarbonaat.
Overigens verwacht analist Goldstein dat ook de prijs van lithiumcarbonaat voorlopig zal blijven stijgen, omdat de vraag ernaar veel groter is dan het aanbod. Lag de prijs per ton vorig jaar op $16.400, nu is dat maar liefst $73.500 en Morningstar verwacht dat de gemiddelde prijs in 2023 zal uitkomen op $70.000.
https://www.morningstar.be/be/news/2248 ... dium=email
De prijs van lithium ligt nu maar liefst tien keer zo hoog als anderhalf jaar geleden. De vraag naar het metaal is zo groot omdat je het nodig hebt voor de oplaadbare batterijen van elektrische auto’s. Korte analyse van vier grote beursgenoteerde lithiumproducenten: Lithium Americas, SQM, Albemarle en Livent.
Een almaar grotere vraag en een beperkt aantal landen waar lithium in de bodem zit: ziehier de profijtelijke situatie waarin mijnbouwbedrijven verkeren die lithium uit (zout)bronnen of rotsformaties winnen. Vooral de immer toenemende populariteit van elektrische auto’s, waarvan de oplaadbare batterijen vaak op lithium werken, wakkert de vraag aan.
Zo is verklaarbaar waarom de prijs van lithium de afgelopen anderhalf jaar tien keer over de kop ging en nu $73.000 (omgerekend ook ongeveer €73.000) per ton (oftewel 1.000 kilo) bedraagt bij onmiddellijke levering. Wie het alkalimetaal, ook wel ‘het witte goud’ genoemd, via een termijncontract koopt, kan natuurlijk wel goedkoper uit zijn. Dan geldt immers dat koper en verkoper al een bepaalde prijs voor een specifieke datum in de toekomst hebben afgesproken.
Omgekeerd geldt ook dat the good times are just getting started voor de voornaamste beursgenoteerde lithiumproducenten, schrijft aandelenanalist Seth Goldstein van Morningstar in een recente update over deze business, die vooral plaatsvindt in Australië, Chili en China (en een beetje in de Verenigde Staten, in Californië). Zeker als je bedenkt dat de productiekosten van lithium $12.000 per ton bedragen en de prijs volgens Goldstein tot 2030 naar schatting gemiddeld tussen de $30.000 en $40.000 zal uitkomen.
Lithium Americas: Morningstars favoriet
Maar op welk van de vier grote beursgenoteerde lithiumproducent kun je als particuliere belegger nou het beste inzetten: op Lithium Americas, SQM, Albemarle of Livent? Morningstar-analist Goldstein raadt beleggers die willen meeliften op de stijgende lithiumprijs als eerste Lithium Americas (LAC) aan. Deze onderneming is nu hard aan het werk om drie locaties gereed te maken voor productie: twee in Argentinië en één in de Verenigde Staten (in Nevada).
Verwacht wordt dat de eerste lithium eind dit jaar gedolven wordt uit een van de twee zoutmeren in Argentinië, Cauchari-Olaroz geheten. Over een jaar of drie volgt dan als alles volgens plan loopt lithiumproductie uit klei op de locatie in Nevada, Thacker Pass genaamd, en aan het eind van dit decennium lithium uit het tweede Argentijnse zoutmeer, Pastos Grandes.
Beleggers moeten dus nog wel even geduld hebben voor de productie daadwerkelijk begint, maar volgens Goldstein is dat het wachten waard. In de huidige beurskoers is volgens de analist namelijk nog niet verwerkt dat de totale productie op twee van de drie locaties naar schatting bijna tweeënhalf keer zo hoog gaat uitvallen dan waar de directie van Lithium Americas oorspronkelijk op mikte.
Gevolg daarvan is dat het aandeel op het moment zwaar ondergewaardeerd is. De hoofdnotering van Lithium Americas is in Canada, aan de beurs van Toronto, maar voor beleggers buiten Canada kan de ADR-notering aan de NYSE (ticker code is eveneens LAC) makkelijker zijn om in te handelen. Van dat aandeel dat noteert in Amerikaanse dollars bedraagt de reële waarde (Fair Value) volgens Goldstein $65 (omgerekend circa €64,20) per aandeel, terwijl de koers rond de $20 ligt – circa 65% onder zijn waarde dus.
Zonder risico is beleggen in deze lithiumproducent niet: in dit geval is er bijvoorbeeld sprake van een rechtszaak die is aangespannen tegen de vergunning die de Amerikaanse federale overheid heeft verleend voor de exploratie in Nevada. Maar gezien de uitkomst van soortgelijke, eerdere zaken denkt Goldstein dat Lithium Americas die rechtszaak zal winnen – al kan het natuurlijk wel voor vertraging zorgen.
SQM: zoutmeer als melkkoe
En hoe staat de zaken ervoor bij SQM (SQM), de grote Chileense grondstoffenproducent, die naast lithium ook jodium en nitraat wint (nodig voor hoogwaardige kunstmest) en bijvoorbeeld ook zogeheten caliche erts (verkalkte erts). Als eerste valt op dat het aandeel Societdad Quimica y Minera de Chile, zoals het concern voluit heet, al behoorlijk geprofiteerd heeft van de hoge grondstofprijzen. Stond de koers begin juni vorig jaar nog rond de $43, nu ruim boven de $80. Ook de Fair Value die Morningstar toekent aan het aandeel steeg in die periode hard: van $58 naar $115 nu.
