✅ Sluit aan bij hét beursforum van de Benelux!
Minder advertenties, abonneer gratis op favoriete onderwerpen, chat mee, stel vragen en deel kennis. Naast unieke functies op het forum staan wij ook voor inhoudelijke en respectvolle omgang. In 1 minuut bent u aangemeld!
Uitlenen van effecten, ervaringen en waarom wel of niet doen?
-
Alain Vandam
- Beginnende poster

- Heeft bedankt: 37 maal
- Is bedankt: 41 maal
Re: Uitlenen van effecten, ervaringen en waarom wel of niet doen?
Is dat jaarlijks? Da's een mooie extra premie op wh België. Ik volg dit aandeel niet meer (had WH 'nederland' nadat die tijdens Corona serieuze klappen hadden gekregen), maar voor zover ik me kan herinneren, is dat toch geen prulleaandeel, intussen wel?
- bosti
- Regelmatige poster

- Heeft bedankt: 240 maal
- Is bedankt: 191 maal
Das idd 6,75% op jaarbasis, maar dit wordt op dagbasis berekend... Veel handelaren 'lenen' voor korte periodes aandelen om hun posities in te dekken... Mogelijk zal er nu op WEHB geshort worden omdat een aantal handelaren verwachten dat de koers zal zakken nadat de aandelen van de kapitaalsverhoging ook mee noteren...?Alain Vandam schreef: ↑01 dec 2025 14:43 Is dat jaarlijks? Da's een mooie extra premie op wh België. Ik volg dit aandeel niet meer (had WH 'nederland' nadat die tijdens Corona serieuze klappen hadden gekregen), maar voor zover ik me kan herinneren, is dat toch geen prulleaandeel, intussen wel?
Volgens mij geen prulleaandeel, anders had ik het niet in portefeuille...
-
Poseidon
- Regelmatige poster

- Heeft bedankt: 10 maal
- Is bedankt: 121 maal
Uitlenen WEHB: Gaat wellicht over arbitrage, waarbij trader helemaal niks denkt over het toekomstige koersverloop.
Bij een kapitaalverhoging gebeurt het frequent dat een inschrijvingsrecht goedkoper noteert dan wat je op basis van de koers van het aandeel en de inschrijvingsmodaliteiten zou verwachten.
Een professionele handelaar kan dan inschrijvingsrechten kopen, en tegelijkertijd het aandeel verkopen (=arbitrage).
Zo maakt die arbitrageur gegarandeerd winst, ongeacht het verdere koersverloop van WEHB.
Dan moet hij dus wel het aandeel een paar dagen lenen,
dit tot de leverdatum van nieuwe aandelen.
Zou me niet verbazen als je je aandelen terugkrijgt op 5 december, of kort erna.
Bij een kapitaalverhoging gebeurt het frequent dat een inschrijvingsrecht goedkoper noteert dan wat je op basis van de koers van het aandeel en de inschrijvingsmodaliteiten zou verwachten.
Een professionele handelaar kan dan inschrijvingsrechten kopen, en tegelijkertijd het aandeel verkopen (=arbitrage).
Zo maakt die arbitrageur gegarandeerd winst, ongeacht het verdere koersverloop van WEHB.
Dan moet hij dus wel het aandeel een paar dagen lenen,
dit tot de leverdatum van nieuwe aandelen.
Zou me niet verbazen als je je aandelen terugkrijgt op 5 december, of kort erna.
-
Bull_Market
- Regelmatige poster

- Heeft bedankt: 63 maal
- Is bedankt: 81 maal
Is dit zo? Ik ben aan het twijfelen om de optie te activeren bij Degiro, maar wil geen verplichtingen hebben tov Belgische fiscus.
Als alles reeds is belast via Degiro, zou ik het wel willen activeren.
-
Poseidon
- Regelmatige poster

- Heeft bedankt: 10 maal
- Is bedankt: 121 maal
Saxo houdt toch 30% RV in op de maandelijkse uitkering.
Vermits DeGiro dat als buitenlandse broker niet gaat doen, zal die verplichting idd op u vallen.
Wat niet anders is dan bij bv. dividenden op (niet-Belgische) aandelen die je bij DeGiro ontvangt.
Vermits DeGiro dat als buitenlandse broker niet gaat doen, zal die verplichting idd op u vallen.
Wat niet anders is dan bij bv. dividenden op (niet-Belgische) aandelen die je bij DeGiro ontvangt.
-
-
Laatste reacties
-
-
- Ga naar laatste bericht België
- Ga naar laatste bericht Opsporing verzocht
- Ga naar laatste bericht Lockheed Martin (LMT)
- Ga naar laatste bericht Allerlei (financiële) info
- Ga naar laatste bericht Andere Sporten
- Ga naar laatste bericht Beleggen in de wapenindustrie
- Ga naar laatste bericht Beleggen in de automobielindustrie
- Ga naar laatste bericht Beleggen in kunstmatige intelligentie / artific...
- Ga naar laatste bericht Etf acc India
- Ga naar laatste bericht Mopkes