✅ Sluit aan bij hét beursforum van de Benelux!
Minder advertenties, abonneer gratis op favoriete onderwerpen, chat mee, stel vragen en deel kennis. Naast unieke functies op het forum staan wij ook voor inhoudelijke en respectvolle omgang. In 1 minuut bent u aangemeld!
Meerwaardebelasting / solidariteitsbijdrage op aandelen
- Leuteraar69
- Regelmatige poster
- Heeft bedankt: 183 maal
- Is bedankt: 173 maal
Re: Meerwaardebelasting / solidariteitsbijdrage op aandelen
Die 0,15% in de vorige tekst zal wel foutje zijn....
Ik weet dat ik procentueel veel meer belast werd en de meerwaardebelasting komt er bij ....
Coucke: reken patronale bijdragen en kosten van werknemers als persoonlijke belastingen?
Ik weet dat ik procentueel veel meer belast werd en de meerwaardebelasting komt er bij ....
Coucke: reken patronale bijdragen en kosten van werknemers als persoonlijke belastingen?
Laatst gewijzigd door Leuteraar69 op 05 jul 2025 18:17, 2 keer totaal gewijzigd.
You can't remake an economy in 100 days but you can sure wreck it in 100 days
- neku
- Forumveteraan
- Heeft bedankt: 8440 maal
- Is bedankt: 1701 maal
Coucke doet alsof belastingen op arbeid van zijn personeel mogen meegeteld worden op wat hij persoonlijk belast wordtLeuteraar69 schreef: ↑05 jul 2025 18:14 Die 0,15% in de vorige tekst zal wel foutje zijn....
Coucke:

The aim of education Is the knowledge, not of facts, but of values
- Leuteraar69
- Regelmatige poster
- Heeft bedankt: 183 maal
- Is bedankt: 173 maal
Ja had het ondertussen gewijzigd....
You can't remake an economy in 100 days but you can sure wreck it in 100 days
- EarthNvstr1
- Regelmatige poster
- Heeft bedankt: 634 maal
- Is bedankt: 189 maal
Ja, TOB is meestal 0,35% , soms 0,12% of 1,32% .
- neku
- Forumveteraan
- Heeft bedankt: 8440 maal
- Is bedankt: 1701 maal
En die journalist weet niet wat een loonbriefje is

The aim of education Is the knowledge, not of facts, but of values
- cherami
- Ervaren poster
- Heeft bedankt: 290 maal
- Is bedankt: 820 maal
De kleine, voor zijn pensioen beleggende, belegger (sic) zoekt naarstig naar middelen om zijn rendement hoog te houden. Dat de Vokarizona's met achteruit bezig zijn de gewone , werkende , spaarzame en intelligente investeerders weg te jagen van de beurs met de meerwaardebelasting snappen de politici niet. De TOB was ook zo een criminele uitvinding. Wil je de vrijstelling gebruiken dan betaal je TOB om fiscale redenen.
De meeste politici beleggen niet, ze incasseren genoeg en zijn zeker van een riant pensioen, de gewone man niet. De rijkste vrienden worden dan nog eens beschermd door Jambon en de Movement Riche.
Een artikel uit HLN :
“Niet alle eieren in één mandje leggen is ook nu weer verstandig. Wat me bij een – mogelijk overbodige – tip voor Willem brengt, namelijk een eigen woning kopen. Als je die met meerwaarde verkoopt, word je er niet op belast. Bij een tweede mogelijk wel: je betaalt dan ook 12 procent registratierechten en het rendement van verhuren wordt altijd overschat. Maar het is wel zo dat bij overlijden de erfbelasting op onroerende en roerende goederen afzonderlijk wordt belast en dat is dan weer voordelig.”
De meeste politici beleggen niet, ze incasseren genoeg en zijn zeker van een riant pensioen, de gewone man niet. De rijkste vrienden worden dan nog eens beschermd door Jambon en de Movement Riche.
Een artikel uit HLN :
Ook qua erfbelasting voordeligWillem Huyghe vertelt hoe hij anticipeert op de meerwaardebelasting, HLN-geldexpert Pascal Paepen geeft feedback op zijn plan. © ID/ Mine Dalemans
Beleggen om je pensioen aan te vullen: Willem legt zijn oplossing voor de meerwaardetaks voor aan onze geldexpert
Willem Huyghe (35) uit Dutsel moest even slikken toen hij besefte dat de meerwaardebelasting zijn beleggingsdoel - later zijn pensioen aanvullen - in de war kon sturen. Maar met de hulp van zijn zelf ineengebokste simulatietool heeft hij een strategie bepaald om die te omzeilen. Wat vindt HLN-geldexpert Pascal Paepen van zijn oplossing? “Te vroeg verkopen is nooit goed.”
