Dat is BS natuurlijk, ze zijn wel gepatenteerd. Dat klinkt als de uitleg van het online Hims legerVentus schreef: ↑04 nov 2025 13:49 Ik ben geen patenten-expert, maar ik had begrepen dat deze peptides (zoals GLPs) zelf niet echt gepatenteerd kunnen kunnen worden, aangezien deze een natuurlijk voorkomend aminozuur zijn. Waar de patenten over gaan is dan de samenstelling, dosering en manier van toediening. Door hierin licht te varieren zou er geen patentinbreuk zijn. Hoe dat dit in Amerika werkt, zal ook nog wel anders zijn dan in Europa. Maar nogmaals, ik ben zeker geen expert hierin.
Gezien dat er een ‘grijze’ zone bestaat (vele experten verschillen hierin van mening), kan de FDA hier niet echt optreden tegen personalisering / compounding. Waardoor het in feite toegelaten is…
Dit is ook niets wat specifiek Hims betreft, er zijn een honderden pharmacien die aan glp1 compounding doen in de USA. Hims is wel een van de grootste, maar ondervind ook steeds meer concurrentie (stijgende CAC).
Ik zou ook zeker niet in Hims beleggen als een afslank-belegging. Zij zijn ook steeds meer aan het diversifieren, met onlangs nieuwe hormonentherapiën voor mannen en vrouwen.
Ik ben er momenteel helemaal uit, want ik heb er ook mijn twijfels bij, het blijft een zeer volatiel aandeel. Ik weet nog niet of ik terug instap, cijfermatig vind ik het +-60 waard, maar het draagt ook wel risico’s. De q3 cijfers waren goed, dus dat stelt me wel ergens gerust.
Semaglutide komt niet natuurlijk voor, het is een 'poging tot nabootsing' van het GLP1 hormoon.
Gemini:
Semaglutide: Dit is een analoog van het natuurlijke menselijke hormoon GLP-1 (Glucagon-like peptide-1). Het is een keten van aminozuren (een peptide) die chemisch is gemodificeerd.
Synthetische Modificatie: Om semaglutide te creëren, is de structuur van natuurlijk GLP-1 op twee belangrijke manieren veranderd:
Eén aminozuur is vervangen.
Er is een vetzuurketen (een lange lipide zijketen) aan de structuur toegevoegd.
Doel van de Modificatie: Deze aanpassing zorgt ervoor dat semaglutide een veel langere halfwaardetijd heeft (ongeveer één week) dan natuurlijk GLP-1 (dat in minuten wordt afgebroken). Dit is de reden waarom semaglutide slechts één keer per week hoeft te worden geïnjecteerd (of dagelijks oraal kan worden ingenomen).
Voor je terug in Hims stapt; denk eraan dat dit zonder compounded Sema een verlieslatend bedrijf is.. Als dat verhaaltje stop, zal de koers ineenstorten imo.Waarom de Bewering Onjuist Is
De bewering vloeit waarschijnlijk voort uit een misvatting over de basisstructuur van het medicijn:
1. Het is een Gewijzigd Peptide, Geen Natuurlijk Stof
Zoals eerder besproken, is semaglutide geen natuurlijk voorkomend aminozuur of hormoon. Het is een synthetische, chemisch gewijzigde versie van het natuurlijke GLP-1-hormoon.
De toevoeging van een vetzuurketen en de substitutie van één aminozuur zijn chemische innovaties die niet van nature voorkomen. Deze specifieke en nieuwe chemische samenstelling (novel chemical entity) is de basis voor het patent.
2. Patenten op het Gebruik en de Productie
Novo Nordisk heeft meerdere patenten verkregen voor semaglutide, waaronder:
Compositie van de Materie (Composition of Matter): Het patent op de unieke chemische structuur van het molecuul zelf. Dit is het sterkste type patent.
Formulering: Patenten op de specifieke toedieningsvormen (bijvoorbeeld de unieke formulering die de orale opname mogelijk maakt in de tabletversie).
Gebruik (Method of Use): Patenten op het gebruik van semaglutide voor specifieke behandelingen, zoals chronisch gewichtsbeheer.
3. De 'Compounded' Misvatting
De verwarring ontstaat vaak door de opkomst van 'compounded semaglutide'. Apotheken in de VS mogen onder bepaalde omstandigheden een medicijn 'compounden' (bereiden), vooral als er een tekort is aan het oorspronkelijke, gepatenteerde medicijn.
Dit compounding is echter geen bewijs dat het medicijn niet gepatenteerd is. Het is een uitzonderingsregel in de Amerikaanse wetgeving, die vaak betrekking heeft op het basismateriaal (semaglutide zout), maar niet op de volledige, gepatenteerde toedieningsvormen (zoals de Wegovy-injectiepen).
Kortom, de chemische modificaties en de unieke formuleringen van semaglutide zijn de sleutel tot de patentbescherming die Novo Nordisk geniet.