Dat is niet zo raar: SQM is nu eenmaal een van de grootste lithiumproducenten ter wereld, dankzij haar exploitatie van het Chileense zoutmeer Salar de Atacama, dat de hoogste concentratie lithium bevat ter wereld. Daar komt nog bij dat het concern de productie van lithium steeds verder uitbreidt. Deelde de directie vorig jaar nog mee dat het die voor eind 2022 zou verhogen tot 180.000 ton, nu zijn er plannen voor uitbreiding naar 250.000 ton.
Tot slot heeft SQM ook nog een joint venture met Wesfarmers voor de exploitatie van lithium in Australië. Die samenwerking zal naar Morningstar verwacht over een jaar of drie ook tot productie leiden, terwijl de exploitatiekosten relatief laag liggen.
Dat laatste geldt trouwens ook voor SQM’s kroonjuweel, zoutmijn Salar de Atacama: dankzij het zeer droge klimaat en de hoge concentratie lithium kan SQM hier het alkalimetaal tegen de laagste kosten winnen. En analist Goldstein is ook optimistisch dat de licentie van SQM voor lithiumwinning uit het zoutmeer, die tot 2030 loopt, daarna verlengd zal worden door de Chileense regering.
Albemarle: grootste lithiumproducent ter wereld
Een andere lithiumexploitant die op de beurs behoorlijk zwaar ondergewaardeerd is, is Albemarle (ALB), de grootste producent van dit metaal ter wereld. Het haalt lithium uit zowel ertslagen van pekelzout in Chili en de Verenigde Staten als uit mijnen in Australië. Daarnaast produceert het ook broom, een stof die gebruikt wordt om materialen brandwerend te maken. Albemarles prijs per aandeel ligt rond de $209, versus een reële waarde (Fair Value) van $320.
Albemarle verdient ruim de helft van de winst die wereldwijd wordt gegenereerd met de exploitatie van lithium. En het ziet er niet naar uit dat dit zal veranderen, gezien zijn expansieplannen. Zo wil de directie van Albemarle de productie uitbreiden van 88.000 ton vorig jaar naar meer dan 450.000 ton in de komende tien jaar.
Die enorme sprong denkt het mede te kunnen maken met behulp van zijn 60%-belang in de Australische mijn Wodgina en de recente acquisitie van gebied in China. Op de laatste locatie wil het spodumene gaan winnen, een vorm van sterk geconcentreerde lithium, die Albemarle ook in Australië uit rotssteen haalt.
Livent: hogere productie
Tot slot behoeft Livent (LTHM) aandacht, de lithiumproducent die ontstond toen FMC eind 2018 zijn lithiumbusiness afsplitste. Ook bij deze speler is sprake van onderwaardering: tegenover een koers eind juni van rond de $22 à $23 staat volgens Morningstar-analist Goldstein een Fair Value van $38 per aandeel (omgerekend circa €37,50). Zijn activiteiten spelen zich af in zowel Argentinië, de Verenigde Staten, China en Canada (in Quebec).
Net als SQM en Albemarle heeft Livent grootse plannen om zijn productie op te schroeven: zo wil het bijvoorbeeld in Argentinië de productiecapaciteit vóór 2030 vergroten naar 100.000 ton per jaar. Ter vergelijking: in 2020 was dit nog 20.000 ton.
Daarbij kan het zich – afhankelijk van de markt – zowel op de productie van lithiumcarbonaat als op lithiumhydroxide richten. De laatste stof is een derivaat van lithiumcarbonaat en kan ook uit spodumene worden gehaald, die zeer geconcentreerde vorm van lithium. Voor lithiumhydroxide geldt dat het een duurder product is, waar Livent dus meer winst op kan maken, maar de productiekosten ervan liggen wel hoger dan bij lithiumcarbonaat.
Overigens verwacht analist Goldstein dat ook de prijs van lithiumcarbonaat voorlopig zal blijven stijgen, omdat de vraag ernaar veel groter is dan het aanbod. Lag de prijs per ton vorig jaar op $16.400, nu is dat maar liefst $73.500 en Morningstar verwacht dat de gemiddelde prijs in 2023 zal uitkomen op $70.000.
https://www.morningstar.be/be/news/2248 ... dium=email
-
- Forumveteraan
- Berichten: 4856
- Lid geworden op: 09 mar 2022 13:32
- Heeft bedankt: 812 maal
- Is bedankt: 878 maal
Re: Beleggen in Lithium
Robert van den Oever, 24 augustus, 2022
Lithium aandelen kunnen profiteren van Amerikaanse stimuleringswet
Een nieuwe Amerikaanse wet voor inflatiebestrijding die elektrisch rijden subsidieert, kan een belangrijke stimulans zijn voor bijvoorbeeld producten van lithium, een essentiële grondstof voor accu's. Morningstar zet deze mijnbouwers op een rij.
