Hét forum van België en Nederland over beleggen in aandelen, ETF's, AEX, BEL20, fondsen, opties, goud, etc. Laatste nieuws, chat en beleggers informatie.
✅ Word lid van het beste beursforum van de Benelux!
Minder advertenties (geen advertenties bij genoeg activiteit), abonneren op favoriete onderwerpen, toegang tot de chatbox, vragen stellen en kennis delen.
Waarom het beste beursforum van de Benelux? Naast de uitgebreide functies staan wij ook voor inhoudelijke en fatsoenlijke omgang met elkaar.
Nu nog de politici die zeggen dat bosbranden werden gedaan met space lasers. Het is spijtig dat het congress zelden zo weinig goed werk levert want naargelang je politieke affiniteit worden bepaalde vragen en tweets simpelweg vergeten. Dat is iets dan aan beide kanten moet werken en België ook meer zou moeten doen. Wij zetten maar al te vaak micro's uit als het te feitelijk wordt
The aim of education Is the knowledge, not of facts, but of values
Een passagiersvliegtuig is woensdagavond lokale tijd gebotst met een Amerikaanse legerhelikopter. Beide toestellen crashten daardoor in de Potomac River nabij Reagan National Airport, in de buurt van de Amerikaanse hoofdstad Washington. Aan boord van het vliegtuig waren 60 passagiers en vier crewleden. In de legerhelikopter zaten drie soldaten. Er is een massale zoek- en reddingsoperatie aan de gang. Tot nu toe zouden al zeker 19 lichamen geborgen zijn. https://www.hln.be/buitenland/live-vers ... ~a375c217/
Eens geen Trump nieuws, maar alles behalve iets om mee te lachen.
Om 05.40 Hr. als je scrolt zie je het ongeval gebeuren.
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo.
“Het is wat stout, maar wel nog volledig legaal” : promojager Gunther onthult hoe je je treintickets hackt
Wie de trein wil nemen, moet daar vanaf zaterdag dieper voor in zijn buidel tasten. De NMBS voert dan een prijsverhoging van ongeveer drie procent door. Klinkt niet veel, maar als je elke dag de trein neemt, kan zo’n bedrag stevig oplopen. “Gelukkig bestaan er slimme trucjes om de prijs te drukken”, zegt promojager Gunther Devisch. Hij deelt er vijf, al moet je voor de grootste korting net iets meer durf hebben.
Naar jaarlijkse gewoonte laat de NMBS hun prijzen stijgen. Ze houden daarvoor rekening met hoe duur het leven is geworden. Dit jaar komt dat neer op een stijging van 2,91 procent voor een standaard ticket in tweede klas. Een voorbeeld: wie vandaag van Brussel-Centraal naar Gent-Sint-Pieters reist (heen-en-terug) betaalt daar 20,80 euro voor. Vanaf dit weekend komt daar meer dan een halve euro bij.
Daarnaast betaal je ook voor een abonnement meer. Alle soorten (Standard, Flex, Halftijds en Student) stijgen met 3,03 procent. Opnieuw een voorbeeld. Stel dat je vandaag een standaard jaarabonnement neemt van Brussel-Centraal naar Gent-Sint-Pieters (vier of meer dagen per week), dan zal je dat 2.106 euro* kosten. Door de prijsstijging komt daar nog eens meer dan 60 euro bij. “Dat zijn soms toch al grote bedragen”, zegt promojager Gunther Devisch. “Gelukkig kan je door wat te goochelen met tarieven en regeltjes mooi besparen.”
Over welke zaken gaat het dan?
“Dat zijn er verschillende. Mijn allereerste tip is misschien vanzelfsprekend, maar toch zou ik het graag nog eens extra willen benadrukken: koop je tickets vandaag of morgen. Zo profiteer je nog van de oude prijs. Ik raad daarbij sterk aan om een tienrittenkaart te kopen. Die zijn vaak nog een jaar lang geldig, en je kan ermee door heel België reizen.”
“Met de Standard Multi bijvoorbeeld, de kaart voor iedereen ouder dan 26 jaar en voor alle afstanden, betaal je op dit moment via de app 99 euro. Dat is 9,90 euro per rit. Als je die nu koopt, blijf je nog mooi onder de tien euro. Bovendien kan je de kaart ook delen met vrienden of familie. Zo moet je niet vrezen dat je die tien ritten niet binnen in een jaar opgebruikt. Let wel op, de persoon die op de kaart staat vermeld, moet wel altijd mee zijn tijdens de rit.”
Wie de trein vooral neemt voor uitstapjes, raad ik met aandrang aan om in het weekend te reizen. Tussen vrijdagavond en zondag betaal je tot de helft minder. Voor een heen-en-terugreis van Kortrijk naar Antwerpen betaal je zo maar 20,60 euro in plaats van 37,20 euro. Dat is 17 euro korting. Heel interessant, zeker als je de parkingprijzen kent in het centrum van Antwerpen (lacht).
