✅ Geen reclame? Wel: extra functies zoals favoriete onderwerpen en chatbox volgen + bijlagen zien? ✅
Registreer binnen 1 minuut
Beleggen in ETF's / trackers
- manu47
- Regelmatige poster
- Heeft bedankt: 89 maal
- Is bedankt: 75 maal
Re: Beleggen in ETF's / trackers
Aan de grafiek te zien, hebben de Finse aandelen niet zo veel last van de oorlog, de Poolse meer omdat ze volgens mij ook meer actief zijn in bvb Oekraïne. Vooral het rendement op Poolse aandelen is de laatste jaren zeer laag maar staan naar mijn mening aantrekkelijk (staat los van de dreiging die natuurlijk voor verdere neerwaartse druk kan zorgen).
40% ETF:CP9,IWDA,C50,GLUG,SMH,NDIA,SXRW,CSSPX,WVAL,D5BH,OMXH25,IBCJ,WSML,ICHN
40% Value:AGES,APT,ABI,BGFV,BCC,BPOST,1113,ECONB,EVSB,FL,FKWL,IAG,LOG,SOLN,MYTr, BNAB,NN,OBEL,QIWI,HEIJM
20% Speculatief
40% Value:AGES,APT,ABI,BGFV,BCC,BPOST,1113,ECONB,EVSB,FL,FKWL,IAG,LOG,SOLN,MYTr, BNAB,NN,OBEL,QIWI,HEIJM
20% Speculatief
- Beheerder
- Beheerdersteam
- Heeft bedankt: 945 maal
- Is bedankt: 1659 maal
Bron: https://spaarvarkens.be/de-3-favorieten ... m-nijsmansDe 3 Favorieten van Tim Nijsmans
Een selectie van drie ETF’s
Tim Nijsmans was fonds- en vermogensbeheerder bij een Antwerpse private bank. Is oprichter Vermogensgids, docent Private banking bij Arteveldehogeschool te Gent en bestuurder bij de VFB. Heb je graag een vrijblijvend gesprek met Tim over een ETF-portefeuille opbouwen? Mail naar info@spaarvarkens.be ontvang een cadeau en ze brengen je in contact.
SPDR MSCI ACWI (IE00B44Z5B48)
SPDR MSCI AWCI
Zoek je een belegging waar je gigantisch veel aandelen hebt uit zeer veel verschillende landen en regio’s? In dit fonds zitten 2.381 verschillende aandelen, gespreid over de hele wereld. Inclusief groeilanden die niet in de klassieke MSCI World index zitten. Een ETF waar je niet naar moet omkijken omdat hij zich ook aanpast aan alle nieuwe trends en wijzigingen. De kostprijs van 0,40% per jaar voor het gemak van 1 ETF te kopen die alles koopt en fiscaal optimaal is. Deze vergoeding is nog steeds pakken goedkoper dan je bankfondsen en op lange termijn klopt hij ook de meeste van hen.
iShares MSCI World Quality Dividend ESG (IE00BKPSFC54)
WQDA
Dit beursgenoteerd indexfonds of ETF zoekt kwalitatieve aandelen die jaarlijks ook een stevig en betrouwbaar bedrag uitkeren. Je krijgt niet de hoogste dividenden maar de bedrijven in portefeuille zijn gezond en winstgevend. Ondanks de focus op dividenden keert deze ETF ze niet uit omdat dit in België fiscaal niet zo interessant is. De notering is in dollar maar laat dat je niet tegenhouden. Het wisselkoersrisico is immers steeds de onderliggende aandelen en niet de munt op de beurs. Kostprijs 0,38% beheersvergoeding per jaar.
iShares MSCI World Small Cap (IE00BF4RFH31)
IUSN
De vorige twee ETF’s focussen vooral op grote aandelen. Dit beleggingsfonds investeert in minder grote beursgenoteerde aandelen. Kleinere beurskapitalisaties hebben in theorie een hoger risico, maar dat blijft binnen de perken doordat de ETF 3.451 verschillende aandelen volgt. Ook hier kies ik voor de kapitalisatievariant. Bij deze tracker moet je jaarlijks een vergoeding van 0,35% betalen, een pak minder dan gelijkaardige beleggingsfondsen bij de klassieke bank.
