Bux Zero: ervaringen + alternatief?

Vragen en ervaringen over banken / brokers, zoals klachten en tarieven
HODL
Vooral een lezer
Is bedankt: 1 maal

Bux Zero: ervaringen + alternatief?

Bericht door HODL »

Hallo, mede beleggers,

Ik ben sinds maart vorig jaar (I know, fantastische timing...) begonnen met beleggen. Ondertussen sta ik op -0.5%, maar het is een marathon geen sprint :think: Ik volg de beurs al een tijdje voor mijn werk, ik koop grondstoffen aan, maar nooit de stap gezet omdat ik nog volop bezig was te investeren in mijn verbouwing. Op een jaar tijd nu een kleine portefeuille van 40k opgebouwd. Per jaar voeg ik minstens een 20k aan de portefeuille, zal dus langzaam aan stijgen. Bedoeling is om een vermogen op te bouwen voor mijn pensioen binnen 30 jaar :geek: Ik vind het ook wel leuk, en het is nuttig naar m'n werk toe omdat ik nog meer voeling krijg met bedrijven ipv gewoon markten.

Ik koop vooral losse aandelen, 80%, en 20% ETF's. De aandelen die ik koop zitten vooral in de chemische, biotech, constructie, automotive en farma sector, aangezien ik daar affiniteit mee heb door mijn werk. Gemiddeld een kleine inzet per aandeel, 1000 euro min, met een paar bedrijven waar ik iets hoger ga naar 3000 per aandeel. Naar regio's (beurzen) toe zit ik vooral op de US beurzen en EU beurzen, aziatische aandelen via ETF en de bedrijven die op de US beurs genoteerd staan (niet mijn grootste winnaars). Bedoeling is om geografisch te spreiden en ook wat betreft currencies. Bedoeling is ook om mijn inzet per bedrijf te verhogen en niet zozeer honderden posities te hebben aan 1000-3000 euro.

In maart gekeken naar verschillende opties, getwijfeld tussen Mexem, giro en Bux zero, uiteindelijk bij Mexem en Bux ingeschreven. Uiteindelijk enkel Bux gebruikt, ABN AMRO is de executive broker.

Nu gebruik ik dus Bux 'zero' bijna een jaar, het heeft wat voordelen maar ook nadelen.

Voordelen:
- lage transactiekost: 1,5 EUR/transactie op 'euro' aandelen. Op USD aandelen 0.35% wisselkoers, wat toch een stuk duurder uitkomt op 3,5 EUR/transactie van 1000 euro.
- Geen vaste kosten
- Meldingen wanneer aandelen bepaalde waarden bereiken, is leuk indien je een aandeel wil kopen maar wil wachten tot het je target behaalt, zonder elke dag te moeten kijken
- limit orders
- Veel verschillende US en EU beurzen beschikbaar, zonder bij te moeten betalen om een beurs toe te voegen aan je scope
- eenvoudige app, gemakkelijk om te kopen en verkopen. Wat basic informatie over de bedrijven
- TOB wordt automatisch geregeld door Bux, gratis
- Fractionele aandelen: was een voordeel in het prille begin, maar eigenlijk een dom idee aangezien je veel teveel commissie betaalt. Ik heb recent al m'n kleine posities van <1000 euro verkocht om te consolideren in grotere posities. Dan moet ik ook minder bedrijven volgen.

Nadelen:
- Hogere kost op USD transacties bij grotere bedragen (ik heb toch de ambitie om 5k minimaal per aandeel te hebben in de toekomst)
- Enkel een app, geen website applicatie. Klein scherm, geen download mogelijkheden om je portfolio te analyseren
- Niet alle aandelen staan in de Bux applicatie. Soms frustrerend, doe je een markt analyse, wil je een paar 'upcoming' bedrijven toevoegen aan je portfolio, vind je het niet :evil:
- Zit een executive broker tussen, dus niet 'real time' op de beurs, al zijn de sell-buy spreads blijkbaar wel niet 'slechter' ivm een real time broker.

Ik lees bijzonder veel negatieve reacties online over Bux Zero (vooral mensen die zich opjagen in het 'zero' gedeelte, ik gebruik dat nooit omdat ik spot wil verkopen en aankopen). Het zou een dure nepbroker zijn. Ik zie echter niet in waarom Bux een dure nepbroker zou zijn, kan iemand dit toelichten en mij eventueel ook wijzen naar een andere broker die goedkoper is en eventueel ook meer te bieden heeft?

