✅ Word lid van het beste beursforum van de Benelux!
Minder advertenties (geen advertenties bij genoeg activiteit), abonneren op favoriete onderwerpen, toegang tot de chatbox, vragen stellen en kennis delen.
Waarom het beste beursforum van de Benelux? Naast de uitgebreide functies staan wij ook voor inhoudelijke en fatsoenlijke omgang met elkaar.
Binnen 1 minuut kunt u zich aanmelden.
Porsche (P911)
-
- Verkenner
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 26 sep 2024 21:43
- Heeft bedankt: 2 maal
- Is bedankt: 11 maal
Re: Porsche (P911)
Europese auto aandelen lijken uit te bodemen. Kunnen wel eens de hit van 2025 worden. Ik heb alvast een pakketje Porsche ingeslagen. Koers gehalveerd bij 3 % lagere omzet in 2024 !!!
-
- Forumveteraan
- Berichten: 3656
- Lid geworden op: 10 jun 2022 16:51
- Heeft bedankt: 3163 maal
- Is bedankt: 2481 maal
Re: Porsche (P911)
Samenvatting adviezen na 21 januari ( investor call metde analysten en een preview over 2024 )
Cijfers over 2024 komen officieel op 12 maart 2025
Bernstein neutraal doel 64 euro
Jefferies neutraal 65
Oddo BHF buy 75
Berenberg buy 75
DBK buy 80
Nota vanuit PI : echte stijging slechts te verwachten indien we een ondernemingsvriendelijke kanselier en regering krijgen in 2025
PI=persoonlijk inzicht >< AI.
Cijfers over 2024 komen officieel op 12 maart 2025
Bernstein neutraal doel 64 euro
Jefferies neutraal 65
Oddo BHF buy 75
Berenberg buy 75
DBK buy 80
Nota vanuit PI : echte stijging slechts te verwachten indien we een ondernemingsvriendelijke kanselier en regering krijgen in 2025
PI=persoonlijk inzicht >< AI.
-
- Forumveteraan
- Berichten: 3656
- Lid geworden op: 10 jun 2022 16:51
- Heeft bedankt: 3163 maal
- Is bedankt: 2481 maal
Re: Porsche (P911)
DPA meldt
STUTTGART (dpa-AFX) - VW-dochter Porsche AG wil af van Chief Financial Officer Lutz Meschke en Chief Sales Officer Detlev von Platen. Wolfgang Porsche, voorzitter van de raad van commissarissen, heeft opdracht gekregen om met de twee bestuursleden te praten over een minnelijk vervroegd vertrek uit de raad van bestuur, zo maakte de sportwagenfabrikant afgelopen weekend in Stuttgart bekend. De aandelenkoers, die de afgelopen maanden zwak was, daalde maandag fors in een industriële omgeving die gebukt ging onder nieuwe Amerikaanse tarieven.
De aandelenkoers daalde na de start van de handel met ongeveer vijf procent. Ook andere auto-aandelen verloren merkbaar aan waarde door de tarieven die de Amerikaanse president Donald Trump aankondigde op goederen uit Canada, Mexico en China. Beleggers hebben al een tijdje nauwelijks nog plezier in de aandelen van Porsche AG. De recordrally na de beursgang in september 2022 duurde slechts enkele maanden, totdat in mei 2023 het recordhoogtepunt van iets meer dan 120 euro werd bereikt. De koers daalde toen en is momenteel nog maar ongeveer de helft waard van de piek, een goed kwart onder de uitgifteprijs van 82,50 euro.
Analist Jose Asumendi van JPMorgan vermoedde dat de wisseling van het management een voorbode zou kunnen zijn van strategische veranderingen bij Porsche. In de eerste helft van het jaar zal de Groep waarschijnlijk een nieuwe koers presenteren. Dit zou kunnen gaan om de aandrijfstrategie, een mogelijke gezamenlijke productie in Noord-Amerika samen met VW's zustermerk Audi, en een reorganisatie van het dealerlandschap in China - met minder partners om de winstgevendheid te versterken. Het plan zou de komende drie jaar gepaard kunnen gaan met een toename van de kapitaaluitgaven.
