📈 Welkom op Beursforum.be, registreer
in 1 minuut, advertentievrij, beurs-chat, deel uw kennis, vragen en nieuws 📈

Vragen en ervaringen over DEGIRO

Vragen en ervaringen over banken / brokers, zoals klachten en tarieven
Gebruikersavatar
Beheerder
Site Admin
Berichten: 2415
Lid geworden op: 04 nov 2021 11:40
Heeft bedankt: 677 maal
Is bedankt: 1051 maal

Vragen en ervaringen over DEGIRO

Bericht door Beheerder »

Gisteren lag het platform van DEGIRO er ongeveer 3,5 uur uit waaronder de laatste handelsuren van de Europese beurzen. Veel klachten op fora, social media en review websites. Voor mij is het de druppel om er te vertrekken want de bereikbaarheid van het platform is al langer een probleem, tel daarbij op dat de klantenservice heel matig is, de 'gamification' van het platform stoort mijn ook en dan nog de marketing dat ze naar commissievrij handelen in bv. de VS gaan terwijl er opslagkosten bij komen en er nog eens forexkosten voor rekenen met omwisselen van euro naar dollar en vice versa.

DEGIRO kennende komt er geen excuus laat staan compensatie waarbij andere brokers wel regelmatig hun klanten tegemoetkomen.
Gebruikersavatar
Beheerder
Site Admin
Berichten: 2415
Lid geworden op: 04 nov 2021 11:40
Heeft bedankt: 677 maal
Is bedankt: 1051 maal

Re: Vragen en ervaringen over DEGIRO

Bericht door Beheerder »

Het aantal meldingen met klachten neemt het laatste uur weer toe:
Screenshot_20211123-105557_Chrome.jpg
Dit is voor veel klanten van DEGIRO onacceptabel en zeker wanneer beurzen iets volatieler worden mag men er vanuit gaan dat het platform fatsoenlijk werkt.

Klachten bundelen en gezamenlijk ondernemen zal meer effect hebben dan als eenling hier iets tegen doen.
U kunt zich hier registreren en daarna de bijlage zien.
Gebruikersavatar
Beheerder
Site Admin
Berichten: 2415
Lid geworden op: 04 nov 2021 11:40
Heeft bedankt: 677 maal
Is bedankt: 1051 maal

Re: Vragen en ervaringen over DEGIRO

Bericht door Beheerder »

en weer een storing:
Storing m.b.t. plaatsen orders
Vanwege een technische storing is het mogelijk dat u hinder ondervindt bij het plaatsen van orders. Dit ziet voornamelijk toe op dagorders voor aandelen en alle ordertypes voor opties en futures op Euronext.

Onze excuses voor het ongemak. Wij werken met de hoogste prioriteit aan een oplossing.

Desgewenst kunt u een doorlopende order (GTC) plaatsen om aandelen te verhandelen.

Tot slot is het wel mogelijk om orders te plaatsen voor de beurs Tradegate.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u de Service Desk per e-mail contacteren.
Gebruikersavatar
Beheerder
Site Admin
Berichten: 2415
Lid geworden op: 04 nov 2021 11:40
Heeft bedankt: 677 maal
Is bedankt: 1051 maal

Re: Vragen en ervaringen over DEGIRO

Bericht door Beheerder »

Tip: in plaats van een dagorder werkt het plaatsen van een doorlopende order wel.
Gebruikersavatar
Beheerder
Site Admin
Berichten: 2415
Lid geworden op: 04 nov 2021 11:40
Heeft bedankt: 677 maal
Is bedankt: 1051 maal

Re: Vragen en ervaringen over DEGIRO

Bericht door Beheerder »