De aandelenkoersen van de grote lithiumproducenten zijn gestegen nadat onlangs de Amerikaanse Senaat de Inflation Reduction Act heeft goedgekeurd. "Dat wetsvoorstel voorziet in subsidies voor elektrische voertuigen en plug-in hybrides, mits een bepaald gedeelte van de cruciale mineralen voor de productie, waaronder lithium, afkomstig is uit de Verenigde Staten of haar vrijhandelspartners", zegt Morningstar-strateeg Seth Goldstein die de mijnbouwsector volgt. Zoals verwacht nam het Huis van Afgevaardigden het wetsvoorstel vervolgens aan, waarmee de positieve vooruitzichten voor de lithiumproducenten werden bevestigd.
Lithium is een essentiële grondstof voor de accu's die elektrische auto's nodig hebben voor hun stroomvoorziening. De laatste tijd kijken beleggers in toenemende mate naar lithiumdelvers, omdat deze grondstof steeds belangrijker en waardevoller wordt, naarmate de vraag naar elektrische auto's toeneemt.
Een van Amerika's vrijhandelspartners is Australië, een van de grootste grondstofdelvers ter wereld. Australië is verreweg de grootste lithiumproducent ter wereld, met een verviervoudiging van zijn productie sinds 2017 volgens de US Geological Service. Het bedrijf Mineral Resources is verreweg de grootste lithiumproducent in Australië, met een marktkapitalisatie van zo'n $11 miljard.
De lithiumactiviteiten van het bedrijf zijn goed voor meer dan 60% van Morningstar's omzetprognose voor boekjaar 2023, een flinke stijging ten opzichte van 2022 waarin het rond de 20% zal uitkomen. Morningstar's aandelenanalist Mark Taylor kent aan Mineral Resources echter een No Economic Moat rating toe en een negatieve Moat Trend.
Taylor motiveert dat "de huidige onevenwichtigheden tussen vraag en aanbod naar verwachting uiteindelijk zullen normaliseren. Volatiele energieprijzen die worden opgejaagd door de Russische invasie in Oekraïne, hebben het aantrekkelijker gemaakt om over te stappen van fossiele brandstoffen naar schone alternatieven, waardoor de vraag naar elektrische auto's - en dus lithium - is toegenomen. Tegelijk is er het gevaar dat de levering hapert. De 19 lockdowns die recentelijk in China werden verordonneerd, hebben ook de zorgen over de levering van noodzakelijke onderdelen verergerd."
Het aandeel Mineral Resources (MIN) noteert nu omstreeks $60, een stevige korting ten opzichte van de Fair Value van $80,00 die de Morningstar-analist aan het aandeel toekent. Het is een 4-sterrenaandeel, wat betekent dat het volgens Morningstar ondergewaardeerd is.
Goldstein voegt toe: "We denken dat de nieuwe Amerikaanse wet alle lithiumproducenten ten goede zal komen door de verder toenemende vraag. Het aanbod neemt echter niet in gelijke mate toe, zodat de prijzen in de komende jaren naar verwachting ver boven de marginale productiekosten zullen blijven uitkomen."
De top pick van Goldstein onder de lithiumproducenten is Lithium Americas (LAC), dat een No Moat rating heeft en 5 sterren. Dit aandeel noteert fors onder de Fair Value van $65 die Morningstar eraan toekent. De nieuwe Amerikaanse wet is van grote invloed op dit bedrijf; het kan er veel bij winnen aangezien het bezig is om het grootste lithiumwinningsproject in Noord-Amerika te ontwikkelen: het Thacker Pass-project.
Voor beleggers die huiverig zijn voor zo'n groot bedrijfsspecifiek risico, raadt Goldstein het bedrijf Albemarle (ALB) aan, 's werelds grootste lithiumproducent, die een Narrow Moat rating heeft. Het aandeel noteert tegen een korting van ongeveer 30% ten opzichte van de Fair Value van $350 die Morningstar hanteert.
"Het is de enige lithiumproducent die momenteel winningsactiviteiten in de Verenigde Staten zelf heeft, hoewel het slechts ongeveer 5.000 ton per jaar produceert. Het bedrijf ontwikkelt echter twee andere bronnen in de VS en bouwt een volledig geïntegreerde lithium productiefaciliteit in Australië, die in aanmerking kan komen voor de stimuleringsmaatregelen op grond van de Amerikaanse Inflation Reduction Act."
https://www.morningstar.be
Lithium aandelen kunnen profiteren van Amerikaanse stimuleringswet
Een nieuwe Amerikaanse wet voor inflatiebestrijding die elektrisch rijden subsidieert, kan een belangrijke stimulans zijn voor bijvoorbeeld producten van lithium, een essentiële grondstof voor accu's. Morningstar zet deze mijnbouwers op een rij.
De aandelenkoersen van de grote lithiumproducenten zijn gestegen nadat onlangs de Amerikaanse Senaat de Inflation Reduction Act heeft goedgekeurd. "Dat wetsvoorstel voorziet in subsidies voor elektrische voertuigen en plug-in hybrides, mits een bepaald gedeelte van de cruciale mineralen voor de productie, waaronder lithium, afkomstig is uit de Verenigde Staten of haar vrijhandelspartners", zegt Morningstar-strateeg Seth Goldstein die de mijnbouwsector volgt. Zoals verwacht nam het Huis van Afgevaardigden het wetsvoorstel vervolgens aan, waarmee de positieve vooruitzichten voor de lithiumproducenten werden bevestigd.