UBS-expert Patrick Hummel verwees naar een aantal implementatieproblemen bij de sportwagenfabrikant, die frustratie bij investeerders hadden veroorzaakt, naast problemen met dalende verkopen en marges. Hoewel de personeelswisselingen voor onzekerheid hebben gezorgd rondom de jaarcijfers en de nieuwe vooruitzichten, is een verjonging van het managementteam al lang onderwerp van gesprek onder investeerders.
Meschke is vicevoorzitter van de raad van bestuur en bestuurslid Financiën en IT, terwijl von Platen bestuurslid Verkoop en Marketing is. De krant "Bild" berichtte eerder over mogelijke vertrekken. Porsche gaf in het persbericht geen reden voor de geplande verhuizing. Ook een woordvoerster van de autofabrikant wilde geen details geven. De sportwagenfabrikant kampt onder meer met zwakke zaken in China.
Volgens "Bild" is de achtergrond van de geplande beëindiging van het contract van de CFO de vermeende ambitie van Meschke om CEO van Porsche te worden. De relatie tussen de 58-jarige en CEO Oliver Blume lijkt al enige tijd gespannen. Zeker omdat Blume ook hoofd is van Europa's grootste autobedrijf, Volkswagen. Manager Magazin berichtte medio 2024 over Misstone in het managementteam. Meschke wordt gezien als zeer ambitieus en brutaal - wat volgens het tijdschrift ook deels een probleem was voor de Porsche- en Piëch-families.
Nu heeft de CFO volgens informatie uit kringen van de raad van commissarissen waarschijnlijk de steun van beide families verloren. Meschke is sinds 2009 lid van de raad van bestuur. In 2015 werd de bedrijfseconoom benoemd tot vicevoorzitter van de raad van bestuur. Hij is ook lid van de raad van bestuur van Porsche Automobil Holding SE, verantwoordelijk voor het beleggingsbeheer.
Porsche SE heeft de meerderheid van de stemrechten in de Volkswagen Group en heeft ook een direct belang in de sportwagenfabrikant Porsche AG. Een woordvoerder van Porsche SE wilde geen commentaar geven op de gebeurtenissen bij de sportwagenfabrikant en mogelijke effecten op de holding.
De 61-jarige verkoopdirecteur von Platen is sinds 2015 lid van de raad van bestuur. Hij staat al enige tijd onder druk vanwege de zaken in China. De sportwagenfabrikant, die voor het grootste deel in handen is van de VW Group, verkocht vorig jaar minder auto's dan in 2023. De wereldwijde leveringen daalden met drie procent tot ongeveer 310.700 voertuigen. Volgens de cijfers was er in China sprake van een scherpe daling van 28 procent.
Porsche lijdt in de Volksrepubliek onder het feit dat rijke Chinezen niet meer zo liquide zijn als ze ooit waren door de vastgoedcrisis in het land, die ook de premium autofabrikanten Mercedes-Benz, BMW en VW's zustermerk Audi voelen. De Chinese economie hapert ook buiten de vastgoedmarkt, die zo belangrijk is voor de rijken.
De poging om het gebrek aan autoverkopen in China te verdelen over andere regio's en tegelijkertijd de winstgevendheid te behouden, was slechts gedeeltelijk succesvol. In de eerste negen maanden van 2024 daalde de omzet van Porsche AG met in totaal 5,2 procent tot 28,56 miljard euro. Het bedrijfsresultaat daalde met 26,7 procent tot 4,04 miljard euro. Het operationele rendement op de omzet bedroeg slechts 14,1 procent. Een jaar eerder was dat nog 18,3 procent.
In de zomer moest Porsche verrassend genoeg zijn prognose voor 2024 verlagen vanwege waterschade bij een aluminiumleverancier en rekent sindsdien op een marge van 14 tot 15 procent. Eerder lag de streefcorridor op 15 tot 17 procent. De Groep had zichzelf al voorzichtige doelen gesteld voor 2024 - mede door verschillende modelwijzigingen, die in het begin hoge kosten met zich meebrengen.