Ik zou wel uit willen kijken naar een andere broker, nu er nog niet zoveel op de app staat. Kan ik zonder kosten gewoon mijn aandelen verplaatsen naar een andere makelaar? Welke app/makelaar zouden jullie aanraden voor een profiel als het mijne, een kleine belegger die graag in losse aandelen handelt wereldwijd? Bedankt!
HODL
Vooral een lezer

Re: Bux Zero: ervaringen + alternatief?

Bericht door HODL »

PS, ik kan mijn bericht niet meer wijzigen, maar ik heb bij Bux navraag gedaan ivm het veranderen van makelaar. Het is niet mogelijk om mijn portfolio te verplaatsen van Bux naar een andere makelaar, ik kan enkel alles verkopen en opnieuw aankopen bij de andere makelaar...

Dit mag bij de nadelen :evil:

Vraag mij toch af of dit wel wettelijk is, ik dacht dat het altijd mogelijk moest zijn, dat ze enkel kosten konden vragen...?
Starfish
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 24 maal
Is bedankt: 67 maal

Bericht door Starfish »

Ik weet niet of een broker verplicht kan worden om mee te doen aan het transfereren van effecten naar een andere broker. Vergis u niet er zijn ook brokers die €50 of ik dacht zelfs €100 per lijn rekenen en dan nog het onzekere dat u een tijd niet iets met uw aandelen kunt doen.

Bux Zero is dacht ik ook niet echt zero want er zijn kosten met valuta en de spread is volgens mij ook ongunstig. Is het niet zo bij Bux Zero dat een gratis order tot einde van de dag met andere orders wordt gespaard om dan gezamenlijk uit te voeren? Ik wil graag de prijs zien die ik betaal en niet eventueel een ongunstige afwikkeling van mijn order zien aan het einde van de dag.
Frangipane
Verkenner
Verkenner
Heeft bedankt: 19 maal
Is bedankt: 25 maal

Bericht door Frangipane »

HODL schreef: 03 feb 2023 12:15 Ik zou wel uit willen kijken naar een andere broker, nu er nog niet zoveel op de app staat. Kan ik zonder kosten gewoon mijn aandelen verplaatsen naar een andere makelaar?
Aandelenportefeuille overzetten naar een andere broker? Daar heb ik me eens flink aan mispakt. Meer dan een maand lang waren mijn aandelen ribbedebie! De twee brokers verwezen me telkens door naar de andere broker. Onvoorstelbaar. En zo'n kost per lijn. Nooit meer. Wanneer ik nog van broker wil veranderen, dan zal het via de markt zijn.
HODL schreef: 03 feb 2023 12:15 Welke app/makelaar zouden jullie aanraden voor een profiel als het mijne, een kleine belegger die graag in losse aandelen handelt wereldwijd? Bedankt!
Het is vrij gemakkelijk om brokers te vergelijken natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat beginners kijken naar de tarieven en de gebruikersvriendelijkheid. Waar ik toch ook naar kijk, zijn de kredietwaardigheid, het land van de hoofdzetel, het land van depositogarantiestelsel, leent de broker de aandelen uit of niet, fiscale afhoudingen door de broker of nog zelf aan te geven, hoe vlot men kan overschrijven van een gewone zichtrekening naar de beursrekening en omgekeerd, ...
HODL
Vooral een lezer

Bericht door HODL »

Starfish schreef: 03 feb 2023 16:05 Ik weet niet of een broker verplicht kan worden om mee te doen aan het transfereren van effecten naar een andere broker. Vergis u niet er zijn ook brokers die €50 of ik dacht zelfs €100 per lijn rekenen en dan nog het onzekere dat u een tijd niet iets met uw aandelen kunt doen.

Bux Zero is dacht ik ook niet echt zero want er zijn kosten met valuta en de spread is volgens mij ook ongunstig. Is het niet zo bij Bux Zero dat een gratis order tot einde van de dag met andere orders wordt gespaard om dan gezamenlijk uit te voeren? Ik wil graag de prijs zien die ik betaal en niet eventueel een ongunstige afwikkeling van mijn order zien aan het einde van de dag.
Hey,

Het hangt idd af van de broker, Mexem rekent niets voor het ontvangen (Bux ook niet trouwens) maar ze koeioneren wanneer je wil weggaan. Ik herbalanceer af en toe toch mijn portefeuille, ik zal dan ook weggaan bij Bux (indien nodig) door te kopen en verkopen.

Ik gebruik nooit het Zero feature voor de redenen die jij aangaf, handel altijd gewoon aan de geldende koersen. Op zich is het goedkoop, het mist gewoon wat meer features en een website.
HODL
Vooral een lezer

Bericht door HODL »

Frangipane schreef: 04 feb 2023 21:58
Aandelenportefeuille overzetten naar een andere broker? Daar heb ik me eens flink aan mispakt. Meer dan een maand lang waren mijn aandelen ribbedebie! De twee brokers verwezen me telkens door naar de andere broker. Onvoorstelbaar. En zo'n kost per lijn. Nooit meer. Wanneer ik nog van broker wil veranderen, dan zal het via de markt zijn.

Het is vrij gemakkelijk om brokers te vergelijken natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat beginners kijken naar de tarieven en de gebruikersvriendelijkheid. Waar ik toch ook naar kijk, zijn de kredietwaardigheid, het land van de hoofdzetel, het land van depositogarantiestelsel, leent de broker de aandelen uit of niet, fiscale afhoudingen door de broker of nog zelf aan te geven, hoe vlot men kan overschrijven van een gewone zichtrekening naar de beursrekening en omgekeerd, ...
Bedankt, ik ben er dus ook uit dat het met verkopen en aankopen zal moeten gebeuren, op zich betaal ik geen jaarlijkse kosten dus het kan ook even blijven staan.

Die punten die jij aanhaalt zijn dus de punten waarom ik zou willen veranderen.

Ik zit echter in een split om dat het op zich een goede app is, overschrijven gaat even traag ivm de giro duurt een dag of 2. Het aangeven van de belastingen doet Bux nu ook, vroeger niet, en is gemakkelijk. Ze zijn op zich gelinkt aan ABN Amro, daar zie ik niet echt problemen. Ook geen vaste kosten per jaar of beheerskosten, geen aansluitingskosten per beurs waarin je wil handelen.

Ik lees echter zoveel negatiefs over Bux (los van de waardeloze 'zero' functie) dat ik mij inderdaad afvraag of het een minder zichtbaar 'probleem' is bij Bux waar ik volledig over kijk, maar wel op termijn een risico kan betekenen voor mijn portfolio?
Starfish
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 24 maal
Is bedankt: 67 maal

Bericht door Starfish »

Risico voor uw portefeuille verwacht ik niet maar eigenlijk is het ook een soort nepbroker die weinig of misschien niks te bieden heeft buiten aankopen en verkopen van effecten. Soms dan nog aankopen gebundeld met die van anderen en verkopen hetzelfde voor een niet ideale prijs.
HODL
Vooral een lezer

Bericht door HODL »

Bedankt zeester :D

Je hebt het wel heel goed samengevat, ik hoef mij dus geen zorgen te maken, ik betaal niet teveel en ga m'n geld niet kwijt geraken indien ze failliet gaan, maar er bestaan betere brokers die meer info gratis delen met hun klanten.

Ik kan dus mijn portfolio gewoon laten staan en bij herbalanceren geleidelijk aan geld overzetten naar de andere kant.
HODL
Vooral een lezer

Bericht door HODL »

Ondertussen Mexem en Degiro gedownload en wat getrade, Mexem heeft mijn persoonlijke voorkeur dus daar ga ik nu alles naar overzetten. Wat een verademing om alle aandelen ter beschikking te hebben ipv de 'Bux Zero selectie'. Ook veel meer info en mogelijkheden (en toegegeven, ik mis soms wel de eenvoud van bux zero, zit wel goed in elkaar).

Ik ben overigens bijzonder ontevreden over de wijzigingen bij Bux Zero. Sinds gisteren hebben ze een 'service fee' verzonnen die ze maandelijks afhouden, 2,99 EUR/maand. Op zich stoort het mij niet dat ze geld willen verdienen, het is een bedrijf, maar het stoort me wel dat de gebruikers geen mogelijkheid krijgen om hun portfolio gratis over te zetten naar een alternatief indien ze niet akkoord gaan. De kost om een portfolio over te zetten is een 200 voud van de maandelijkse service fee voor mij...
lacrimas
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 46 maal
Is bedankt: 171 maal

Bericht door lacrimas »

Ik had een kleinigheidje op BUX Zero staan om de app wat te testen. Was leuk met de zero orders, maar nu ze 2,99 per maand beginnen vragen vanaf 01/04, ook al doe je niets...dan stopt het voor mij wel :lol: Zonet account gesloten.
Plaats reactie