Ariane De Borger 06-07-25, 07:00 Laatste update: 07:19
Leg jij jouw plan in de aanloop naar de meerwaardebelasting ook graag voor aan een van onze HLN-geldexperten? Meld je dan aan op geld@hln.be met jouw naam en telefoonnummer. Wij nemen contact op voor een interview en een foto.
Op 31 december 2025 wordt er een stand van zaken – een zogenaamde ‘foto’ – gemaakt van ieders beleggingsportefeuille. Die bepaalt of je bij verkoop belasting op de meerwaarde moet betalen. Wie op één jaar tijd meer dan 10.000 euro winst maakt en geen verlies kan inbrengen, betaalt in de toekomst 10 procent meerwaardebelasting op alles boven die 10.000 euro.
Buy-and-holdbelegger
Wie belegd heeft, of dat van plan is, zoekt nu naarstig een manier om zijn beleggingen zo verstandig mogelijk te beheren in het licht van die ‘fotodatum’. Zo ook Willem Huyghe. “Ik ben een buy-and-holdbelegger. Geld dat ik niet nodig heb, beleg ik, met de bedoeling om over dertig jaar geleidelijk mijn beleggingen te liquideren en mijn pensioen ermee aan te vullen.”
“Gezien de hele lange periode tussen aankoop en verkoop in mijn geval, hoop ik alvast dat de regering de gemiddelde aankoopwaarde als referentie voor de meerwaarde zal gebruiken, en niet het First-In-First-Out systeem. Als toch FIFO gehanteerd wordt, wordt het nog een hele klus om de meerwaardebelasting te berekenen van wat ik tot aan mijn pensioen zal hebben opgebouwd. Dan moet je letterlijk decennia aan transactiegeschiedenis bijhouden. Dat lijkt mij geen goed uitgangspunt voor een heldere en eenvoudige belasting.”
Simulatietool gemaakt
“Beroepshalve waardeer ik overnames van bedrijven in de distributie. Financiële modellen maken is een groot deel van mijn job. Ik heb dan ook een eenvoudige simulatietool gemaakt, die op basis van verschillende parameters zoals startkapitaal, maandelijkse belegging, verwacht rendement, looptijd van de portefeuille, enzovoort, kan berekenen wat de impact is van de meerwaardebelasting op het geleidelijk liquideren van mijn portefeuille bij pensionering. Evengoed kan ik zo de impact berekenen als de overheid binnen enkele jaren zou beslissen om aan de knoppen van deze belasting te draaien. Met behulp van die tool ben ik nagegaan wat de meerwaardebelasting voor mijn beleggingen zou betekenen wanneer die effectief betaald moet worden.”
“Volgens mij zijn er twee effecten die voor de langetermijnbelegger relevant zijn en mogelijk onderbelicht worden. Eén: de vrijgestelde meerwaarde zal geïndexeerd worden. Uitgaande van 2 procent per jaar zal die vrijstelling verdubbeld zijn tegen wanneer ik met pensioen ga.”
“Twee: als je elk jaar de vrijstelling maximaal benut door te verkopen en opnieuw aan te kopen, betaal je beurstaks en een vergoeding aan je broker op die verkoop en aankoop. Je verliest daardoor gedurende de resterende looptijd van je portefeuille het – op lange termijn bijzonder krachtige – effect van samengesteld rendement op het bedrag van die kosten. Die factuur kan op het einde van de rit veel duurder uitvallen dan de meerwaardebelasting die je probeert te optimaliseren.”
“Conclusie? Ik blijf buy-and-hold in hart en nieren. Ik heb besloten om af te wachten en ben niet van plan om iets bijzonders te ondernemen tegen 31 december 2025. Nu gaan verkopen en kopen, ben ik niet van plan. Een bijkomende belasting is uiteraard niet prettig, maar voor een particuliere belegger zoals mezelf is ze – zoals ze vandaag op tafel ligt – niet van die aard dat het nodig is om mijn strategie aan te passen.”
“Knap, dit klopt perfect. Deze belegger is goed bezig”, prijst Pascal Paepen. “Beleggen wat je kan missen om je ervan te verzekeren dat je na je pensioen je levensstandaard kan aanhouden en die beschermen tegen indexstijgingen is vooruitziend gedrag, dat moet aangemoedigd worden.”
“Het is jammer dat die meerwaardebelasting daar een domper op zet en rechtsonzekerheid creëert. Want ook al heeft Willem nu de impact van de meerwaardebelasting nagegaan, het is maar de vraag hoe die zal evolueren. 10 procent meerwaardetaks en een vrijstelling van 10.000 euro is op zich niet het einde van de wereld. Mijns inziens gaat deze meerwaardebelasting te weinig – maximum 200 miljoen euro per jaar – opbrengen voor de schatkist en dan vrees ik dat die 10 procent zal worden verhoogd en de vrijstelling verlaagd. Dat ze – zoals die onzalige speculatietaks – weer geschrapt wordt, zie ik echter niet meteen gebeuren.”
“Ik hoop in ieder geval met Willem mee dat de gemiddelde koers van beleggingen zal gebruikt worden voor de bepaling van de meerwaarde. Zoals hij zegt, is het praktisch niet doenbaar om van elke belegging na al die jaren te achterhalen wat, wanneer en voor hoeveel werd aangekocht. Ik weet ook niet wat de banken aankunnen.”
“Dat hij geleidelijk wil verkopen, maakt het risico dat hij grote bedragen aan meerwaardebelasting zal moeten betalen kleiner. Zoals hij terecht opmerkt, wordt de vrijstelling geïndexeerd en als hij verschillende effectenrekeningen heeft, kan hij flexibel kiezen en meteen ook het risico spreiden.”
“Wat die meerwaardebelasting mogelijk voor gevolg kan hebben, is dat mensen uit angst ervoor geneigd zullen zijn om te vroeg te verkopen. Dat is nooit goed, een beginnersfout waaraan ik me ook ooit bezondigd heb. Er zullen er ook zijn die op de minwaarden zullen spelen als ze veel winst hebben, om teleurstellende beleggingen met verlies van de hand te doen. Dat is niet gemakkelijk – want dan geef je toe dat je verkeerd zat en dat doet niemand graag – maar dat wiedt meteen wel de slechte keuzes uit jouw portefeuille.”
“Niet alle eieren in één mandje leggen is ook nu weer verstandig. Wat me bij een – mogelijk overbodige – tip voor Willem brengt, namelijk een eigen woning kopen. Als je die met meerwaarde verkoopt, word je er niet op belast. Bij een tweede mogelijk wel: je betaalt dan ook 12 procent registratierechten en het rendement van verhuren wordt altijd overschat. Maar het is wel zo dat bij overlijden de erfbelasting op onroerende en roerende goederen afzonderlijk wordt belast en dat is dan weer voordelig.”
-
- Ervaren poster
- Heeft bedankt: 116 maal
- Is bedankt: 291 maal
Als kleine garnaal is het nu al moeilijk genoeg om koop/verkoop momentums te kiezen, ik ga/kan niet meer tijd & energie besteden om ,voor mij, een paar honderd euro taksen te omzeilen, heb ik 15K meerwaarde op één jaar ? ik zal die 500 euro wel betalen dan
- Wally2025
- Regelmatige poster
- Heeft bedankt: 150 maal
- Is bedankt: 216 maal
Als je dan wel de moeite doet om om je vrijstelling terug te vorderen en niet voor de opt-out kiest , anders is het 1500 euro dacht ik....Jambon en Visscher hebben geflikt dat je niet automatisch je vrijstelling (1000 euro) terug krijgt. Rovers
A man without an address is a vagabond. A man with two addresses is a libertine.
‘Onwetendheid is de bron van alle kwaad.’
"Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely.”
‘Onwetendheid is de bron van alle kwaad.’
"Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely.”
- sperweroog
- Forumveteraan
- Heeft bedankt: 6573 maal
- Is bedankt: 1125 maal
Misschien al vermeld hier maar staat het nu al vast of men de FIFO of de GAK gaat toepassen bij de berekening van de meerwaardebelasting? Voor beleggingen vóór 'de foto' is dat toch niet te doen? Daar zal men dan waarschijnlijk gewoon de koers van de foto nemen.
-
- Forumveteraan
- Heeft bedankt: 3927 maal
- Is bedankt: 3315 maal
De belegger op Zondag :
Zo draagt de taks bij aan de demonisering van de beurs die in België al decennia lang bezig is.
Ondertussen wordt de Belg fiscaal aangemoedigd om zich arm te sparen via een spaarboekje of een staatsbon.
Een pijnlijk symptoom daarvan is het leegbloeden van de beurs van Brussel.
Dat kost ons jobs en innovatie én zorgt ervoor dat Belgische kroonjuwelen (denk aan Telenet) door buitenlandse overnemers voor een prikje worden weggeplukt van de beurs. Zaken waar ze in de Wetstraat duidelijk niet wakker van liggen.
Fijne zondag
Het analistenteam van De Belegger
-
-
Laatste reacties
-
-
- Ga naar laatste bericht MDxHealth (MDXH)
- Ga naar laatste bericht Proximus (PROX)
- Ga naar laatste bericht Wanneer komt er een crash of correctie op de be...
- Ga naar laatste bericht Meerwaardebelasting / solidariteitsbijdrage op ...
- Ga naar laatste bericht ASML HOLDING (ASML)
- Ga naar laatste bericht Politiek (België)
- Ga naar laatste bericht Umicore (UMI)
- Ga naar laatste bericht Montea (MONT)
- Ga naar laatste bericht Opmerkelijk nieuws
- Ga naar laatste bericht Beleggen in pennystocks (risicovol)