Volgens branche-expert Ferdinand Dudenhoffer is het geplande ontslag van de twee topmanagers in de raad van bestuur van Porsche een teken van de moeilijke situatie in de Duitse auto-industrie. Het grootste probleem is China. "De jonge Chinese autofabrikanten zijn extreem zware concurrenten geworden en rukken klanten weg bij de Duitse premiummerken", aldus de directeur van het particuliere instituut Center Automotive Research (CAR) in Bochum.
Ook op de Amerikaanse markt wordt het voor Porsche steeds moeilijker, aldus Dudenhoffer. Porsche heeft ook fors geïnvesteerd in elektrische auto's, waarvoor in Europa moeilijk klanten te vinden zijn. "Het lijkt erop dat er een lange periode van droogte in de auto-industrie zal zijn, en aan het einde van de periode van droogte zal de auto-industrie in Duitsland aanzienlijk kleiner zijn", voorspelde de auto-expert./ols/men/mne/jha/
-
- Forumveteraan
- Berichten: 3656
- Lid geworden op: 10 jun 2022 16:51
- Heeft bedankt: 3163 maal
- Is bedankt: 2481 maal
Re: Porsche (P911)
Porsche AG (P911) verwacht nu een bijzonder waardeverminderingsverlies tussen de 2,5 miljard euro en 3,5 miljard euro, vergeleken met de eerdere prognose van tussen de 1 miljard euro en 2 miljard euro.
Porsche AG geeft geld uit om zich te wapenen tegen de crisis, maar dit vertroebelt de vooruitzichten, die volgens handelaren ver onder de verwachtingen liggen.
Porsche verwacht in 2025 een omzet van 39 tot 40 miljard euro en een operationeel rendement op de omzet van 10 tot 12 procent. Groeps-CEO Oliver Blume accepteert daarom een aanzienlijke daling van de operationele marge, maar het dividend zou stabiel moeten blijven.
In een eerste reactie sprak JPMorgan-analist Jose Asumendi van een positieve stap om de nodige investeringen te doen in de aandrijflijnstrategie. Deze zouden de autofabrikant in staat moeten stellen om de komende 24 maanden weer te groeien.
Philippe Houchois van Jefferies schreef dat dergelijke maatregelen over het algemeen geen verrassing zijn. Hij benadrukte ook de noodzaak om de investeringsachtergrond weer te verbeteren.
Na deze mededeling , nieuwe adviezen
UBS neutral doel 61 euro
GS buy 69 euro
DBK Buy 70 euro
Porsche AG geeft geld uit om zich te wapenen tegen de crisis, maar dit vertroebelt de vooruitzichten, die volgens handelaren ver onder de verwachtingen liggen.
Porsche verwacht in 2025 een omzet van 39 tot 40 miljard euro en een operationeel rendement op de omzet van 10 tot 12 procent. Groeps-CEO Oliver Blume accepteert daarom een aanzienlijke daling van de operationele marge, maar het dividend zou stabiel moeten blijven.
In een eerste reactie sprak JPMorgan-analist Jose Asumendi van een positieve stap om de nodige investeringen te doen in de aandrijflijnstrategie. Deze zouden de autofabrikant in staat moeten stellen om de komende 24 maanden weer te groeien.
Philippe Houchois van Jefferies schreef dat dergelijke maatregelen over het algemeen geen verrassing zijn. Hij benadrukte ook de noodzaak om de investeringsachtergrond weer te verbeteren.
Na deze mededeling , nieuwe adviezen
UBS neutral doel 61 euro
GS buy 69 euro
DBK Buy 70 euro
-
- Forumveteraan
- Berichten: 3656
- Lid geworden op: 10 jun 2022 16:51
- Heeft bedankt: 3163 maal
- Is bedankt: 2481 maal
Re: Porsche (P911)
Cercle Finance meldt
Porsche waarschuwde gisteravond dat de operationele marge voor het boekjaar 2024 aan de onderkant van de bandbreedte van de eerdere ramingen van 14% tot 15% zou liggen.
