✅ Geen reclame? Wel: extra functies zoals favoriete onderwerpen en chatbox volgen + bijlagen zien? ✅

Registreer binnen 1 minuut

Beleggen in ETF's / trackers

Deel hier kennis en vragen over ETF's / trackers en fondsen
Leefloon
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 731 maal
Is bedankt: 93 maal

Re: Beleggen in ETF's / trackers

Bericht door Leefloon »

ZyppBe schreef: 29 aug 2022 14:11De S&P 500 is weldegelijk 100% VS
FWIW: Ierland behoort niet tot de VS.
Frazier
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 123 maal
Is bedankt: 402 maal

Bericht door Frazier »

manu47 schreef: 27 aug 2022 08:28 @Frazier moest je het artikel nog terugvinden, ben wel geïnteresseerd om het te lezen. En btw de S&P500 is geen wereldindex hé, 100% USA 😉.
Hoe kom ik bij die wereldindex :oops: in ieder geval dat is mijn grootste positie als het om de ETF's gaat.

Ik heb het bericht kunnen terugvinden dat was op twitter, een naar mijn mening nog onderbelicht profiel dat leuk en informatief is om te volgen.
manu47
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 89 maal
Is bedankt: 75 maal

Bericht door manu47 »

Frazier schreef: 29 aug 2022 15:16 Hoe kom ik bij die wereldindex :oops: in ieder geval dat is mijn grootste positie als het om de ETF's gaat.
Bedankt voor het delen, inderdaad interessant. De vergelijking die er gemaakt wordt tussen WDP en Montea toont inderdaad dezelfde trend maar als ik het goed lees, is het rendement voor WDP wel 35% hoger dan Montea. Dat koop ik liever de helft van elk :) .

Hier een site met volgens mij de bekendste wereld etfs: https://finansjaal.nl/beste-etf/. Als ik ETFs kies (maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken natuurlijk), filter ik via https://www.justetf.com/en/find-etf.html op geografisch of op sector, accumulerend, full replication en dan kijk ik naar de jaarlijkse kosten.
40% ETF:CP9,IWDA,C50,GLUG,SMH,NDIA,SXRW,CSSPX,WVAL,D5BH,OMXH25,IBCJ,WSML,ICHN
40% Value:AGES,APT,ABI,BGFV,BCC,BPOST,1113,ECONB,EVSB,FL,FKWL,IAG,LOG,SOLN,MYTr, BNAB,NN,OBEL,QIWI,HEIJM
20% Speculatief
Hunter
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 57 maal
Is bedankt: 121 maal

Bericht door Hunter »

Manu ik ga uw bronnen gebruiken om te zoeken naar een vastgoed ETF voor Europa. Vastgoed staat hier al een tijd onder druk en wil graag met wat spreiding toch een eerste stap maken of zien jullie het nog slecht in voor Europees vastgoed i.c.m. de hogere rentes?
manu47
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 89 maal
Is bedankt: 75 maal

Bericht door manu47 »

Hunter schreef: 30 aug 2022 11:51 Manu ik ga uw bronnen gebruiken om te zoeken naar een vastgoed ETF voor Europa. Vastgoed staat hier al een tijd onder druk en wil graag met wat spreiding toch een eerste stap maken of zien jullie het nog slecht in voor Europees vastgoed i.c.m. de hogere rentes?
Moet eerlijk zeggen dat ik niet echt de vastgoedmarkt volg, ten eerste omdat ik zelf een huis heb en dat ik dat bekijk als mijn belegging in vastgoed maar ook omdat mijn schoonfamilie allemaal in de vastgoed zit en ik daar al genoeg naar moet luisteren :) . Wil niet zeggen dat ik geen spijt dat ik geen VGP of WDP in portefeuille heb gehad natuurlijk.

Hier vind ik wel een aantal vastgoed ETFs: https://www.debelgischebelegger.be/etf- ... -vastgoed/ of je kan op justetf ook bvb filteren op infrastructure.
40% ETF:CP9,IWDA,C50,GLUG,SMH,NDIA,SXRW,CSSPX,WVAL,D5BH,OMXH25,IBCJ,WSML,ICHN
40% Value:AGES,APT,ABI,BGFV,BCC,BPOST,1113,ECONB,EVSB,FL,FKWL,IAG,LOG,SOLN,MYTr, BNAB,NN,OBEL,QIWI,HEIJM
20% Speculatief
Frazier
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 123 maal
Is bedankt: 402 maal

Bericht door Frazier »

manu47 schreef: 29 aug 2022 15:41
Frazier schreef: 29 aug 2022 15:16 Hoe kom ik bij die wereldindex :oops: in ieder geval dat is mijn grootste positie als het om de ETF's gaat.
Bedankt voor het delen, inderdaad interessant. De vergelijking die er gemaakt wordt tussen WDP en Montea toont inderdaad dezelfde trend maar als ik het goed lees, is het rendement voor WDP wel 35% hoger dan Montea. Dat koop ik liever de helft van elk :) .