“Ook handig om te weten: voor attracties zoals Plopsaland De Panne of Pairi Daiza is die grote korting niet alleen beschikbaar in het weekend, maar ook doorheen de week. Met het Discovery Ticket reis je goedkoper naar parken, maar ook naar musea zoals het Speelgoedmuseum of tijdelijke events zoals Batibouw. De enige voorwaarde waar je rekening mee moet houden, is dat je heenreis pas vanaf 9 uur mag beginnen.”
Zijn er trucjes waar je nog meer door bespaart?
“Die zijn er zeker. Al liggen die iets minder voor de hand (grijnst). Een eerste belangrijke zijn ecocheques. Mensen vergeten het vaak, maar je kan bijna alle treintickets met je ecocheques aanschaffen. Als je nog een overschot hebt, kan je ze dus daar zeker nog voor inzetten.” Ook voor buitenlandse treinreizen naar bijvoorbeeld Parijs of Londen is dat mogelijk. “Er is maar één voorwaarde: je moet de tickets via een fysiek reisbureau kopen. De website van Eurostar of Thalys accepteert geen eco-waardebonnen. Maar als je je tickets koopt via een reisbureau zoals TUI en een hotel boekt, kan je dat omzeilen. Zij nemen de cheques wel aan.”
“Nog een truc is om een groepsticket aan te schaffen. Ik hoor je al denken: waarom zou ik dat doen? Dat is toch enkel iets voor verenigingen? Wel, dat klopt niet helemaal. Je kan het ook in jouw voordeel gebruiken. Normaal is zo’n ticket bedoeld voor minimaal 15 personen. Je krijgt dan een korting van 60 procent. Voor een ticket Brussel-Gent (door de week) betaal je met een groep nog maar 10,20 euro per volwassene. Normaal is dat 21,60 euro.”
“Maar als we de kleine lettertjes op de site van de NMBS lezen, vernemen we dat je ook een groepsticket mag nemen als je met een kleinere groep bent. De enige voorwaarde is dat je het bedrag van de 15 personen betaalt. Iets waar je van kan profiteren. Stel dat je met een groep van vier volwassen bent. Dan kan je een groepsticket voor vier volwassenen en elf ‘fictieve’ kinderen onder de twaalf jaar kopen. Kinderen onder de twaalf jaar betalen immers maar 1 euro. Als je dan de optelsom maakt, kom je uit op 62,80 euro. Dat komt neer op 10,20 euro per volwassene en 1 euro per fictief kind. Dat is nog altijd goedkoper dan standaardtickets voor vier volwassenen die je 88,80 euro zouden kosten (op 4 februari). Het is een besparing van 26 euro. Ik moet toegeven: het is gedurfd en een tikkeltje stout, maar compleet volgens de regels (lacht).”
Let wel op, er zijn een paar zaken waar je rekening mee moet houden als je dit zou doen. “Zo moet je de rit minimaal zeven kalenderdagen van tevoren reserveren. Verder zijn er ook enkele beperkingen op de reistijden: je mag niet tussen 7 en 9 uur naar Brussel reizen, en niet tussen 16 en 18.30 uur uit Brussel vertrekken. Ook kunnen er geen dieren of fietsen mee met een groepsticket”, aldus promojager Gunther.
Wat als je een abonnement nodig hebt? Hoe druk je die prijs?
“Als je voor je werk met de trein reist en iedere dag een ticket nodig hebt, kies je nog altijd het beste voor een abonnement. Dat komt je nog altijd het voordeligst uit. Echte manieren om grote korting daarop te scoren zijn er niet. Al heb ik wel een grote tip voor mensen die hun abonnement in februari moeten vernieuwen. 31 dagen voordat je abonnement verloopt, kan je het al vernieuwen. Dat wil zeggen dat als je vandaag je abonnement vernieuwt, je het nog tegen de oude prijs kan krijgen. Wees er dus zeker op tijd bij als je je abonnement wil verlengen.”
*bedrag is zonder werkgeversbijdrage. Anders betaal je een kleine 600 euro.
Bron:"HLN"
Horeca ontstemd nu roken ook op terras en in rookruimtes niet meer mag: “Moeten wij agent spelen op terras?”
Opvallende maatregel in het nieuwe regeerakkoord: 15 jaar na het rookverbod binnen, mag je binnenkort ook niet meer roken op het terras van een café of restaurant en evenmin in een aparte rookruimte. De horeca is not amused. “Dit zal ons weer geld kosten en het valt amper te controleren. Minister Vandenbroucke mag eens een avond garçon komen spelen op een druk terras.”