Voor de volledigheid: de premium autofabrikant had zijn jaarlijkse operationele margedoelstelling al in juli naar beneden bijgesteld, van 15% naar 17%, vanwege problemen met de levering van aluminium.
In het persbericht van donderdagavond gaf de in Stuttgart gevestigde groep ook een prognose voor de operationele marge voor 2025, die naar verwachting zal dalen tot een bandbreedte van 10% tot 12%.
Porsche legt uit dat het een aantal maatregelen heeft geïmplementeerd om de winstgevendheid op korte en middellange termijn te verbeteren, waaronder hogere uitgaven voor de ontwikkeling van nieuwe voertuigen, de versterking van het productaanbod en investeringen in batterijtechnologieën.
Volgens de ramingen zouden al deze elementen dit jaar ongeveer 800 miljoen euro moeten drukken op de operationele winst en de kasstroom uit automobielactiviteiten. Porsche, dat vorige week aankondigde dat het gesprekken is begonnen om de functies van CFO Lutz Meschke en Sales Director Detlev von Platen te beëindigen, heeft geen informatie verstrekt over de voortgang van deze gesprekken. Analisten van UBS merkten op: "Wij geloven dat het opruimen van de stallen van Augias en het vervangen van bepaalde senior executives, te beginnen met de CFO (...), een goede kans is om opnieuw te beginnen en het bedrijf weer op de rails te krijgen op operationeel niveau.
Het onderzoeksbureau verwelkomt ook de intentie van de Groep om haar strategie aan te passen door nieuwe generatie voertuigen met verbrandingsmotoren (ICE) te lanceren, met name voor de Cayenne, Panamera en Macan.
'Dit zal echter tijd kosten (tot 2027 naar onze mening) en de investeringen zullen in de tussentijd waarschijnlijk hoog blijven', benadrukt UBS.
Voor 2024 is Porsche van plan om een dividend uit te keren dat relatief gelijk is aan dat van het fiscale jaar 2023.
Na deze aankondigingen daalden de aandelen van Porsche vrijdag met bijna 6% op de Frankfurter Beurs, waardoor hun verliezen over de afgelopen 12 maanden op meer dan 30% kwamen.
- TimeIsMoney
- Ervaren poster
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 26 aug 2022 20:17
- Heeft bedankt: 111 maal
- Is bedankt: 405 maal
Re: Porsche (P911)
Porsche herziet assortiment om verbrandingsmotoren terug te brengen
Sportwagenfabrikant lijdt verlies aan marges na teleurstellende reactie op elektrische modellen
Patricia Nilsson in Frankfurt
GISTEREN
Porsche heeft gewaarschuwd dat de winst dit jaar zal dalen, omdat de sportwagenfabrikant 800 miljoen euro investeert in verbrandingsmotoren en plug-in hybride modellen. Dit is het laatste teken van de afnemende vraag naar volledig elektrische voertuigen.
De aandelen van Porsche daalden vrijdag met 6 procent nadat de autofabrikant aangaf dat de winstmarges dit jaar naar verwachting tussen de 10 en 12 procent zouden liggen. Dat is aanzienlijk lager dan de langetermijndoelstelling van de groep van 20 procent.
De uitbreiding van het aanbod van voertuigen met verbrandingsmotoren en hybrides, waar sommige consumenten nu de voorkeur aan geven boven volledig elektrische modellen, zal dit jaar nog eens € 800 miljoen aan kosten met zich meebrengen, aldus Porsche.
Als verder teken van de spanningen waarmee de groep kampt, meldde Porsche SE, de holdingmaatschappij van de familie Porsche-Piëch, dat een eerder aangekondigde afschrijving van haar belang in Porsche tussen de € 2,5 miljard en € 3,5 miljard zou bedragen, ongeveer het dubbele van de eerdere raming.
De leveringen van Porsche daalden vorig jaar met 3 procent vergeleken met 2023, waarbij de push in de snelgroeiende markt voor elektrische voertuigen in China mislukte. De Chinese verkoop van de groep daalde vorig jaar met 28 procent, waarbij consumenten de elektrische Taycan sedan niet omarmden.