Deze selectie verscheen eerder ook in De Standaard
- EarthNvstr1
- Regelmatige poster
- Heeft bedankt: 77 maal
- Is bedankt: 47 maal
Of combineer gewoon de eerste en de laatste met IE00B3YLTY66 - SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (IMIE) en krijg er nog de emerging markets small caps bij ook.
- manu47
- Regelmatige poster
Je opmerking deed me verder denken en ik heb eens alle aandelen van alle trackers die ik heb in een excel gezet. Er zijn inderdaad wel wat overlappingen. Ik heb zowel een "gewone" wereld tracker (IWDA) als een wereld value tracker (WVAL). Daar zijn heel wat overlappingen maar dat vind ik op zich niet zo erg, wil graag zo veel mogelijk gespreid zitten in defensievere aandelen. Wat me vooral opvalt is dat er een pak aandelen in de Japan tracker (LCUJ) ook opgenomen zijn in beide wereld ETFs. Op zich is dus een aparte Japan tracker niet nodig tenzij je in een meer dan gemiddelde groei van Japan zou geloven. Wil ook wel zeggen dat er een pak Japanse aandelen financieel gezond zijn natuurlijk.
Daarnaast weet ik dat ik in 1835 verschillende aandelen zit, 46% Noord-Amerika, 26% Azië (maar dus een te groot % Japan naar mijn goesting), 25% Europa en 3% Oceanië. Blijf dus weg van Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse bedrijven.
Qua sectoren: 10%-15% per sector in Financiën, Industrie, IT, en Luxe-consumtiegoederen en 5%-10% per sector in Communicatie, basis-consumentengoederen, Vastgoed, Nutsbedrijven en Materialen. Blij dus met zowel de geografische als sectorale spreiding. En weer iets bijgeleerd ;-).
Nog één neem ik mee in portefeuille en dan ben vrij volledig naar mijn goesting nl de iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD Acc (WSML-IE00BF4RFH31).
En voor de volledigheid, hier mijn portefeuille trackers (goud en de Kraneshares Internet is meer speculatief):
PRODUCT SYMBOOL | ISIN BEURS
Amundi Euro Stoxx 50 - UCITS ETF DR - EUR (C)H LU1681047236 EPA
Amundi Index MSCI Pacific ex Japan SRI -ETF EUR DRH LU1602144906 EPA
Invesco Physical Gold ETCA SGLD | IE00B579F325 EAM
iShares Core FTSE 100 UCITS ETF GBP (Acc)H SXRW | IE00B53HP851 XET
iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc)H IWDA | IE00B4L5Y983 EAM
iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc)H SXR8 | IE00B5BMR087 XET
iShares MSCI India UCITS ETF USD AccI QDV5 | IE00BZCQB185 XET
iShares MSCI Poland UCITS ETF USD (Acc)A IBCJ | IE00B4M7GH52 XET
KraneShares CSI China Internet UCITS ETF USDA KWEB | IE00BFXR7892 EAM
L&G Clean Water UCITS ETF AccH XLMC | IE00BK5BC891 XET
Lyxor Core MSCI Japan (DR) UCITS ETF AccH LCUJ | LU1781541252 XET
Seligson & Co OMX Helsinki 25 ETFH SLG OMXH25 | FI0008805627 HSE
SPDR MSCI World Value UCITS ETF AccA WVAL | IE00BJXRT813 EAM
VanEck Vectors Semiconductor UCITS ETFA SMH | IE00BMC38736 MIL
Xtrackers MSCI Canada UCITS ETF 1CH D5BH | LU0476289540 XET
20% Speculatief
20% Speculatief
- Frazier
- Forumveteraan
- Heeft bedankt: 123 maal
- Is bedankt: 402 maal
@manu47 dat is een aardige lijst met ETF's, ik weet niet meer waar ik het las maar misschien kom ik er dit weekend nog op. Iemand stelde dat juist door veel proberen te spreiden er ook veel van hetzelfde wordt gekocht. Is dit de basis van uw portefeuille of heeft u daarnaast ook nog aandelen? Mijn ETF's zijn maar beperkt tot de iShares S&P 500 en sinds kort de Invesco Source Gold ETC. De één om een wereld-ETF te hebben en de ander om de goudprijs op de voet te volgen.