Lithium is een essentiële grondstof voor de accu's die elektrische auto's nodig hebben voor hun stroomvoorziening. De laatste tijd kijken beleggers in toenemende mate naar lithiumdelvers, omdat deze grondstof steeds belangrijker en waardevoller wordt, naarmate de vraag naar elektrische auto's toeneemt.
Een van Amerika's vrijhandelspartners is Australië, een van de grootste grondstofdelvers ter wereld. Australië is verreweg de grootste lithiumproducent ter wereld, met een verviervoudiging van zijn productie sinds 2017 volgens de US Geological Service. Het bedrijf Mineral Resources is verreweg de grootste lithiumproducent in Australië, met een marktkapitalisatie van zo'n $11 miljard.
De lithiumactiviteiten van het bedrijf zijn goed voor meer dan 60% van Morningstar's omzetprognose voor boekjaar 2023, een flinke stijging ten opzichte van 2022 waarin het rond de 20% zal uitkomen. Morningstar's aandelenanalist Mark Taylor kent aan Mineral Resources echter een No Economic Moat rating toe en een negatieve Moat Trend.
Taylor motiveert dat "de huidige onevenwichtigheden tussen vraag en aanbod naar verwachting uiteindelijk zullen normaliseren. Volatiele energieprijzen die worden opgejaagd door de Russische invasie in Oekraïne, hebben het aantrekkelijker gemaakt om over te stappen van fossiele brandstoffen naar schone alternatieven, waardoor de vraag naar elektrische auto's - en dus lithium - is toegenomen. Tegelijk is er het gevaar dat de levering hapert. De 19 lockdowns die recentelijk in China werden verordonneerd, hebben ook de zorgen over de levering van noodzakelijke onderdelen verergerd."
Het aandeel Mineral Resources (MIN) noteert nu omstreeks $60, een stevige korting ten opzichte van de Fair Value van $80,00 die de Morningstar-analist aan het aandeel toekent. Het is een 4-sterrenaandeel, wat betekent dat het volgens Morningstar ondergewaardeerd is.
Goldstein voegt toe: "We denken dat de nieuwe Amerikaanse wet alle lithiumproducenten ten goede zal komen door de verder toenemende vraag. Het aanbod neemt echter niet in gelijke mate toe, zodat de prijzen in de komende jaren naar verwachting ver boven de marginale productiekosten zullen blijven uitkomen."
De top pick van Goldstein onder de lithiumproducenten is Lithium Americas (LAC), dat een No Moat rating heeft en 5 sterren. Dit aandeel noteert fors onder de Fair Value van $65 die Morningstar eraan toekent. De nieuwe Amerikaanse wet is van grote invloed op dit bedrijf; het kan er veel bij winnen aangezien het bezig is om het grootste lithiumwinningsproject in Noord-Amerika te ontwikkelen: het Thacker Pass-project.
Voor beleggers die huiverig zijn voor zo'n groot bedrijfsspecifiek risico, raadt Goldstein het bedrijf Albemarle (ALB) aan, 's werelds grootste lithiumproducent, die een Narrow Moat rating heeft. Het aandeel noteert tegen een korting van ongeveer 30% ten opzichte van de Fair Value van $350 die Morningstar hanteert.
"Het is de enige lithiumproducent die momenteel winningsactiviteiten in de Verenigde Staten zelf heeft, hoewel het slechts ongeveer 5.000 ton per jaar produceert. Het bedrijf ontwikkelt echter twee andere bronnen in de VS en bouwt een volledig geïntegreerde lithium productiefaciliteit in Australië, die in aanmerking kan komen voor de stimuleringsmaatregelen op grond van de Amerikaanse Inflation Reduction Act."
https://www.morningstar.be
-
- Forumveteraan
- Berichten: 4856
- Lid geworden op: 09 mar 2022 13:32
- Heeft bedankt: 812 maal
- Is bedankt: 878 maal
Re: Beleggen in Lithium
(Reuters) - Piedmont Lithium Inc said on Thursday it will build a lithium processing plant in Tennessee to supply the rapidly-growing electric vehicle (EV) industry.
The move follows a U.S. government push for more domestic production of lithium, a critical metal for EV batteries. Last month's sweeping Inflation Reduction Act includes a $7,500 tax credit for EVs which contain certain elements mined or processed in the country.
Piedmont expects the Etowah, Tennessee facility to begin production in 2025, and believes it will be the largest lithium hydroxide processing site in the United States, with a target of 30,000 metric ton per year (tpy).
Belmont, North Carolina-based Piedmont said it will source the lithium concentrate for processing mainly from its international project investments. The firm is developing its projects in Quebec and Ghana as its North Carolina mine faces regulatory hurdles.
Piedmont said that the Tennessee facility will help bring its total U.S.-based production capacity to 60,000 tpy by 2026. The company added that current total U.S. production of lithium hydroxide is 15,000 tpy.
It plans to invest about $600 million to develop the facility and employ 120 people.
(Reporting by Ruhi Soni in Bengaluru; Editing by Shailesh Kuber)
https://uk.finance.yahoo.com/news/piedm ... 37321.html
The move follows a U.S. government push for more domestic production of lithium, a critical metal for EV batteries. Last month's sweeping Inflation Reduction Act includes a $7,500 tax credit for EVs which contain certain elements mined or processed in the country.