De verlaging van de winstmarges vergroot de onrust bij Porsche, waarvan de aandelen het moeilijk hebben op de Duitse beurs sinds de beursnotering in 2022.
Porsche maakte afgelopen weekend bekend dat het in gesprek is over het beëindigen van de contracten van financieel directeur Lutz Meschke en Detlev von Platen, hoofd verkoop en marketing van de groep.
Volgens ingewijden zijn de gesprekken over de contracten deels een reactie op de zorgen over de aanpak van Porsche ten aanzien van elektrische auto's en de dalende verkoopcijfers.
De aanleiding voor de overname is echter een machtsstrijd tussen Meschke en topman Oliver Blume, die ook leiding geeft aan het moederbedrijf van Porsche, Volkswagen, aldus bronnen.
Porsche wilde geen commentaar geven op de reden achter de onverwachte beslissing om de raad van bestuur te herstructureren.
Analisten van Deutsche Bank juichen het besluit van Porsche toe om de investeringen in verbrandingsmotoren te verhogen, ondanks dat dit “meer kost dan verwacht”.
Ze merkten ook op dat het bedrijf eerder had gezinspeeld op plannen om de productiecapaciteit aan te passen als reactie op de lagere vraag naar zijn auto's.
"We waarderen het enorm dat het bedrijf bereid is zich aan te passen aan het nieuwe normaal, waarbij ICE-modellen een grotere rol spelen en de volumes laag blijven, vooral in China", voegden de analisten toe.
Familie Porsche-Piëch dringt aan op sluiting van Volkswagen-fabrieken
De familie Porsche-Piëch, geleid door Wolfgang Porsche, die de raad van toezicht van Porsche AG en Porsche SE, de holding van de familie, voorzit, maakt zich steeds meer zorgen over de smeulende crises bij zowel VW als de sportwagenfabrikant die zijn naam draagt. De familie is grotendeels afhankelijk van dividenden van de twee bedrijven.
De komende jaren moet Porsche SE de schulden afbetalen die het bedrijf deels heeft opgebouwd sinds de overname van ruim 25 procent van de gewone aandelen in de sportwagenfabrikant in 2022.
In december had het investeringsvehikel een netto schuldpositie van € 5,2 miljard. Hoewel slechts een klein deel van de schuld in 2025 moet worden terugbetaald, zal de herfinancieringslast de komende jaren sterk toenemen, met meer dan € 2 miljard aan obligaties en leningen die in 2028 aflopen.
Sportwagenfabrikant lijdt verlies aan marges na teleurstellende reactie op elektrische modellen
Patricia Nilsson in Frankfurt
GISTEREN
Porsche heeft gewaarschuwd dat de winst dit jaar zal dalen, omdat de sportwagenfabrikant 800 miljoen euro investeert in verbrandingsmotoren en plug-in hybride modellen. Dit is het laatste teken van de afnemende vraag naar volledig elektrische voertuigen.
De aandelen van Porsche daalden vrijdag met 6 procent nadat de autofabrikant aangaf dat de winstmarges dit jaar naar verwachting tussen de 10 en 12 procent zouden liggen. Dat is aanzienlijk lager dan de langetermijndoelstelling van de groep van 20 procent.
De uitbreiding van het aanbod van voertuigen met verbrandingsmotoren en hybrides, waar sommige consumenten nu de voorkeur aan geven boven volledig elektrische modellen, zal dit jaar nog eens € 800 miljoen aan kosten met zich meebrengen, aldus Porsche.
Als verder teken van de spanningen waarmee de groep kampt, meldde Porsche SE, de holdingmaatschappij van de familie Porsche-Piëch, dat een eerder aangekondigde afschrijving van haar belang in Porsche tussen de € 2,5 miljard en € 3,5 miljard zou bedragen, ongeveer het dubbele van de eerdere raming.
De leveringen van Porsche daalden vorig jaar met 3 procent vergeleken met 2023, waarbij de push in de snelgroeiende markt voor elektrische voertuigen in China mislukte. De Chinese verkoop van de groep daalde vorig jaar met 28 procent, waarbij consumenten de elektrische Taycan sedan niet omarmden.