- manu47
- Regelmatige poster
@Frazier Naast de ETFs heb ik zeker nog aandelen, die staan in mijn signature (zowel value and speculatief). Ik heb een aantal aandelen over de jaren geselecteerd die maal 2 of 3 zijn gegaan en zwaar winst heb genomen, zowel speculatief als value (Econocom, KKO, Moury, Mytilineos, NEL, Photonike, Sorrento, Virgin Galactic,...), maar evengoed evenveel bedrijven waar ik zwaar verlies heb/had (Biocartis, Mdx, Acacia, Celyad, Alpha Pro, Big 5). Zelfs bedrijven met een gezonde balans met keer op keer goeie kwartaalresultaten kunnen achter blijven. Laatste 3 jaren dus veel energie in aandelen gestoken (met rendement van 13% zonder dividenden dus ik klaag niet
) maar aan het einde van de rit brengen trackers mij minstens evenveel rendement op. Dus dan heb ik liever wat overlap dan tijd te steken in het analyseren van 100 bedrijven per kwartaal. En inderdaad, misschien ga je met 3-4 trackers evenveel rendement halen (met minder kosten) ma bon das een keuze zeker
.
Wil niet zeggen dat ik geen aandelen meer ga kopen natuurlijk. Maar het maandelijkse vaste bedrag gaat wel geïnvesteerd worden zonder nadenken.
Wil niet zeggen dat ik geen aandelen meer ga kopen natuurlijk. Maar het maandelijkse vaste bedrag gaat wel geïnvesteerd worden zonder nadenken.
20% Speculatief
20% Speculatief
- manu47
- Regelmatige poster
@Frazier moest je het artikel nog terugvinden, ben wel geïnteresseerd om het te lezen. En btw de S&P500 is geen wereldindex hé, 100% USA
.
20% Speculatief
20% Speculatief
-
- Regelmatige poster
- Heeft bedankt: 101 maal
- Is bedankt: 176 maal
Als het nu bijvoorbeeld IWDA was geweest maar eigenlijk is dat zelfs ook geen echte wereldindex met een weging in vooral de VS en relatief veel weging in een aantal grote bedrijven.
- neku
- Ervaren poster
- Heeft bedankt: 2125 maal
- Is bedankt: 364 maal
Er zit een % Chinees in (nu nog)
The aim of education Is the knowledge, not of facts, but of values
- ZyppBe
- Ervaren poster
- Heeft bedankt: 474 maal
- Is bedankt: 561 maal
Hoe bedoel je?
De S&P 500 is weldegelijk 100% VS, ADR's e.d. zijn niet toegelaten.
-
-
Laatste reacties
-
-
- Ga naar laatste bericht Cryptovaluta nieuws
- Ga naar laatste bericht Deutsche Bank AG - DBK - Isin: DE0005140008
- Ga naar laatste bericht Pharming Group - PHARM - NL0010391025
- Ga naar laatste bericht Sofina - SOF- BE0003717312
- Ga naar laatste bericht Tyson Foods, Inc. - TSN - Isin US9024941034
- Ga naar laatste bericht Beleggen in banken
- Ga naar laatste bericht Petroleo Brasileiro SA-Petrobras - PBR - Isin U...
- Ga naar laatste bericht De Europese Centrale Bank
- Ga naar laatste bericht Beleggen in Azië
- Ga naar laatste bericht Danone - BN - Isin: FR0000120644