Piedmont expects the Etowah, Tennessee facility to begin production in 2025, and believes it will be the largest lithium hydroxide processing site in the United States, with a target of 30,000 metric ton per year (tpy).
Belmont, North Carolina-based Piedmont said it will source the lithium concentrate for processing mainly from its international project investments. The firm is developing its projects in Quebec and Ghana as its North Carolina mine faces regulatory hurdles.
Piedmont said that the Tennessee facility will help bring its total U.S.-based production capacity to 60,000 tpy by 2026. The company added that current total U.S. production of lithium hydroxide is 15,000 tpy.
It plans to invest about $600 million to develop the facility and employ 120 people.
(Reporting by Ruhi Soni in Bengaluru; Editing by Shailesh Kuber)
https://uk.finance.yahoo.com/news/piedm ... 37321.html
-
- Forumveteraan
- Berichten: 4856
- Lid geworden op: 09 mar 2022 13:32
- Heeft bedankt: 812 maal
- Is bedankt: 878 maal
Re: Beleggen in Lithium
“We hebben onvoldoende lithium om alle vervuilende wagens te vervangen door elektrische alternatieven”
Keith Philips, CEO van mijnbouwbedrijf Piedmont Lithium, waarschuwt dat er onvoldoende lithium is om alle vervuilende wagens te vervangen door duurzame alternatieven.
De Amerikaanse president Joe Biden heeft onlangs een plan voorgesteld om de inflatie terug te dringen. Maar het investeringsplan is veel meer dan dat. De Verenigde Staten hebben zich er ook toe verbonden hun broeikasgasemissies met 40 procent te verminderen ten opzichte van het niveau van 2005. Biden wil die doelstelling halen door onder meer de verkoop van nieuwe benzinevoertuigen met 50 procent terug te schroeven tegen 2030.
Met dergelijke maatregelen treden de Verenigde Staten in de voetsporen van de Europese Unie en haar plan om tegen 2035 een einde te maken aan wagens die benzine en diesel verbruiken. Er wordt nu volop ingezet op elektrische wagens, maar die transitie zal niet vlekkeloos verlopen.
Onvoldoende grondstoffen
Voor elektrische auto’s zijn materialen nodig waarvoor er nog niet voldoende winnings- en productie-installaties zijn om aan de vraag te voldoen. De bevoorradingsketens staan nu al onder druk en de vraag naar elektrische voertuigen fors zal alleen maar toenemen.
Philips is er overigens van overtuigd dat de wereld over onvoldoende lithiumreserves beschikt om aan de vraag te voldoen. Hoewel hij gelooft dat de binnenlandse lithiumreserves het – uiteindelijk – mogelijk zullen maken de verkoop van benzinevoertuigen met 50 procent te verminderen, betwijfelt hij of dit tegen 2030 zal gebeuren.
“Er lonkt een lithiumcrisis aan de horizon. We hebben er niet genoeg in de wereld om tegen 2035 evenveel te produceren”, zei hij in een interview met Yahoo Finance. En hij is niet de eerste expert die zulke opmerkingen maakt.
Immense vraag
Feit is dat de producenten nu al onder druk staan, omdat de vraag naar elektrische voertuigen explosief is gestegen. Op dit moment zijn er echter niet genoeg voorzieningen om aan die vraag te voldoen. Daar komen ook nog eens de problemen in de bevoorradingsketens bij als gevolg van diverse externe factoren (oorlog in Oekraïne, lockdowns in China).
En de situatie zal er niet eenvoudiger op worden, aangezien de vraag naar verwachting in de komende twee decennia verder zal toenemen naarmate regeringen consumenten ertoe aanzetten over te schakelen op groene voertuigen.
De ontwikkeling van de infrastructuur zal veel tijd in beslag nemen. Het kan tussen 5 en 10 jaar duren om de nieuwe lithiumproductie-installaties operationeel te krijgen. Dan moeten we ook nog rekening houden met de extreem lange administratieve procedures in bepaalde regio’s van de wereld. In de Verenigde Staten, bijvoorbeeld, kan het verscheidene jaren duren om de nodige vergunningen te verkrijgen. Biden heeft de garantie gegeven dat de procedures zullen worden versneld, maar dat lost niet alle problemen op.
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... 56cd23ec8a
Keith Philips, CEO van mijnbouwbedrijf Piedmont Lithium, waarschuwt dat er onvoldoende lithium is om alle vervuilende wagens te vervangen door duurzame alternatieven.
De Amerikaanse president Joe Biden heeft onlangs een plan voorgesteld om de inflatie terug te dringen. Maar het investeringsplan is veel meer dan dat. De Verenigde Staten hebben zich er ook toe verbonden hun broeikasgasemissies met 40 procent te verminderen ten opzichte van het niveau van 2005. Biden wil die doelstelling halen door onder meer de verkoop van nieuwe benzinevoertuigen met 50 procent terug te schroeven tegen 2030.
Met dergelijke maatregelen treden de Verenigde Staten in de voetsporen van de Europese Unie en haar plan om tegen 2035 een einde te maken aan wagens die benzine en diesel verbruiken. Er wordt nu volop ingezet op elektrische wagens, maar die transitie zal niet vlekkeloos verlopen.
