✅ Sluit aan bij hét beursforum van de Benelux!
Minder advertenties, abonneer gratis op favoriete onderwerpen, chat mee, stel vragen en deel kennis. Naast unieke functies op het forum staan wij ook voor inhoudelijke en respectvolle omgang. In 1 minuut bent u aangemeld!
Poll: Welk deel van uw portefeuille levert dividend op?
- Beheerder
- Beheerdersteam
- Heeft bedankt: 2345 maal
- Is bedankt: 4704 maal
Poll: Welk deel van uw portefeuille levert dividend op?
Mei is het hoogtepunt van het dividendseizoen. Tal van beleggers hebben de focus op dividend om zo extra inkomsten te genereren en vooral op de lange termijn te profiteren van samengestelde interest. Het zogenaamde rente op rente effect heeft vooral op de lange termijn veel invloed.
Met deze poll kan inzichtelijk worden gemaakt hoeveel belang beleggers hechten aan dividend. Vanzelfsprekend heeft niet iedereen de focus op dividend want er zijn ook beleggers die zich richten op bijvoorbeeld groeiaandelen en deze keren meestal geen of weinig dividend uit.
Er kan één antwoord worden gegeven op deze poll en reageren mag natuurlijk ook om een antwoord te verduidelijken of een discussie op gang te krijgen.
Voorbeeld: stel u heeft 5 aandelen of ETF's met een gelijke weging in portefeuille en 3 keren dividend uit dan levert 60% van uw portefeuille dividend op.
Met deze poll kan inzichtelijk worden gemaakt hoeveel belang beleggers hechten aan dividend. Vanzelfsprekend heeft niet iedereen de focus op dividend want er zijn ook beleggers die zich richten op bijvoorbeeld groeiaandelen en deze keren meestal geen of weinig dividend uit.
Er kan één antwoord worden gegeven op deze poll en reageren mag natuurlijk ook om een antwoord te verduidelijken of een discussie op gang te krijgen.
Voorbeeld: stel u heeft 5 aandelen of ETF's met een gelijke weging in portefeuille en 3 keren dividend uit dan levert 60% van uw portefeuille dividend op.
"Bulls make money, bears make money, and pigs get slaughtered"
-
- Regelmatige poster
- Heeft bedankt: 217 maal
- Is bedankt: 159 maal
Re: Poll: Welk deel van uw portefeuille levert dividend op?
Mijn doel is om tegen dat ik met pensioen kan gaan (+20 jaar) een portefeuille opgebouwd te hebben die mij voorziet van een mooi jaarlijks dividend.
Ik zit dan vooral in dividendaandelen zoals oa. GVV's.
Ik zit dan vooral in dividendaandelen zoals oa. GVV's.
-
- Verkenner
- Heeft bedankt: 15 maal
- Is bedankt: 9 maal
Exact 50%. Dus welke moet ik dan kiezen ? 
(25-50 aangeduid, want nvidia levert vb ook dividend, maar dat is verwaarloosbaar)
Behalve 2 aandelen die ik specifiek kocht voor dividend/defensief, hou ik er minder rekening mee. De 30% belastingen op dividend maken het in mijn ogenblik iets minder interessant.

(25-50 aangeduid, want nvidia levert vb ook dividend, maar dat is verwaarloosbaar)
Behalve 2 aandelen die ik specifiek kocht voor dividend/defensief, hou ik er minder rekening mee. De 30% belastingen op dividend maken het in mijn ogenblik iets minder interessant.
-
- Regelmatige poster
- Heeft bedankt: 67 maal
- Is bedankt: 151 maal
50 tot 75 procent lijkt mijElliwood schreef: ↑21 mei 2025 07:50 Exact 50%. Dus welke moet ik dan kiezen ?