Hier een site met volgens mij de bekendste wereld etfs: https://finansjaal.nl/beste-etf/. Als ik ETFs kies (maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken natuurlijk), filter ik via https://www.justetf.com/en/find-etf.html op geografisch of op sector, accumulerend, full replication en dan kijk ik naar de jaarlijkse kosten.
In feite is voor de gewone man een grootste weging in ETF's het meest zekere. Wat het compounding account aangeeft is denk ik vooral dat de wat serieuze beleggers vaak met dezelfde voorwaarden of kerngegevens / waarderingen kopen met als gevolg ook vergelijkbare aandelen te hebben.
charel01
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 4858 maal
Is bedankt: 3140 maal

Bericht door charel01 »

Hieronder vind je tien de meest verhandelde Exchange Traded Funds (ETF's) bij Bolero in augustus 2022. Ideaal om een vinger aan de pols van de beurs te houden en te ontdekken welke ETF's afgelopen jaar door medebeleggers druk gekocht of verkocht werden! Wil je meer informatie over ETF's? Dan kan je altijd terecht op onze uitgebreide en zeer toegankelijke onlinegids.

1. iShares Core MSCI World UCITS ETF - USD ACC (IWDA) - ISIN: IE00B4L5Y983

Deze ETF tracht de MSCI World Index zo goed mogelijk te volgen. De MSCI World index is de bekendste en meest gebruikte aandelenindex ter wereld. In de ETF zijn ruim 1.600 aandelen uit ontwikkelde landen over de hele wereld opgenomen. Door de ruime spreiding verkleint het risico. Het totale kostenpercentage bedraagt 0,20%. Deze twee factoren maken dat de ETF de meest verhandelde is bij Bolero in de vorige maand. In 2021 haalde hij een rendement van 33,45%. Sinds begin dit jaar staat de ETF 7,83% lager.

2. iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD - ACC (CSPX) - ISIN: IE00B5BMR087

Via deze ETF volg je nauwgezet de S&P 500, de 500 grootste Amerikaanse bedrijven waarvoor kredietbeoordelaar Standard en Poor's een index samenstelde. De S&P 500 wordt onder beleggers soms 'The index you can't beat' genoemd. Deze ETF keert, in tegenstelling tot de nummer vijf uit het lijstje, geen dividenden uit. Het is een kapitalisatie-ETF. De dividenden die de onderliggende bedrijven uitkeren, worden door de ETF niet doorgestort naar haar investeerders, maar meteen opnieuw geïnvesteerd in de ETF zelf. Het totale kostenpercentage ligt op 0,07%. De ETF haalde een rendement van 41,65% in 2021. Momenteel is de ETF, in vergelijking met 1 januari van 2022, 5,76% minder waard.

3. iShares Global Clean Energy UCITS ETF - USD DIS (IQQH) - ISIN: IE00B1XNHC34

Met deze ETF beleg je in groene energie. iShares stelde een fonds samen met grote bedrijven uit de hele wereld die inzetten op onder mee wind- en zonne-energie. De grootste posities zijn het Amerikaanse Enphase Energie (10,23%), het Deense Vestas Wind Systems (6,78%) en het Amerikaanse Plug Power (6,24%). Het totale kostenpercentage is 0,65%. Het rendement in 2021 was 19,74% negatief. Dat staat in schril contrast met de winst van 120,74% die de ETF in 2020 nog wist te boeken. Dit jaar noteert de ETF met een winst tot dusver: 15,95%.

4. Vanguard INV SER S&P 500 ETF INC NAV (VUSA) - ISIN: IE00B3XXRP09

Ook ETF-ontwikkelaar Vanguard biedt een tracker aan op de S&P 500. Het totale kostenpercentage ligt even laag als bij de concurrentie: 0,07%. ETF-bezitters krijgen de dividenden uitgekeerd. Het rendement in 2021 bedraagt 40,04%. Sinds begin dit jaar staat de ETF 6,37% lager.

5. iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF - USD ACC (EMIM) - ISIN: IE00BKM4GZ66

Via deze ETF kan je inspelen op de aandelenbewegingen in opkomende markten en groeilanden zoals Mexico en Brazilië, China, Zuid-Afrika,... De grootste sectoren in de ETF zijn Technologie (20,98%) en Financiële diensten (18,24%). De grootste individuele posities zijn de Taiwanese halfgeleiderproducent Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC) met 5,81% en daarnaast het Chinese sociale mediabedrijf Tencent (3,99%) en de Chinese e-commercegigant Alibaba Group Holding (3,45%). Het totale kostenpercentage komt neer op 0,18%. Voor 2021 staat er een rendement van 7,55% op de tabellen. Dit jaar noteert de ETF, voorlopig, met verlies: -9,57%.

6. Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - USD ACC (VWCE) - ISIN: IE00BK5BQT80

Net als met de nummer één van deze lijst, ben je met de Vanguard FTSE All-World UCITS ETF meteen over heel de wereld belegd. De vijf grootste participaties zijn Amerikaanse reuzen: softwareontwikkelaars Microsoft (3,57%) en Apple (3,36%), e-commercebedrijf Amazon (2,09%), autobouwer Tesla (1,27%) en technologiebedrijf Alphabet (1,26%). Het totale kostenpercentage bedraagt 0,22%. In 2021 haalt de ETF een rendement van 29,37%. Voor 2022 is dat momenteel -8,06%.

7. ISHARES II PLC S&P GLOB.WATER FD - IE00B1TXK627

Beleggen in alles wat met water te maken heeft, kan via deze Global Water ETF, die voor 90% bestaat uit Amerikaanse en Europese aandelen. Zo beleg je via deze ETF in American Water Works (9,08%), de Amerikaanse leverancier van water, in het Amerikaanse Xylem (8,69%), dat zich bezig houdt met verzamelen, transporteren, behandelen en hergebruiken van water en in het Britse Halma PLC (5,19%) een groep van veiligheidsbedrijven. Het totale kostenpercentage is 0,65%. In 2021 haalde hij een rendement van 38,6%. Sinds begin dit jaar staat de ETF 14,04% lager.

8. iShares Core S&P 500 UCITS ETF - USD DIS (IUSA) - ISIN: IE0031442068

ETF-ontwikkelaar iShares biedt voor de S&P 500-index ook een distributie-ETF aan: de dividenden worden uitgekeerd en krijg je als cash op je rekening. Let wel: als Belg betaal je roerende voorheffing op uitgekeerde dividenden, dus ook op het dividend uitgekeerd door deze ETF. Wie deze ETF op 1 januari van dit 2021 kocht, was een jaar later 40,07% rijker. Voor 2022 kijkt de ETF momenteel tegen een verlies van -6,37% aan.

9. iShares NASDAQ-100® UCITS ETF (DE) - USD ACC (CNDX) - ISIN: IE00B53SZB19

ETF-ontwikkelaar iShares biedt ook voor de NASDAQ-100, de Amerikaanse beurs waarop vooral de grootste Amerikaanse technologiebedrijven noteren, ook een ETF aan. Het gaat om een kapitalisatie-ETF. Het totale kostenpercentage ligt op 0,33%. De grootste participaties zijn Apple (12,72%), Microsoft (10,14%) en Amazon.com (6,32%). De ETF haalde een rendement van 40,59% in 2021. Sinds begin dit jaar staat hij 16,45% lager.

10. MULT.UN.FRANCE LYX.BEL20 TR ETF(PA) - ISIN: FR0000021842

Op nummer tien in deze lijst staat deze ETF die de BEL20 Index volgt. Het gaat om een distributie-ETF met een totalekostenpercentage van 0,50%. De grootste van de 20ste participaties zijn de bierbrouwer AB InBev (11,93%), geneesmiddelenproducent argenx (11,35%), de bank KBC (10,90%) en geneesmiddelenproducent UCB (10,55). Vorig jaar was er een rendement van 18,03%. Vanaf 1 januari tot op vandaag is er een verlies van 18,22%.

Een geïnformeerde zelf-belegger is er twee waard!

De top twee van deze lijst zijn allemaal ETF's die grote, internationale indexen volgen. Het gaat om minder risicovolle ETF's die als kern van je portefeuille kunnen dienen. Bolero heeft een mooie, gratis ETF-Topic over internationale indexen, waarin haarfijn wordt uitgelegd hoe zulke ETF's werken en waarom je als belegger moet overwegen ze in portefeuille te nemen. Vraag het ETF-Topic over internationale indexen hier aan.