Onvoldoende grondstoffen
Voor elektrische auto’s zijn materialen nodig waarvoor er nog niet voldoende winnings- en productie-installaties zijn om aan de vraag te voldoen. De bevoorradingsketens staan nu al onder druk en de vraag naar elektrische voertuigen fors zal alleen maar toenemen.
Philips is er overigens van overtuigd dat de wereld over onvoldoende lithiumreserves beschikt om aan de vraag te voldoen. Hoewel hij gelooft dat de binnenlandse lithiumreserves het – uiteindelijk – mogelijk zullen maken de verkoop van benzinevoertuigen met 50 procent te verminderen, betwijfelt hij of dit tegen 2030 zal gebeuren.
“Er lonkt een lithiumcrisis aan de horizon. We hebben er niet genoeg in de wereld om tegen 2035 evenveel te produceren”, zei hij in een interview met Yahoo Finance. En hij is niet de eerste expert die zulke opmerkingen maakt.
Immense vraag
Feit is dat de producenten nu al onder druk staan, omdat de vraag naar elektrische voertuigen explosief is gestegen. Op dit moment zijn er echter niet genoeg voorzieningen om aan die vraag te voldoen. Daar komen ook nog eens de problemen in de bevoorradingsketens bij als gevolg van diverse externe factoren (oorlog in Oekraïne, lockdowns in China).
En de situatie zal er niet eenvoudiger op worden, aangezien de vraag naar verwachting in de komende twee decennia verder zal toenemen naarmate regeringen consumenten ertoe aanzetten over te schakelen op groene voertuigen.
De ontwikkeling van de infrastructuur zal veel tijd in beslag nemen. Het kan tussen 5 en 10 jaar duren om de nieuwe lithiumproductie-installaties operationeel te krijgen. Dan moeten we ook nog rekening houden met de extreem lange administratieve procedures in bepaalde regio’s van de wereld. In de Verenigde Staten, bijvoorbeeld, kan het verscheidene jaren duren om de nodige vergunningen te verkrijgen. Biden heeft de garantie gegeven dat de procedures zullen worden versneld, maar dat lost niet alle problemen op.
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... 56cd23ec8a
-
- Forumveteraan
- Berichten: 4856
- Lid geworden op: 09 mar 2022 13:32
- Heeft bedankt: 812 maal
- Is bedankt: 878 maal
Re: Beleggen in Lithium
Glencore looking to trade lithium on soaring EV demand
LONDON, Sept 16 (Reuters) - Mining and commodity giant Glencore is looking to add lithium to the suite of metals it trades, as the raw material is in hot demand due to the rapidly growing production of electric vehicles (EVs), two sources with knowledge of the matter said.
If it goes ahead, the Switzerland-based company's trading team would be part of the zinc and copper business run by Jyothish George and Nick Popovic, the sources said.
Glencore declined to comment.
The company does not own lithium mines but produces copper, nickel and cobalt, other raw materials that it terms "commodities of the future," as they are needed to manufacture batteries, electric cars and renewable infrastructure that will help the world transition to a greener economy.
It has, however, made a push in lithium-ion battery recycling, investing $200 million in North American company Li-Cycle Holdings Corp and joined forces with startup Britishvolt to develop a new battery recycling plant in England, as governments and companies boost efforts to turn old batteries into new ones.
As the auto industry gears up to shift to making only EVs - spurred on by proposed bans on fossil-fuel cars in the next decade or so - the pressure to produce environmentally and socially responsible batteries has increased.
Prices of EV battery materials have therefore soared, with lithium reaching record highs over the last year on strong demand from the auto sector and Chinese battery makers.
China remains the world's largest lithium processor, while proposed rival projects in the United States and Europe have faced a range of setbacks.
In the first half of 2022, Glencore's trading division made record profits of $3.7 billion, far exceeding the long-term annual outlook range and accounting for over 40% of total earnings, partly due to shortages during protracted COVID-related lockdowns and the war in Ukraine.
https://finance.yahoo.com/news/glencore ... 08782.html
LONDON, Sept 16 (Reuters) - Mining and commodity giant Glencore is looking to add lithium to the suite of metals it trades, as the raw material is in hot demand due to the rapidly growing production of electric vehicles (EVs), two sources with knowledge of the matter said.
If it goes ahead, the Switzerland-based company's trading team would be part of the zinc and copper business run by Jyothish George and Nick Popovic, the sources said.
Glencore declined to comment.
The company does not own lithium mines but produces copper, nickel and cobalt, other raw materials that it terms "commodities of the future," as they are needed to manufacture batteries, electric cars and renewable infrastructure that will help the world transition to a greener economy.
It has, however, made a push in lithium-ion battery recycling, investing $200 million in North American company Li-Cycle Holdings Corp and joined forces with startup Britishvolt to develop a new battery recycling plant in England, as governments and companies boost efforts to turn old batteries into new ones.
As the auto industry gears up to shift to making only EVs - spurred on by proposed bans on fossil-fuel cars in the next decade or so - the pressure to produce environmentally and socially responsible batteries has increased.
Prices of EV battery materials have therefore soared, with lithium reaching record highs over the last year on strong demand from the auto sector and Chinese battery makers.
China remains the world's largest lithium processor, while proposed rival projects in the United States and Europe have faced a range of setbacks.