Ik heb ook een effectenrekening bij Flatex en die was geopend voordat Flatex DEGIRO overnam. Nu krijg ik telkens de vraag bij Flatex na het inloggen of ik mijn effecten wil verhuizen naar mijn DEGIRO rekening... nee dus. Uiteindelijk willen ze Nederlanders en ik vermoed ook bv. Belgen niet meer op het Flatex platform. Toch was mijn keuze voor Flatex bewust omdat ik er niet wil traden en ze boden al eerder dan DEGIRO het handel voor- en nabeurs aan en hanteren op sommige producten nog lagere kosten. Willen ze toch uiteindelijk kost wat kost de effectenrekening bij Flatex sluiten dan ben ik weg bij Flatex en DEGIRO.
Gebruikersavatar
Beheerder
Site Admin
Berichten: 2415
Lid geworden op: 04 nov 2021 11:40
Heeft bedankt: 677 maal
Is bedankt: 1051 maal

Re: Vragen en ervaringen over DEGIRO

Bericht door Beheerder »

Recentelijk een klacht bij DEGIRO ingediend en een nietszeggende reactie in het Engels was de reactie. Nogal onprofessioneel als je als Nederlandse broker (weliswaar inmiddels overgenomen door een Duitse partij) eerder in het Nederlands reageert en dan plots een reactie met een document in het Engels toestuurt. Bij mij is het echt over wat betreft DEGIRO, in de laatste weken ruim de helft van de effectenrekening leeggehaald en de rest volgt in de komende weken.
Gebruikersavatar
Lieve16
Berichten: 1071
Lid geworden op: 06 nov 2021 11:08
Heeft bedankt: 1014 maal
Is bedankt: 1815 maal

Re: Vragen en ervaringen over DEGIRO

Bericht door Lieve16 »

Veel beleggers duurder uit bij 'commissievrij' DeGiro:
https://www.veb.net/artikel/08436/veel- ... rij-degiro
Gebruikersavatar
Wysiati
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2021 16:59
Heeft bedankt: 8 maal
Is bedankt: 5 maal

Re: Vragen en ervaringen over DEGIRO

Bericht door Wysiati »

Ik wou net overstappen.
Bedankt voor deze post.
Thinking, Fast and Slow
Gebruikersavatar
lacrimas
Berichten: 174
Lid geworden op: 01 dec 2021 16:17
Heeft bedankt: 36 maal
Is bedankt: 149 maal

Re: Vragen en ervaringen over DEGIRO

Bericht door lacrimas »

De aankondiging om vanaf 20/12/2021 hun tarieven te verhogen, is blijkbaar geen probleem om op tijd in te voeren.

Maar hun aankondiging om vanaf 15/12/2021 hefboomproducten op OTC aan te bieden aan 0,5 euro per transactie, daar wachten we nog steeds op. :down:
Gebruikersavatar
Multani
Berichten: 750
Lid geworden op: 24 nov 2021 21:58
Heeft bedankt: 100 maal
Is bedankt: 325 maal

Re: Vragen en ervaringen over DEGIRO

Bericht door Multani »

Een artikel dat ik graag deel en misschien lijkt het op een charme offensief van de broker bij een website die waarschijnlijk door het jaar heen ook inkomsten heeft van deze broker, neem het artikel niet op elk punt te serieus of kritisch. De reactie eronder van een lezer vind ik dan wel een eerlijker beeld geven.


Door Pieter Kort op donderdag 23 december 2021
Views: 9.856
DeGiro-CEO: "Dit zijn geen verborgen kosten"

CEO Muhamad Chahrour (foto) van broker DeGiro reageert geagiteerd op de klacht die broker Lynx heeft ingediend.

De markt voor online beleggen groeit en dat is te merken in de brokermarkt, waar de concurrentie steeds feller wordt. Deze ochtend berichtte het FD over broker Lynx, die concurrent DeGiro voor de Reclame Code Commissie sleept.

De campagne die DeGiro voert voor ‘commissievrij beleggen’ is misleidend, zegt Lynx. Weliswaar zijn de commissies voor Amerikaanse aandelen teruggebracht naar 0%, maar daar staat een nieuwe flat fee voor 'handling' (beursfees en dergelijke) en hogere kosten voor vreemde valuta tegenover.

‘Zero’ zoals DeGiro in zijn uitingen zegt, zijn de kosten dus niet. Sterker, met name bij de kleinere transacties zijn de kosten in de nieuwe situatie hoger. Ook broker BUX (die tegenwoordig officieel ‘BUX 0’ heet) sloot zich in het artikel aan bij de kritiek op DeGiro. Beleggen zou niet met 'kleine lettertjes' gepaard moeten gaan.

Alleen in Nederland
Het FD kon nog geen reactie van DeGiro optekenen, daarom belden wij vandaag maar eens met FlatexDegiro-topman Muhamad Chahrour.

De ceo is duidelijk geagiteerd. Misschien nog wel minder over de kritiek zelf dan over het feit dat een concurrent het op deze wijze aanzwengelt: “Ik was erg verrast door de agressiviteit. En door de hele publicatie. In heel Europa heeft niemand erover geklaagd. Alleen in Nederland. En dan nog wel door een speler die zelf vele malen duurder is! En met een neo-broker als BUX die ons aanvalt vanwege intransparantie heb ik helemaal grote moeite.”

Kern van de klacht van Lynx is dat DeGiro de nieuwe tarieven presenteert als commissievrij, terwijl andere kosten omhoog gaan. Hebben ze geen punt?

"Brokertarieven bestaan altijd uit twee componenten: commissies en fees. We hebben nooit gezegd dat we ‘zero fee’ zijn. Die fees betaal je overal, ook bij de partijen die nu klagen over onze reclame. Wij hebben alles versimpeld. De commissies zijn teruggebracht naar nul en we hebben de handling fees, die voor iedere beurs verschillend zijn en daardoor erg intransparant, teruggebracht tot één flat fee van 50 cent. Het zijn geen verborgen kosten, we communiceren er heel open over.”

Maar snappen mensen het verschil wel tussen zero commission en zero fee?

“Op onze homepage staat op de tweede slide al groot vermeld dat we handlingkosten in rekening brengen. We hebben nooit beweerd dat je helemaal niets betaalt bij ons. Bij andere partijen moet je aanmerkelijk harder zoeken naar die informatie.”

Toch geef je door te adverteren met ‘zero commission’ wel de perceptie dat het goedkoper is geworden, terwijl dat lang niet altijd zo is.

“Communicatie is heel belangrijk en we hebben onze klanten helder uitgelegd hoe de nieuwe tarieven werken. Maar laten we wel wezen: als een autofabrikant de prijs van de Golf verlaagt, dan mogen ze daar wel reclame voor maken, zonder dat dat betekent dat alle Volkswagens goedkoper moeten worden. Als het verboden zou worden om met zero commission te adverteren, prima, dan zeggen we: alles kost 50 cent. Dan zijn we nog steeds de goedkoopste.”

Naast Lynx en BUX hebben ook onafhankelijke partijen als de VEB en Finner kritiek geuit op de nieuwe tarieven. Hoe kijkt u daar tegenaan?

“Tja, dat is hun goed recht. Je kunt ook kritiek hebben op de prijs van Apple-producten. Dat wil niet zeggen dat Apple iets verkeerd doet. Wij blijven doen wat volgens ons commercieel het verstandigst is, binnen wat de regels ons toestaan. Ik heb vertrouwen in mijn legal en compliance-teams en zolang die zeggen dat wij correct handelen, blijven wij dat doen. En als een toezichthouder ons komt vertellen dat het anders moet, zullen we ons daaraan houden.”

Wat vindt u van de uitnodiging van een van de brokers in het FD om met “alle betrokken partijen” een gesprek over transparantie te voeren? Goed idee?

“Nou, ik spreek graag met mensen, maar dan wel bij voorkeur met mensen die niet eerst naar de krant lopen om dat gesprek te beginnen. En daarbij ook nog eens boter op het hoofd hebben. Waarom moet ik met zo iemand in gesprek? Als het je echt te doen was geweest om hoe we onze tarieven weergeven, dan had je gewoon kunnen bellen om dat aan te kaarten. Mijn nummer en mailadres zijn overal te vinden.”



Reactie van een lezer:

Als Premiumklant van IEX stel ik prijs op objectieve informatie en niet het klakkeloos citeren van de gekleurde statements van een bepaalde broker in bovenstaand interview.

Ter toelichting:
Het is mij als recente gebruiker van het DeGiroFlatex (DeGiro) platform opgevallen dat dit platform veel naar verhouding hoge en additionele kosten in rekening brengt waarover in haar wervende commerciële boodschappen zwijgt als het graf, o.a.:

* het in rekening brengen van een negatieve creditrente van 0.5% als een klant meer dan 2500 euro cash geparkeerd heeft op zijn beleggingsrekening aangesloten op dit platform. Dit kan behoorlijk nadelig werken voor de belegger die via optieconstructies anticipeert op toekomstige aankoop van aandelen en voor beleggers die anticiperen op koersdalingen middels (tijdelijke) verkoop van aandelen. Ook voor putschrijvers is dit erg hinderlijk als door beperkte bestedingsruimte de vervelende optie van het terugboeken van "overtollig" cash naar de tegenrekening minder relevant wordt

* DeGiro dwingt klanten akkoord te gaan met het gratis uitlenen van aandelen van de klanten op straffe van het in rekening brengen van andere extra kosten. Het uitlenen van activa van klanten is een extra component van het verdienmodel van DFG zonder enige compensatie aan klanten te bieden voor de extra cashflow voor DGF gegenereerd met andermans activa

* De tick size bij het handelen van klanten binnen de bied-laat spread is bij DeGiro al heel snel 5 cent i.p.v. 1 cent bij een aantal concurrerende platforms. Dit betekent hogere transactiekosten voor DeGiro klanten.

* Voor zover mij duidelijk is, laat DFG geen combinatie-(optie)transacties toe, hetgeen wederom voor DeGiro klanten extra transactiekosten met zich meebrengt

* DFG laat geen parallelle dollar- en euroaccounts toe onder één beleggingsrekening. Bovendien rekent DeGiro extra EUR-USD omwisselingskosten bij aanschaf of verkoop van Amerikaanse activa

* Voor gebruik van Amerikaanse beurzen brengt DeGiro bovendien 5 euro per maand in rekening

* het transactietarief voor Amerikaanse opties is een veelvoud van het "vanaf" tarief van 75 eurocent waarmee DeGiro adverteert. Het 75 cent tarief lijkt enkel te gelden voor Duitse opties.

Het zou mij niet verbazen als er nog meer verborgen componenten van het business model van DeGiro deel uitmaken, zoals b.v. doorverkoop van order flow richting Duitsland. In elk geval heb ik hierboven aangegeven dat DeGiro in haar advertenties een zeer misleidend beeld van de kosten die deze broker haar klanten in rekening brengt. Het is zaak dat de AFM hier snel eens naar gaat kijken.



Nog een reactie van een lezer:

Het is de beruchte 80/100 regel in het geven van transparante info. Anders gezegd: veel beloven en weinig geven doet de meute in vreugde leven. De Giro gebruikt de "hebberigheid" van de mens en draait ze hier een Duits rad van gratis fortuin voor om de oogjes dicht te smeren. Uiteraard buiten de Nederlandse AFM om.

Hang je dan ook nog de sympathieke meneer uit, dan knokken ze ook nog voor je. Hahaha. Nou, ik heb zelf al jaren een account bij LYNX. Ze zijn helder, geven veel info, organiseren en geven uitleg. Je kunt ze vragen stellen. Wat ze als service voor je uitzoeken. Ze geven je goede uitleg en dat siert ze. De kosten, als belegger, voor deze kwaliteiten zijn zeer reëel. De belegger heeft zijn eigen verantwoordelijkheid in de mate van het maken van zijn kosten voor aan- en verkoop en beheer. Daar heb je geen gelikte CE Ook voor nodig maar nuchterheid.



De laatste reactie is niet van mij maar ook ik zit bij Lynx en ben daar tevreden. Jaren geleden was ik nog klant van de Giro maar storingen, slechte service en toen voor mij niet gunstige tarieven hebben mij doen besluiten daar weg te gaan.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan het forum

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen bijlages zien, eigen onderwerpen starten en abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in