✅ Sluit aan bij hét beursforum van de Benelux!
Minder advertenties, abonneer gratis op favoriete onderwerpen, chat mee, stel vragen en deel kennis. Naast unieke functies op het forum staan wij ook voor inhoudelijke en respectvolle omgang. In 1 minuut bent u aangemeld!
Getlink (GET)
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 14 nov 2022 15:12
- Heeft bedankt: 5 maal
- Is bedankt: 86 maal
Re: Getlink (GET)
PRESS RELEASE
9 January 2025
Shuttle traffic in December 2024
Dec. 24 Dec. 23 Change Jan. — Dec. 2024 Jan. — Dec. 2023 Change
Truck Shuttles
Trucks
96,223
90,780
+6%
1,198,052 1,206,754 -1%
Passenger Shuttles
Passenger vehicles*
193,773
186,979
+4%
2,199,837 2,254,843 -2% * Including cars, motorcycles, vehicles with trailers, caravans, camper vans and coaches.
In December 2024, LeShuttle Freight carried 96,223 trucks, up 6% compared to December 2023. In 2024, nearly 1.2 million trucks crossed the Channel on board the Shuttles, virtually unchanged from last year.
LeShuttle carried 193,773 passenger vehicles in December, up 4% compared to December 2023. Nearly 2.2 million passenger vehicles were transported in 2024.
Annual traffic figures and consolidated revenue for the Group will be published on Tuesday 28 January 2025 before the market opens.
The January traffic figures will be published on Friday 7 February 2025, pre-market opening.
***************************
9 January 2025
Shuttle traffic in December 2024
Dec. 24 Dec. 23 Change Jan. — Dec. 2024 Jan. — Dec. 2023 Change
Truck Shuttles
Trucks
96,223
90,780
+6%
1,198,052 1,206,754 -1%
Passenger Shuttles
Passenger vehicles*
193,773
186,979
+4%
2,199,837 2,254,843 -2% * Including cars, motorcycles, vehicles with trailers, caravans, camper vans and coaches.
In December 2024, LeShuttle Freight carried 96,223 trucks, up 6% compared to December 2023. In 2024, nearly 1.2 million trucks crossed the Channel on board the Shuttles, virtually unchanged from last year.
LeShuttle carried 193,773 passenger vehicles in December, up 4% compared to December 2023. Nearly 2.2 million passenger vehicles were transported in 2024.
Annual traffic figures and consolidated revenue for the Group will be published on Tuesday 28 January 2025 before the market opens.
The January traffic figures will be published on Friday 7 February 2025, pre-market opening.
***************************
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 14 nov 2022 15:12
- Heeft bedankt: 5 maal
- Is bedankt: 86 maal
Re: Getlink (GET)
Onze groep
Strategie en duurzaamheid
Nieuws
Aandeelhouders en investeerders
Talenten
Media
Persberichten
28/01/2025 - 7:32
Groepsomzet 2024 van € 1,6 miljard
Link ophalen
Eurotunnel
Europa
ElecLink
Winst
Gecertificeerd met Wiztrust
met gerapporteerde groei in alle segmenten van de Groep,
met uitzondering van elektriciteitstransport
Boekjaar 2024:
De geconsolideerde omzet van de groep bedraagt € 1,614 miljard in 2024, een daling van 12% bij een constante wisselkoers [1] vergeleken met 2023 als gevolg van de lagere bijdrage van ElecLink.
Eurotunnel: omzet stijgt met 3% tot € 1,166 miljard.
Europorte: groei van 12% met een omzet van € 168 miljoen.
ElecLink: omzet van € 280 miljoen, 50% lager dan in 2023, beïnvloed door de verwachte normalisatie van de elektriciteitsmarkten en de opschorting van de activiteiten sinds 25 september.
Wij hebben er vertrouwen in dat wij in 2024 een EBITDA van tussen de € 780 en € 830 miljoen kunnen realiseren [2] .
Yann Leriche, Chief Executive Officer van Getlink, verklaarde: "Eurotunnel en Europorte hebben in 2024 recordinkomsten behaald, een resultaat van onze inspanningen om onze operationele en commerciële excellentie te versterken. De inkomsten van de Groep zijn met 12% gedaald, als gevolg van de verwachte normalisatie van de elektriciteitsmarkten en de opschorting van de activiteiten van ElecLink in het laatste kwartaal. De goede prestaties van de activiteiten van de Groep en van ElecLink in de eerste negen maanden van het jaar, gecombineerd met de controle over onze kosten, stellen ons in staat om het bereik te bevestigen dat is vastgesteld voor de EBITDA-doelstelling van de Groep voor 2024."