In the first half of 2022, Glencore's trading division made record profits of $3.7 billion, far exceeding the long-term annual outlook range and accounting for over 40% of total earnings, partly due to shortages during protracted COVID-related lockdowns and the war in Ukraine.
https://finance.yahoo.com/news/glencore ... 08782.html
-
- Forumveteraan
- Berichten: 4856
- Lid geworden op: 09 mar 2022 13:32
- Heeft bedankt: 812 maal
- Is bedankt: 878 maal
Re: Beleggen in Lithium
Tesla denkt aan Amerikaanse fabriek voor raffinage lithium
De Amerikaanse autobouwer Tesla gaat mogelijk in Noord-Amerika een fabriek voor de raffinage van lithium, een cruciale grondstof voor de fabricage van batterijen voor elektrische wagens, bouwen. Dat blijkt uit een aantal documenten die het bedrijf bij de Amerikaanse autoriteiten heeft ingediend.
Wellicht zal de nieuwe site in de staten Texas of Louisiana komen. Daarmee zou Tesla de eerste partij zijn die de raffinage van lithium naar de Verenigde Staten brengt.
Onvoldoende productiecapaciteit
Er is in de productie van elektrische wagens een duidelijk gebrek aan lithium merkbaar. Het tekort moet volgens experts echter worden toegeschreven aan het feit dat er nog niet voldoende mijnen of raffinaderijen zijn om de sector met lithium te bevoorraden.
Tegelijkertijd wordt er opgemerkt dat Tesla de reputatie heeft opgebouwd zoveel mogelijk activiteiten in eigen beheer te organiseren, zodat de onderneming de afhankelijkheid van externe partijen tot een minimum kan beperken.
Daarbij wordt erop gewezen dat Elon Musk, de chief executive van Tesla, ondernemers herhaaldelijk heeft aangemoedigd om in de productie van lithium te investeren. Die oproep herhaalde hij nogmaals in een commentaar op de resultaten van het bedrijf in juli van dit jaar.
“De mijnbouw is relatief eenvoudig, maar de raffinage is veel moeilijker”, had Musk daarbij benadrukt. “Het is echter onmogelijk om te verliezen. De productie van lithium vertegenwoordigt een licentie om geld te drukken.”
Musk had eerder verklaard dat Tesla vanwege de stijging van de lithiumtarieven mogelijk zelf de ontginning en raffinage van de grondstof voor zijn rekening zou moeten nemen. Hij herhaalde ook dat het lithium zelf overvloedig beschikbaar is, maar het niet snel genoeg kan worden ontgonnen of verwerkt.
Dit probleem zal volgens de topman van Tesla alleen maar verder worden bemoeilijkt. Er zal de volgende jaren immers een steeds grotere vraag naar elektrische vraag kunnen worden opgemerkt. “Hierdoor zal ook de vraag naar lithium exponentieel verder oplopen”, voerde Musk aan.
Texas
Een aantal rapporten suggereren dat Tesla overweegt om in Noord-Amerika een eigen lithiumraffinaderij op te zetten. Daarbij is volgens het persbureau Bloomberg gebleken dat Tesla in de staat Texas op mogelijke fiscale voordelen zou hopen te kunnen rekenen.
Tesla zou daarbij mogelijk Nueces County op het oog hebben. Die locatie biedt immers een goede verbinding met de Golfkust. Ook een vestiging in de staat Louisiana zou eventueel tot de mogelijkheden behoren. Indien het plan vooruitgaat, zou Tesla mogelijk tegen eind dit jaar met de bouw van de nieuwe fabriek willen beginnen. De werken zouden over twee jaar zou moeten worden afgerond.
Daarbij wordt tevens aangevoerd dat Tesla mogelijk verder dan de loutere raffinage wil kijken. De autofabrikant zou immers ook onderzoek doen naar de verwerking en productie van andere batterijmaterialen en aanverwante gebieden. Verder wordt erop gewezen dat Tesla een eigen proces voor de raffinage van lithium heeft ontwikkeld.
Tesla toont al heel lang interesse voor de ontginning en raffinage van lithium. Acht jaar geleden probeerde het bedrijf van Musk voor een bedrag van 325 miljoen dollar een lithium-startup te kopen, maar dat lukte niet.
Twee jaar geleden kondigde de automaker aan in de mijnbouw te stappen. Daarbij werden in de Amerikaanse staat Nevada een licenties voor de ontginning van het product op een oppervlakte van meer dan 4.000 hectaren verkregen. Sindsdien is er niets meer gebeurd, maar wel is de prijs van lithium tijdens deze periode met meer dan 400 procent gestegen.
Er zijn veel bedrijven die in deze sector activiteiten willen ontplooien. Voorbeelden zijn onder meer Lithium Americas, Standard Lithium en Livent. Maar Musk heeft duidelijk gemaakt dat er in de industrie voor meerdere partijen ruimte is.
Tesla heeft recent een aantal contracten afgesloten om de leveringen van lithium veilig te stellen, maar waarnemers merken op dat de verwerking van het product in eigen beheer voor het bedrijf een belangrijke stap zou betekenen voor de verdere uitbouw van zijn verticale integratie.
https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/t ... 4010b90f67
De Amerikaanse autobouwer Tesla gaat mogelijk in Noord-Amerika een fabriek voor de raffinage van lithium, een cruciale grondstof voor de fabricage van batterijen voor elektrische wagens, bouwen. Dat blijkt uit een aantal documenten die het bedrijf bij de Amerikaanse autoriteiten heeft ingediend.