Er zitten ook twee thema-ETF's in deze lijst (3 en 7). Die zijn volatieler dan de internationale indexen-ETF's en hebben wat meer opvolging nodig. Je kan ze zien als satellieten voor je portefeuille. Het topic over Thema-ETF's start met een algemene inleiding over beleggen in thema's en focust daarna op het thema 'halfgeleiders'.
ZyppBe
Ervaren poster
Ervaren poster
Heeft bedankt: 474 maal
Is bedankt: 558 maal

Bericht door ZyppBe »

KBC ETF-Topic: Kern-satellietstrategie

https://www.bolero.be/uploads/media/631 ... ategie.pdf
Lieve16
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 1648 maal
Is bedankt: 2886 maal

Bericht door Lieve16 »

Trackers op vastgoedaandelen
Beursgenoteerde vastgoedbeleggingen leveren in regel een bovengemiddeld rendement op. Dat komt omdat ze in veel landen bij wet verplicht zijn een groot deel van de winsten uit te keren in ruil voor een gunstig fiscaal regime. Via ETF's is het mogelijk de investering geografisch te spreiden.

Van Eck Global Real Estate ETF
ISIN-code: NL0009690239

Beurs: Euronext Amsterdam

Beheersvergoeding: 0,25%

Ticker: TRET NA

Deze tracker van uitgever Van Eck Global schaduwt de Global Property Research 100 Index. Die telt 99 bedrijven en is heel sterk Amerikaans getint. Vastgoedgroepen uit de Verenigde Staten maken 65,2 procent van de index uit, op ruime afstand gevolgd door Japan (11,6%), Australië (3,6%), het Verenigd Koninkrijk (3,4%) en China (3%). Het aandeel van Europa is heel beperkt. De tracker heeft 283,6 miljoen euro onder beheer. Het pluspunt van de ETF is de erg lage jaarlijkse beheersvergoeding.

iShares Stoxx Europe 600 Real Estate ETF
ISIN-code: DE000A0Q4R44

Beurs: Xetra

Beheersvergoeding: 0,46%

Ticker: EXI5 GY

Deze tracker behoort tot de iShares-productlijn van de uitgever BlackRock Asset Management. De ETF heeft 67 miljoen euro onder beheer. De onderliggende index is de Stoxx Europe 600 Real Estate Index. Die telt 36 bedrijven waarbij het Verenigd Koninkrijk het hoogste gewicht heeft met 33,4 procent. Daarna volgen Duitsland, (19,2%), Zweden (13,7%), Frankrijk (11,1%) en Zwitserland (9,6%). Ook de Belgische vastgoedsector is vertegenwoordigd in de index met WDP (2,83%), Aedifica (2,27%) en Cofinimmo (1,98%).

Een iets goedkoper alternatief voor EXI5 die dezelfde index schaduwt, is de Lyxor Stoxx Europe 600 Real Estate ETF met jaarlijkse beheerkosten van 0,3 procent. De tracker van uitgever Lyxor Asset Management noteert met het tickersymbool MEH FP op Euronext Parijs, maar is iets minder liquide en met 28 miljoen euro beheerd vermogen beduidend kleiner.

Xtrackers FTSE Developed Europe Real Estate ETF
ISIN-code: LU0489337690

Beurs: Xetra

Beheersvergoeding: 0,33%

Ticker: D5BK GY

Deze tracker van de uitgever DWS Group (Deutsche Bank) noteert op verschillende beurzen en is naar beheerd vermogen de grootste met ruim 600 miljoen euro. Deze variant schaduwt de FTSE Developed Europe Real Estate Index. Die telt 107 vastgoedbedrijven verspreid over vijftien landen.
Bron: trends.be
Vriendschap is als een boom...het maakt niet uit hoe groot hij is, maar hoe diep de wortels zijn!
charel01
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 4858 maal
Is bedankt: 3140 maal

Bericht door charel01 »

Meest verhandelde ETF's bij Bolero
ETF’s of trackers worden steeds populairder. Sinds kort kan u de lijst met meest verhandelde ETF’s van de voorbije maand bij Bolero terugvinden in het Bolero Ideacenter. Een interessante bron van inspiratie! Onze Bolero-collega Jimmy geeft u wat meer tekst en uitleg bij de lijst
Plaats reactie