De verlaging van de winstmarges vergroot de onrust bij Porsche, waarvan de aandelen het moeilijk hebben op de Duitse beurs sinds de beursnotering in 2022.
Porsche maakte afgelopen weekend bekend dat het in gesprek is over het beëindigen van de contracten van financieel directeur Lutz Meschke en Detlev von Platen, hoofd verkoop en marketing van de groep.
Volgens ingewijden zijn de gesprekken over de contracten deels een reactie op de zorgen over de aanpak van Porsche ten aanzien van elektrische auto's en de dalende verkoopcijfers.
De aanleiding voor de overname is echter een machtsstrijd tussen Meschke en topman Oliver Blume, die ook leiding geeft aan het moederbedrijf van Porsche, Volkswagen, aldus bronnen.
Porsche wilde geen commentaar geven op de reden achter de onverwachte beslissing om de raad van bestuur te herstructureren.
Analisten van Deutsche Bank juichen het besluit van Porsche toe om de investeringen in verbrandingsmotoren te verhogen, ondanks dat dit “meer kost dan verwacht”.
Ze merkten ook op dat het bedrijf eerder had gezinspeeld op plannen om de productiecapaciteit aan te passen als reactie op de lagere vraag naar zijn auto's.
"We waarderen het enorm dat het bedrijf bereid is zich aan te passen aan het nieuwe normaal, waarbij ICE-modellen een grotere rol spelen en de volumes laag blijven, vooral in China", voegden de analisten toe.
Familie Porsche-Piëch dringt aan op sluiting van Volkswagen-fabrieken
De familie Porsche-Piëch, geleid door Wolfgang Porsche, die de raad van toezicht van Porsche AG en Porsche SE, de holding van de familie, voorzit, maakt zich steeds meer zorgen over de smeulende crises bij zowel VW als de sportwagenfabrikant die zijn naam draagt. De familie is grotendeels afhankelijk van dividenden van de twee bedrijven.
De komende jaren moet Porsche SE de schulden afbetalen die het bedrijf deels heeft opgebouwd sinds de overname van ruim 25 procent van de gewone aandelen in de sportwagenfabrikant in 2022.
In december had het investeringsvehikel een netto schuldpositie van € 5,2 miljard. Hoewel slechts een klein deel van de schuld in 2025 moet worden terugbetaald, zal de herfinancieringslast de komende jaren sterk toenemen, met meer dan € 2 miljard aan obligaties en leningen die in 2028 aflopen.
-
- Forumveteraan
- Berichten: 3656
- Lid geworden op: 10 jun 2022 16:51
- Heeft bedankt: 3163 maal
- Is bedankt: 2481 maal
Re: Porsche (P911)
Nieuwe adviezen vandaag
UBS neutraal en verlaging van het doel van 61 naar 55 euro
Berenberg neutraal en als doel 62 euro ( voorheen 75 euro )
Alphavalue reduceert en neemt als doel 54,7 euro en schat de EPS voor 2025 van 3,02 euro ( komende van 4,27 )
UBS neutraal en verlaging van het doel van 61 naar 55 euro
Berenberg neutraal en als doel 62 euro ( voorheen 75 euro )
Alphavalue reduceert en neemt als doel 54,7 euro en schat de EPS voor 2025 van 3,02 euro ( komende van 4,27 )
-
-
Laatste reacties
-
-
- Ga naar laatste bericht Meerwaardebelasting / solidariteitsbijdrage op ...
- Ga naar laatste bericht Politiek (internationaal)
- Ga naar laatste bericht NEXTENSA (NEXTA)
- Ga naar laatste bericht Wereldhave Belgium (WEHB)
- Ga naar laatste bericht Trump Media & Technology Group (DJT)
- Ga naar laatste bericht Wat is uw jaarrendement / year to date (ytd)?
- Ga naar laatste bericht Politiek (België)
- Ga naar laatste bericht Barco (BAR)
- Ga naar laatste bericht Theon International (THEON)
- Ga naar laatste bericht Montea (MONT)