Sluit aan bij hét beursforum van de Benelux!

Minder advertenties, abonneer gratis op favoriete onderwerpen, chat mee, stel vragen en deel kennis. Naast unieke functies op het forum staan wij ook voor inhoudelijke en respectvolle omgang. In 1 minuut bent u aangemeld!

Volkswagen (VOW)

Informatie en analyses over uw favoriete aandeel zoals: Total, TUI, Lufthansa, Bayer, Volkswagen, Nokia, BASF, AXA, Porsche, Deutsche Bank en BP
Gebruikersavatar
Ventus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 feb 2025 11:29
Heeft bedankt: 11 maal
Is bedankt: 27 maal

Re: Volkswagen (VOW)

Bericht door Ventus »

'HB': Duitse autofabrikanten in onderhandeling met VS over invoerheffingen

DÜSSELDORF (dpa-AFX) - Volgens een persbericht onderhandelen verschillende Duitse autofabrikanten met de Amerikaanse regering over de vormgeving van invoerrechten. BMW, Mercedes en het VW-concern werken samen met het Amerikaanse ministerie van Handel aan een mechanisme dat import- en exportprestaties met elkaar verrekent, zo meldde het "Handelsblatt" woensdagmiddag op basis van bronnen binnen de concerns. Een akkoord wordt voor begin juli nagestreefd. In ruil voor douanevrijstellingen zouden de Duitse autofabrikanten miljardeninvesteringen in de VS in het vooruitzicht hebben gesteld.

Terwijl BMW en Mercedes hun fabrieken in South Carolina en Alabama willen uitbreiden, onderzoekt VW-dochter Audi de bouw van een eigen fabriek in het zuiden van de VS. De gesprekken over het akkoord gingen door ondanks de recente dreigementen van de Amerikaanse president Donald Trump om de invoerrechten op producten uit de EU opnieuw te verhogen. Trump had tegelijkertijd de Europese autofabrikanten opgeroepen om meer in de VS te investeren. Officieel wilden de Duitse autofabrikanten geen commentaar geven op de onderhandelingen, zo werd verder gemeld.

Op de beurs wekte het nieuws hoop. Zo steeg BMW als koploper van de Dax met 3,5 procent. VW klom 2,6 procent en Mercedes 2,3 procent.
NewB76
Forumveteraan
Forumveteraan
Berichten: 4932
Lid geworden op: 10 jun 2022 16:51
Heeft bedankt: 3927 maal
Is bedankt: 3315 maal

Re: Volkswagen (VOW)

Bericht door NewB76 »

Uit Die Welt

De VW Groep neemt afscheid van Chief Human Resources Officer Gunnar Kilian – en daarmee ook van het langstzittende bestuurslid. De ondernemingsraad van Volkswagen maakte dit aan de medewerkers bekend in een circulaire die WELT heeft ingezien. De raad van commissarissen nam het besluit vrijdag. Een woordvoerder van de raad van commissarissen bevestigde dit.

Kilian, een journalist van opleiding, maakt sinds 2018 deel uit van de raad van bestuur. Voorheen bekleedde de 50-jarige onder meer functies als perswoordvoerder van de ondernemingsraad en algemeen directeur. Net als bij andere bedrijven waar medezeggenschap geldt, wordt het hoofd HR bij VW door de medewerkers voorgedragen.

De redenen voor Kilians vertrek zijn divers, aldus de verklaring. "Hieronder vallen fundamentele meningsverschillen over belangrijke kwesties waarmee de Groep kampt. Doorslaggevend voor de medewerkers is echter vooral de algemene overtuiging dat Kilian niet voldoende draagvlak heeft voor een aanstaande contractverlenging." Dit komt bijvoorbeeld door Kilians betrokkenheid bij de beëindiging van de interne cao's van VW vorig jaar. De ondernemingsraad had dit scherp bekritiseerd als een "historische schending van een taboe".

Thomas Schäfer, directeur van het merk Volkswagen Personenauto's, neemt nu tijdelijk de verantwoordelijkheid voor personeelszaken over. Arne Meiswinkel, bestuurslid Personeelszaken bij het merk Volkswagen Personenauto's, wordt eveneens gepromoveerd tot de uitgebreide Groepsraad en zal verantwoordelijk zijn voor personeelszaken.