Ik heb gestemd op iets minder dan 50 procent maar het is niet een bewuste keuze om voor wel of geen dividend te gaan maar eerder wat ik voor de lange termijn als een goede belegging zie. Zo heb ik ook enkele groeiaandelen in port zonder dividend.
-
- Regelmatige poster
- Heeft bedankt: 27 maal
- Is bedankt: 90 maal
Ik probeer het op 50% te houden (via dividendaandeel en high yield opbligatiefondsen) de andere 50% zitten voornamelijk in fondsen met (groei)aandelen die zo goed als geen dividenden uitkeren.
- EarthNvstr1
- Regelmatige poster
- Heeft bedankt: 598 maal
- Is bedankt: 176 maal
Als ik enkel het aandelen gedeelte van mijn portefeuille beschouw zit ik aan 75-100%.
Dat is dan:
- 3/4 individuele Belgische aandelen die op enkele uitzonderingen na allemaal dividend uitkeren
- 1/4 fondsen met "brede" wereldwijde aandelen, een deel van de mutual fondsen zijn uitkerend, de ETFs zijn accumulerend
Dat is dan:
- 3/4 individuele Belgische aandelen die op enkele uitzonderingen na allemaal dividend uitkeren
- 1/4 fondsen met "brede" wereldwijde aandelen, een deel van de mutual fondsen zijn uitkerend, de ETFs zijn accumulerend
-
- Ervaren poster
- Heeft bedankt: 151 maal
- Is bedankt: 247 maal
Ik heb bijna geen dividend uit aandelen of ETF's en de aandelen die ik heb die dividend uitkeren staan niet bekend om een heel hoog dividendrendement.
-
- Verkenner
- Heeft bedankt: 11 maal
- Is bedankt: 11 maal
Ben 35 jaar, ondertussen 7 jaar actief op de beurs voornamelijk als dividendbelegger, portefeuille bestaat uit een Keyplan en dividendaandelen:
Belgie: Bpost, AB inbev, Ageas, KBC Ancora, Van de Velde, Gimv, Tinc, Solvay, Proximus, Melexis, Cofinimmo, Aedifica, Ascencio
US: pfizer
UK: Gsk, vodafone, Haleon
Italie: ENEL
Momenteel op de radar (na verkoop bpost en ab inbev): TotalEnergies, Rio tinto, National Grid, Retail estates
PS: dividendaandelen verslaan het keyplan dus stort daar ondertussen louter het minimum in (1x jaar 25€)...
Belgie: Bpost, AB inbev, Ageas, KBC Ancora, Van de Velde, Gimv, Tinc, Solvay, Proximus, Melexis, Cofinimmo, Aedifica, Ascencio
US: pfizer
UK: Gsk, vodafone, Haleon
Italie: ENEL
Momenteel op de radar (na verkoop bpost en ab inbev): TotalEnergies, Rio tinto, National Grid, Retail estates
PS: dividendaandelen verslaan het keyplan dus stort daar ondertussen louter het minimum in (1x jaar 25€)...
-
- Verkenner
- Heeft bedankt: 15 maal
- Is bedankt: 9 maal
Ik heb mijn keyplan stopgezet, want dat heeft me uiteindelijk bijna niks opgebracht 
na 1 jaar alles zelf te doen had ik al meer redenement dan ik over 5 jaar keyplan had.

na 1 jaar alles zelf te doen had ik al meer redenement dan ik over 5 jaar keyplan had.
-
-
Laatste reacties
-
-
- Ga naar laatste bericht Beleggen in pennystocks (risicovol)
- Ga naar laatste bericht Mopkes
- Ga naar laatste bericht Barco (BAR)
- Ga naar laatste bericht Babbelhoekje
- Ga naar laatste bericht Opmerkelijk nieuws
- Ga naar laatste bericht Pharming Group (PHARM)
- Ga naar laatste bericht Beurs vandaag / laatste beursnieuws
- Ga naar laatste bericht Politiek (internationaal)
- Ga naar laatste bericht Melexis (MELE)
- Ga naar laatste bericht Heineken (HEIA)