Wellicht zal de nieuwe site in de staten Texas of Louisiana komen. Daarmee zou Tesla de eerste partij zijn die de raffinage van lithium naar de Verenigde Staten brengt.
Onvoldoende productiecapaciteit
Er is in de productie van elektrische wagens een duidelijk gebrek aan lithium merkbaar. Het tekort moet volgens experts echter worden toegeschreven aan het feit dat er nog niet voldoende mijnen of raffinaderijen zijn om de sector met lithium te bevoorraden.
Tegelijkertijd wordt er opgemerkt dat Tesla de reputatie heeft opgebouwd zoveel mogelijk activiteiten in eigen beheer te organiseren, zodat de onderneming de afhankelijkheid van externe partijen tot een minimum kan beperken.
Daarbij wordt erop gewezen dat Elon Musk, de chief executive van Tesla, ondernemers herhaaldelijk heeft aangemoedigd om in de productie van lithium te investeren. Die oproep herhaalde hij nogmaals in een commentaar op de resultaten van het bedrijf in juli van dit jaar.
“De mijnbouw is relatief eenvoudig, maar de raffinage is veel moeilijker”, had Musk daarbij benadrukt. “Het is echter onmogelijk om te verliezen. De productie van lithium vertegenwoordigt een licentie om geld te drukken.”
Musk had eerder verklaard dat Tesla vanwege de stijging van de lithiumtarieven mogelijk zelf de ontginning en raffinage van de grondstof voor zijn rekening zou moeten nemen. Hij herhaalde ook dat het lithium zelf overvloedig beschikbaar is, maar het niet snel genoeg kan worden ontgonnen of verwerkt.
Dit probleem zal volgens de topman van Tesla alleen maar verder worden bemoeilijkt. Er zal de volgende jaren immers een steeds grotere vraag naar elektrische vraag kunnen worden opgemerkt. “Hierdoor zal ook de vraag naar lithium exponentieel verder oplopen”, voerde Musk aan.
Texas
Een aantal rapporten suggereren dat Tesla overweegt om in Noord-Amerika een eigen lithiumraffinaderij op te zetten. Daarbij is volgens het persbureau Bloomberg gebleken dat Tesla in de staat Texas op mogelijke fiscale voordelen zou hopen te kunnen rekenen.
Tesla zou daarbij mogelijk Nueces County op het oog hebben. Die locatie biedt immers een goede verbinding met de Golfkust. Ook een vestiging in de staat Louisiana zou eventueel tot de mogelijkheden behoren. Indien het plan vooruitgaat, zou Tesla mogelijk tegen eind dit jaar met de bouw van de nieuwe fabriek willen beginnen. De werken zouden over twee jaar zou moeten worden afgerond.
Daarbij wordt tevens aangevoerd dat Tesla mogelijk verder dan de loutere raffinage wil kijken. De autofabrikant zou immers ook onderzoek doen naar de verwerking en productie van andere batterijmaterialen en aanverwante gebieden. Verder wordt erop gewezen dat Tesla een eigen proces voor de raffinage van lithium heeft ontwikkeld.
Tesla toont al heel lang interesse voor de ontginning en raffinage van lithium. Acht jaar geleden probeerde het bedrijf van Musk voor een bedrag van 325 miljoen dollar een lithium-startup te kopen, maar dat lukte niet.
Twee jaar geleden kondigde de automaker aan in de mijnbouw te stappen. Daarbij werden in de Amerikaanse staat Nevada een licenties voor de ontginning van het product op een oppervlakte van meer dan 4.000 hectaren verkregen. Sindsdien is er niets meer gebeurd, maar wel is de prijs van lithium tijdens deze periode met meer dan 400 procent gestegen.
Er zijn veel bedrijven die in deze sector activiteiten willen ontplooien. Voorbeelden zijn onder meer Lithium Americas, Standard Lithium en Livent. Maar Musk heeft duidelijk gemaakt dat er in de industrie voor meerdere partijen ruimte is.
Tesla heeft recent een aantal contracten afgesloten om de leveringen van lithium veilig te stellen, maar waarnemers merken op dat de verwerking van het product in eigen beheer voor het bedrijf een belangrijke stap zou betekenen voor de verdere uitbouw van zijn verticale integratie.
https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/t ... 4010b90f67
-
-
Laatste reacties
-
-
- Ga naar laatste bericht Tyson Foods, Inc. - TSN - Isin US9024941034
- Ga naar laatste bericht Beleggen in banken
- Ga naar laatste bericht Petroleo Brasileiro SA-Petrobras - PBR - Isin U...
- Ga naar laatste bericht De Europese Centrale Bank
- Ga naar laatste bericht Beleggen in Azië
- Ga naar laatste bericht Danone - BN - Isin: FR0000120644
- Ga naar laatste bericht Oxurion - OXUR - BE0003846632
- Ga naar laatste bericht Beleggen in steenkool
- Ga naar laatste bericht UBS Group AG - UBSG - Isin: CH0244767585
- Ga naar laatste bericht Beleggen in tijden van veel inflatie