De kwestie zal een topprioriteit zijn voor de vakbond IG Metall. "Het zoeken naar een opvolger is ook voor mij persoonlijk een topprioriteit. Hierbij geldt: in het grootste industriële concern van Duitsland moet de persoon in de functie van directeur Personeelszaken altijd een sterke bemiddelende rol spelen tussen verschillende belangen", aldus Christiane Benner, voorzitter van IG Metall en sinds dit voorjaar lid van de Raad van Commissarissen van VW. Daniela Cavallo, voorzitter van de VW Ondernemingsraad, gaf aan niet beschikbaar te zijn voor de functie.

Zelfs in zijn tweede functie als bestuurslid voor de vrachtwagenmerken zou Kilian recentelijk in botsing zijn gekomen met de andere bestuursleden. De Raad van Commissarissen kondigde aan dat een andere reden voor Kilians vertrek "verschillende ideeën over het beheer van investeringsmaatschappijen" waren.

Kilian werd eerder beschouwd als een sleutelfiguur in de overeenkomst om de 35.000 banen bij VW tegen 2030 te schrappen. Hij had pas in juni tijdens een bedrijfsvergadering aangekondigd dat het programma volgens plan verliep. Het management heeft al 20.000 specifieke banen geschrapt op de West-Duitse locaties. 14.000 hiervan zullen worden geschrapt door middel van gedeeltelijke pensionering, die het bedrijf momenteel verhoogt. Ongeveer 1.300 banen zullen worden geschrapt door middel van beëindigingsovereenkomsten, d.w.z. via een ontslagvergoedingsprogramma. Dit is tot nu toe alleen in de kantoren doorgevoerd; het moet nog worden uitgerold in de fabrieken. Verdere banen zullen worden geschrapt door middel van reguliere pensionering.

Ondanks de overeenkomst met de ondernemingsraad van vorig jaar om geen grootschalige fabrieken te sluiten, verlopen de ontslagen niet geheel zonder conflicten. Volkswagen is nog steeds op zoek naar een opvolger voor de Transparent Factory in Dresden, die als kleine fabriek in het centrum notoir verliesgevend is.

Een dergelijk project zou veelbelovender zijn voor de locatie in Osnabrück, waar VW momenteel bijvoorbeeld cabriolets produceert. De toekomst van deze locatie na 2027 is echter ook nog onduidelijk. Een vergelijkbare oplossing als voor een verlaten Continental-fabriek in Gifhorn, die nog steeds wordt gebruikt door onder andere het bloeiende defensiebedrijf Rheinmetall, is denkbaar. Sommige medewerkers hopen ook nog steeds dat de banenverliezen wat kleiner zullen zijn als het bedrijf tijdens het proces beseft dat slankere processen in sommige gebieden niet haalbaar zijn of als de fabriek in Osnabrück op volle capaciteit kan blijven draaien.

Kilians contract werd voor het laatst begin 2021 verlengd en zou daarom waarschijnlijk eind 2026 opnieuw verlengd moeten worden – een proces dat normaal gesproken ruim een ​​jaar van tevoren wordt ingezet. Sinds 2021 is de manager ook verantwoordelijk voor de merkengroep Trucks, waaronder de vrachtwagenmerken Scania en MAN en de grotere VW-bussen. Zijn salaris in 2024, inclusief pensioenlasten, bedroeg € 6,5 miljoen.

Kilian werkt sinds 2000 bij VW, met één onderbreking. In de tussentijd was hij officemanager voor het toenmalige SPD-lid van de Bondsdag, Hans-Jürgen Uhl, die tevens lid was van de ondernemingsraad van VW en in 2007 werd afgezet vanwege het corruptieschandaal. In 2012 leidde hij ook het kantoor in Salzburg van de toenmalige voorzitter van de raad van commissarissen, Ferdinand Piëch. Kilian, die getrouwd is met een voormalig perswoordvoerder van de
NewB76
Forumveteraan
Forumveteraan
Berichten: 4932
Lid geworden op: 10 jun 2022 16:51
Heeft bedankt: 3927 maal
Is bedankt: 3315 maal

Re: Volkswagen (VOW)

Bericht door NewB76 »

Der Spiegel meldt :

De VW Group domineert de Duitse markt voor elektrische auto's.

Met een marktaandeel van iets meer dan 46 procent in de eerste helft van het jaar loopt het bedrijf uit Wolfsburg niet alleen mijlenver voor op de concurrentie, maar bovenal veel beter dan een jaar geleden, zoals blijkt uit een analyse van cijfers van de Bundesautorität für Motortransport (BTM). Destijds was dat nog net geen 32 procent.