Strategie en duurzaamheid
Nieuws
Aandeelhouders en investeerders
Talenten
Media
Persberichten
28/01/2025 - 7:32
Groepsomzet 2024 van € 1,6 miljard
Link ophalen
Eurotunnel
Europa
ElecLink
Winst
Gecertificeerd met Wiztrust
met gerapporteerde groei in alle segmenten van de Groep,
met uitzondering van elektriciteitstransport
Boekjaar 2024:
De geconsolideerde omzet van de groep bedraagt € 1,614 miljard in 2024, een daling van 12% bij een constante wisselkoers [1] vergeleken met 2023 als gevolg van de lagere bijdrage van ElecLink.
Eurotunnel: omzet stijgt met 3% tot € 1,166 miljard.
Europorte: groei van 12% met een omzet van € 168 miljoen.
ElecLink: omzet van € 280 miljoen, 50% lager dan in 2023, beïnvloed door de verwachte normalisatie van de elektriciteitsmarkten en de opschorting van de activiteiten sinds 25 september.
Wij hebben er vertrouwen in dat wij in 2024 een EBITDA van tussen de € 780 en € 830 miljoen kunnen realiseren [2] .
Yann Leriche, Chief Executive Officer van Getlink, verklaarde: "Eurotunnel en Europorte hebben in 2024 recordinkomsten behaald, een resultaat van onze inspanningen om onze operationele en commerciële excellentie te versterken. De inkomsten van de Groep zijn met 12% gedaald, als gevolg van de verwachte normalisatie van de elektriciteitsmarkten en de opschorting van de activiteiten van ElecLink in het laatste kwartaal. De goede prestaties van de activiteiten van de Groep en van ElecLink in de eerste negen maanden van het jaar, gecombineerd met de controle over onze kosten, stellen ons in staat om het bereik te bevestigen dat is vastgesteld voor de EBITDA-doelstelling van de Groep voor 2024."
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 14 nov 2022 15:12
- Heeft bedankt: 5 maal
- Is bedankt: 86 maal
Re: Getlink (GET)
In januari 2025 vervoerde LeShuttle Freight 101.252 vrachtwagens, een stijging van 1% ten opzichte van januari 2024.
LeShuttle vervoerde in januari 125.252 personenauto's, een stijging van 4% ten opzichte van januari 2024.
De jaarresultaten van de Groep voor 2024 en de verkeerscijfers van februari zullen worden gepubliceerd op donderdag 6 maart 2025, de pre-market opening.
***************************
Over Getlink
Getlink SE (Euronext Parijs: GET) is via haar dochteronderneming Eurotunnel tot 2086 de concessiehouder voor de infrastructuur van de Kanaaltunnel en exploiteert Truck Shuttles en Passenger Shuttles (auto's en touringcars) tussen Folkestone (VK) en Calais (Frankrijk). Sinds 31 december 2020 is Eurotunnel bezig met de ontwikkeling van de slimme grens om ervoor te zorgen dat de tunnel de snelste, meest betrouwbare, gemakkelijkste en meest milieuvriendelijke manier blijft om het Kanaal over te steken. Sinds de opening in 1994 hebben meer dan 518 miljoen mensen en meer dan 106 miljoen voertuigen door de Kanaaltunnel gereisd. Deze unieke landverbinding, die een kwart van de handel tussen het continent en het Verenigd Koninkrijk vervoert, is een essentiële schakel geworden, versterkt door de ElecLink-elektriciteitsinterconnector die in de tunnel is geïnstalleerd en die helpt om de energiebehoeften tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk in evenwicht te brengen. Getlink completeert zijn duurzame mobiliteitsdiensten met zijn spoorvrachtdochter Europorte. Getlink zet zich in voor "koolstofarme" diensten die hun impact op het milieu beheersen en heeft de plaats van mensen, natuur en gebieden tot een centrale zorg gemaakt. https://www.getlinkgroup.com
LeShuttle vervoerde in januari 125.252 personenauto's, een stijging van 4% ten opzichte van januari 2024.
De jaarresultaten van de Groep voor 2024 en de verkeerscijfers van februari zullen worden gepubliceerd op donderdag 6 maart 2025, de pre-market opening.
***************************
Over Getlink
Getlink SE (Euronext Parijs: GET) is via haar dochteronderneming Eurotunnel tot 2086 de concessiehouder voor de infrastructuur van de Kanaaltunnel en exploiteert Truck Shuttles en Passenger Shuttles (auto's en touringcars) tussen Folkestone (VK) en Calais (Frankrijk). Sinds 31 december 2020 is Eurotunnel bezig met de ontwikkeling van de slimme grens om ervoor te zorgen dat de tunnel de snelste, meest betrouwbare, gemakkelijkste en meest milieuvriendelijke manier blijft om het Kanaal over te steken. Sinds de opening in 1994 hebben meer dan 518 miljoen mensen en meer dan 106 miljoen voertuigen door de Kanaaltunnel gereisd. Deze unieke landverbinding, die een kwart van de handel tussen het continent en het Verenigd Koninkrijk vervoert, is een essentiële schakel geworden, versterkt door de ElecLink-elektriciteitsinterconnector die in de tunnel is geïnstalleerd en die helpt om de energiebehoeften tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk in evenwicht te brengen. Getlink completeert zijn duurzame mobiliteitsdiensten met zijn spoorvrachtdochter Europorte. Getlink zet zich in voor "koolstofarme" diensten die hun impact op het milieu beheersen en heeft de plaats van mensen, natuur en gebieden tot een centrale zorg gemaakt. https://www.getlinkgroup.com
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 14 nov 2022 15:12
- Heeft bedankt: 5 maal
- Is bedankt: 86 maal
Re: Getlink (GET)
We hebben aan het begin van dit jaar verschillende goede nieuwtjes om te delen.
Ten eerste de hervatting van de activiteiten van ElecLink op 5 februari. Het is nuttig om terug te keren naar de onderbreking die optrad na het instorten van een pyloon die de kabel ondersteunde bij de Franse uitgang van de tunnel. De kabel is beschadigd, met kortsluiting tot gevolg. De eerste aanpak bestond logischerwijs uit het repareren van de fundering van de pyloon en het vervangen van het defecte kabelgedeelte. Dit leek eenvoudig omdat de reparatie in de open lucht werd uitgevoerd, maar het was eigenlijk op een bijzonder delicate locatie, op hoogte, maar aan de voet van een helling langs de sporen. Er moesten complexe steigers worden gebouwd en er werd gewerkt in perioden met weinig verkeer. Deze onderbreking stelde ons in staat om zeer gevoelige testapparatuur te gebruiken om het getroffen gebied te inspecteren en andere zwakke punten te identificeren, wat leidde tot daaropvolgende reparaties en vertragingen bij het weer in gebruik nemen. Dit illustreert goed het kwaliteits- en veiligheidsbeleid van de Groep: het serviceaanbod van LeShuttle op het hoogste niveau houden, vooral tijdens de eindejaarsperiode, de ware oorzaken van een incident onderzoeken, de tijd nemen om het aan te pakken en niets aan het toeval overlaten.
Nog goed nieuws: het verkeer in 2024, gepubliceerd op 7 februari 2025, hield goed stand ondanks de zeer agressieve concurrentie van veerboten en de relatieve zwakte van de Britse export sinds de Brexit. Wij hebben het gevoel dat het dieptepunt is bereikt, met name voor vrachtwagens, en dat de passagiersstroom weer aantrekt, met name door het grote succes van Eurostar (+5% in 2024). LeShuttle vervoerde in januari 125.795 personenauto's, een stijging van 4% ten opzichte van januari 2024. Natuurlijk moeten we waakzaam blijven, vooral wanneer het nieuwe Europese inreis-uitreissysteem of, vanaf 1 april, de door het Verenigd Koninkrijk vereiste visa in werking treden. De Britse premier heeft verklaard dat hij een "Brexit-reset" wil doorvoeren om de betrekkingen tussen zijn land en de Europese Unie te versterken. Hij heeft een minister aangesteld die zich met dit doel bezighoudt. De eerste onderwerpen die aan bod komen, zijn onder meer gezondheidsaspecten, erkenning van beroepskwalificaties en de verplaatsing van studenten en kunstenaars. Wij staan uiteraard volledig achter het zoeken naar pragmatische oplossingen die het leven van onze klanten vereenvoudigen, en we hopen dat dit zal worden besproken tijdens het seminar dat het Verenigd Koninkrijk op 19 mei organiseert tussen Britse en Europese leiders.
Een derde stukje goed nieuws: om ons vermogen om de grensovergangen te vereenvoudigen verder te versterken, hebben we zopas twee pareltjes verworven die ons dienstenaanbod en onze ondersteuning bij douaneformaliteiten aanvullen. Dit zijn A.S.A. (Associated Shipping Agencies) en BIMS (Boulogne International Maritime Services), die de status van geregistreerde douanevertegenwoordigers (RDE) hebben en gevestigd zijn in Calais, Boulogne-sur-Mer en Duinkerken. Deze twee entiteiten zullen samen met ChannelPorts worden geïntegreerd in de Getlink Customs Services-divisie, als aanvulling op de oorspronkelijke Border Pass die op 30 oktober 2020 werd gecreëerd. Plan altijd vooruit!
Tot slot vindt u in deze brief details over de inkomsten van 2024, gepubliceerd op 28 januari 2025. Met 1.614 miljard euro is het inderdaad gedaald, onder invloed van de verwachte normalisering van de elektriciteitsmarkten, maar vooral door de opschorting van de dienst van ElecLink, die een tekort vertegenwoordigt dat wordt geschat op 78 miljoen euro voor 2024. In detail steeg de omzet van Eurotunnel met 3% tot € 1,166 miljard, dankzij de uitstekende bijdrage van Eurostar (+7%) en ons vermogen om de prijsstelling te optimaliseren. Europorte van zijn kant noteerde een zeer sterke groei van zijn activiteit (+12%), met een recordomzet van 168 miljoen euro.
Dit stelt ons in staat om onze EBITDA-verwachtingen te bevestigen en onze financiële resultaten zullen op 6 maart openbaar worden gemaakt. Nu we onze volledige productiecapaciteit hebben herwonnen, profiteren van de niet-aflatende inzet van onze teams, sterk zijn met een gedifferentieerd en kwaliteitsvol dienstenaanbod, uitgerust zijn met aanvullende vaardigheden op het gebied van assistentie bij douaneformaliteiten, en trots zijn op de loyaliteit van al onze klanten, benaderen we dit jaar 2025 met vastberadenheid en vertrouwen.
U kunt er zeker van zijn dat de Raad van Bestuur en ik ons inzetten om het beste rendement op uw investering te garanderen.
Trouw.
Ten eerste de hervatting van de activiteiten van ElecLink op 5 februari. Het is nuttig om terug te keren naar de onderbreking die optrad na het instorten van een pyloon die de kabel ondersteunde bij de Franse uitgang van de tunnel. De kabel is beschadigd, met kortsluiting tot gevolg. De eerste aanpak bestond logischerwijs uit het repareren van de fundering van de pyloon en het vervangen van het defecte kabelgedeelte. Dit leek eenvoudig omdat de reparatie in de open lucht werd uitgevoerd, maar het was eigenlijk op een bijzonder delicate locatie, op hoogte, maar aan de voet van een helling langs de sporen. Er moesten complexe steigers worden gebouwd en er werd gewerkt in perioden met weinig verkeer. Deze onderbreking stelde ons in staat om zeer gevoelige testapparatuur te gebruiken om het getroffen gebied te inspecteren en andere zwakke punten te identificeren, wat leidde tot daaropvolgende reparaties en vertragingen bij het weer in gebruik nemen. Dit illustreert goed het kwaliteits- en veiligheidsbeleid van de Groep: het serviceaanbod van LeShuttle op het hoogste niveau houden, vooral tijdens de eindejaarsperiode, de ware oorzaken van een incident onderzoeken, de tijd nemen om het aan te pakken en niets aan het toeval overlaten.
Nog goed nieuws: het verkeer in 2024, gepubliceerd op 7 februari 2025, hield goed stand ondanks de zeer agressieve concurrentie van veerboten en de relatieve zwakte van de Britse export sinds de Brexit. Wij hebben het gevoel dat het dieptepunt is bereikt, met name voor vrachtwagens, en dat de passagiersstroom weer aantrekt, met name door het grote succes van Eurostar (+5% in 2024). LeShuttle vervoerde in januari 125.795 personenauto's, een stijging van 4% ten opzichte van januari 2024. Natuurlijk moeten we waakzaam blijven, vooral wanneer het nieuwe Europese inreis-uitreissysteem of, vanaf 1 april, de door het Verenigd Koninkrijk vereiste visa in werking treden. De Britse premier heeft verklaard dat hij een "Brexit-reset" wil doorvoeren om de betrekkingen tussen zijn land en de Europese Unie te versterken. