Ik ben sinds maart vorig jaar (I know, fantastische timing...) begonnen met beleggen. Ondertussen sta ik op -0.5%, maar het is een marathon geen sprint

Ik koop vooral losse aandelen, 80%, en 20% ETF's. De aandelen die ik koop zitten vooral in de chemische, biotech, constructie, automotive en farma sector, aangezien ik daar affiniteit mee heb door mijn werk. Gemiddeld een kleine inzet per aandeel, 1000 euro min, met een paar bedrijven waar ik iets hoger ga naar 3000 per aandeel. Naar regio's (beurzen) toe zit ik vooral op de US beurzen en EU beurzen, aziatische aandelen via ETF en de bedrijven die op de US beurs genoteerd staan (niet mijn grootste winnaars). Bedoeling is om geografisch te spreiden en ook wat betreft currencies. Bedoeling is ook om mijn inzet per bedrijf te verhogen en niet zozeer honderden posities te hebben aan 1000-3000 euro.
In maart gekeken naar verschillende opties, getwijfeld tussen Mexem, giro en Bux zero, uiteindelijk bij Mexem en Bux ingeschreven. Uiteindelijk enkel Bux gebruikt, ABN AMRO is de executive broker.
Nu gebruik ik dus Bux 'zero' bijna een jaar, het heeft wat voordelen maar ook nadelen.
Voordelen:
- lage transactiekost: 1,5 EUR/transactie op 'euro' aandelen. Op USD aandelen 0.35% wisselkoers, wat toch een stuk duurder uitkomt op 3,5 EUR/transactie van 1000 euro.
- Geen vaste kosten
- Meldingen wanneer aandelen bepaalde waarden bereiken, is leuk indien je een aandeel wil kopen maar wil wachten tot het je target behaalt, zonder elke dag te moeten kijken
- limit orders
- Veel verschillende US en EU beurzen beschikbaar, zonder bij te moeten betalen om een beurs toe te voegen aan je scope
- eenvoudige app, gemakkelijk om te kopen en verkopen. Wat basic informatie over de bedrijven
- TOB wordt automatisch geregeld door Bux, gratis
- Fractionele aandelen: was een voordeel in het prille begin, maar eigenlijk een dom idee aangezien je veel teveel commissie betaalt. Ik heb recent al m'n kleine posities van <1000 euro verkocht om te consolideren in grotere posities. Dan moet ik ook minder bedrijven volgen.
Nadelen:
- Hogere kost op USD transacties bij grotere bedragen (ik heb toch de ambitie om 5k minimaal per aandeel te hebben in de toekomst)
- Enkel een app, geen website applicatie. Klein scherm, geen download mogelijkheden om je portfolio te analyseren
- Niet alle aandelen staan in de Bux applicatie. Soms frustrerend, doe je een markt analyse, wil je een paar 'upcoming' bedrijven toevoegen aan je portfolio, vind je het niet

- Zit een executive broker tussen, dus niet 'real time' op de beurs, al zijn de sell-buy spreads blijkbaar wel niet 'slechter' ivm een real time broker.
Ik lees bijzonder veel negatieve reacties online over Bux Zero (vooral mensen die zich opjagen in het 'zero' gedeelte, ik gebruik dat nooit omdat ik spot wil verkopen en aankopen). Het zou een dure nepbroker zijn. Ik zie echter niet in waarom Bux een dure nepbroker zou zijn, kan iemand dit toelichten en mij eventueel ook wijzen naar een andere broker die goedkoper is en eventueel ook meer te bieden heeft?
Ik zou wel uit willen kijken naar een andere broker, nu er nog niet zoveel op de app staat. Kan ik zonder kosten gewoon mijn aandelen verplaatsen naar een andere makelaar? Welke app/makelaar zouden jullie aanraden voor een profiel als het mijne, een kleine belegger die graag in losse aandelen handelt wereldwijd? Bedankt!