BMW staat op de tweede plaats, met dochterondernemingen Mini en Rolls-Royce die iets meer dan 11 procent voor hun rekening nemen.

Tesla – een jaar geleden nog nummer twee met net geen 12 procent – ​​is gekelderd naar 3,6 procent en de achtste plaats.

Dat VW de Duitse automarkt domineert, is niet ongebruikelijk; zelfs in de totale markt scoren ze doorgaans rond de 40 procent, waarmee ze een ruime voorsprong hebben. Lange tijd was de positie van het bedrijf uit Wolfsburg op het gebied van nieuwe registraties van elektrische auto's echter aanzienlijk slechter dan de totale markt; deze is inmiddels met ruim vier procentpunten verbeterd.

BMW slechts licht voor op Skoda
De dominantie van de VW Group op de thuismarkt blijkt ook uit een vergelijking op puur merkniveau.
Daar gaan de plaatsen één, drie, vier en vijf naar merken uit Wolfsburg, met name het kernmerk. Alleen BMW weet zich in de falanx op de tweede plaats te dringen. En zelfs voor die positie moet het bedrijf uit München vechten. De voorsprong op Skoda, dat dankzij nieuwe modellen enorm is gegroeid, bedroeg in de eerste helft van het jaar slechts 213 auto's.

Deze vergelijking is natuurlijk niet helemaal eerlijk, aangezien BMW het premiumsegment bedient, terwijl Skoda het volumesegment bedient. Wanneer het bedrijf uit München echter wordt vergeleken met zijn aartsrivalen Audi en Mercedes-Benz, blijven er duidelijke verschillen zichtbaar. Beide hebben een achterstand van enkele duizenden auto's en staan ​​respectievelijk op de vierde en zesde plaats.

Een vergelijkbaar beeld tekent zich af op modelniveau: hier gaan de plaatsen één tot en met zes naar de VW Group, met de ID.7 bovenaan. De BMW X1 volgt op de zevende plaats. Tesla's Model Y, lange tijd nummer één, moet nu genoegen nemen met de negende plaats.
NewB76
Forumveteraan
Forumveteraan
Berichten: 4932
Lid geworden op: 10 jun 2022 16:51
Heeft bedankt: 3927 maal
Is bedankt: 3315 maal

Re: Volkswagen (VOW)

Bericht door NewB76 »

Der Spiegel meldt
Europa's grootste autofabrikant, Volkswagen, en zijn Chinese partner SAIC sluiten hun gezamenlijke fabriek in Nanjing, Oost-China. Volkswagen China bevestigde deze informatie aan het Handelsblatt. Volgens het rapport ligt de productie in Nanjing al stil en zal de definitieve sluiting geleidelijk plaatsvinden in de tweede helft van het jaar. Dit is de eerste volledige sluiting van een grote VW-fabriek in China.

De fabriek is centraal gelegen in de Jiangning Economic and Technological Development Zone en werd in 2008 geopend met een jaarlijkse capaciteit van 360.000 voertuigen. Recent rolden daar de VW Passat en de Škoda Superb van de band. Bronnen binnen het bedrijf zeggen dat de ligging in het centrum renovaties en logistiek bemoeilijkte, en dat een omschakeling naar de productie van elektrische auto's als oneconomisch werd beschouwd. De resterende productie zal worden verplaatst naar de nabijgelegen Yizheng-fabriek. De Passat zal bijvoorbeeld in grote aantallen geproduceerd en verkocht blijven worden, aldus het bedrijf. Volgens informatie van SPIEGEL is het stadsbestuur ook van plan een nieuwe gebruiker voor de fabriek in Nanjing te vinden om de continuïteit te garanderen.

Chinese automarkt in zwaar weer
De terugtrekking van Volkswagen uit Nanjing is exemplarisch voor de structurele verandering in China – en de toenemende druk op VW in de concurrentie met binnenlandse elektrische automerken zoals BYD en Nio.

De Chinese automarkt verkeert momenteel in zwaar weer: er zijn ongeveer 100 automerken die momenteel aanzienlijk meer voertuigen produceren dan klanten willen kopen. Het resultaat is een felle prijzenoorlog die ook de VW-groep treft. Volkswagen heeft zich echter tot nu toe alleen teruggetrokken uit een kleinere fabriek in China, onder enorme druk van politici, investeerders en mensenrechtenactivisten: in november 2024 kondigde het bedrijf aan dat het zijn controversiële aanwezigheid in de Chinese Oeigoerse regio Xinjiang zou beëindigen.
Plaats reactie
HTML Button Generator