‘Rookkamers in de publiek toegankelijke instellingen worden verboden en we breiden het rookverbod uit naar terrassen.’ De witte rook over het regeerakkoord van Arizona was nog aan het neerdwarrelen toen de horeca zich in de koffie verslikte. Dat de rookwetgeving na amper een maand opnieuw zou veranderen — sinds 1 januari mag je in ons land niet meer roken of vapen op publiek toegankelijke openluchtterreinen zoals pretparken, dierentuinen, speelpleinen en sportterreinen — daar hadden ze geen rekening mee gehouden.
“Waarom dat rookverbod ook op terrassen en zelfs in speciale rookkamers nodig is? Ik heb geen flauw idee”, zegt Matthias De Caluwe van belangenvereniging Horeca Vlaanderen. “In Europa hebben ze eens een aanbeveling gedaan hierover, maar er is nooit een impactstudie gevolgd. Dit is een maatregel die niemand zal doen stoppen met roken, maar het probleem — als het er al één is, want wie heeft er last van in buitenlucht? — verplaatst naar de straat. Alleen staan er op onze terrassen wel propere asbakken en zullen de peuken voortaan rondslingeren. Het samenhokken van rokers zal de buurt ook niet ten goede komen.”
Of rokers blijven gewoon thuis, zo vrees De Caluwé. “Dit kost onze sector opnieuw omzet. Kan je je voorstellen hoe ondernemers zich voelen die omwille van het rookverbod binnen hebben geïnvesteerd in speciale rookruimtes met de juiste luchtafzuiging? Ik verwacht dat de overheid nu wel een compensatieregeling voorziet voor die investeringen die nutteloos worden.”
Boete tot 8.000 euro
Wie is er verantwoordelijk als er toch een klant eentje opsteekt? Ook die vraag houdt de sector bezig. Zowel de roker als de uitbater riskeren een boete bij een inbreuk op de rookwetgeving, die van 208 euro kan oplopen tot 8.000 euro na een zoveelste overtreding. “Binnen is er altijd personeel en sociale controle, maar buiten is dat toch heel anders? Ik wil minister Frank Vandenbroucke (Vooruit) die al jaren ijvert voor deze maatregel eens uitnodigen om een avond garçon te spelen op een druk terras. Als de ober dan een bestelling opneemt van een niet-rokende klant en naar binnen gaat om de drank te halen, wat kan hij er dan aan doen als die persoon een sigaret opsteekt of aan een vape trekt? Wij willen klanten een fijne tijd bezorgen en niet voor agent spelen, laat staan zelf een boete krijgen.”
Leen Verwaest (54), uitbaatster van Café Chaos in Turnhout, staat voor een bijkomend probleem. Haar café bevindt zich in een straat waar zich uitsluitend scholen bevinden, wat betekent dat roken daar ook al niet meer mag. “Als mijn klanten op straat gaan staan om te roken, dan riskeren ze ook een boete van de politie omdat dit een schoolomgeving is. Ik gebruik zelf een vape, ik vraag me af waar ik nog moet gaan staan. Ik had gehoopt mijn café — een bruine kroeg met 400 zitplaatsen — nog een jaar of tien te blijven uitbaten, maar dat zie ik niet meer gebeuren. Ze nijpen ons dood. Je zal hier dezelfde evolutie zien als in Ierland, waar ze al jaren heel streng zijn op roken in openbare ruimte: een stijging van de privé-bijeenkomsten en de ‘man caves’. Daar kan je doen wat je wil.”
In ‘s Gravenwezel is Alain Willems de eigenaar van ‘De Vogelenzang’, een grote brasserie met een ruim terras en een aparte buitenbar, waar rokers geregeld samentroepen. “Ik vraag rokers al jaren om even aan de buitenbar te gaan staan wanneer ze er eentje willen opsteken. En dat vinden ze maar normaal. Ik zie het probleem ook niet met deze situatie. Wil de overheid dat mensen stoppen met roken? Verbied dan sigaretten, maar dit is een pestmaatregel voor de horeca want dit zal impact hebben op onze inkomsten. Op een vrijdagavond zijn hier gemakkelijk 200 mensen op ons verwarmde terras en aan de buitenbar. Zal de politie komen als ik ze bel dat er een jongere aan het vapen is?”
Stichting Tegen Kanker reageert wel tevreden op de uitbreiding van het rookverbod, ook naar jeugdkampen. “We verwelkomen elke uitbreiding van het rookverbod”, zegt experte Suzanne Gabriëls. “Het kan rokers aanzetten om een stoppoging te doen. Toch vinden we dat er meer aandacht moet gaan naar het helpen met stoppen en sensibilisering.”
Bron:"HLN"
Niet verwonderlijk als men ziet welke admistratieve hindernissen er gecreerd worden als men wilt investeren/verbouwen .
Hoeveel West-Vlaamse bedrijven weken al uit naar Frankrijk , omdat het daar vlotter gaat ?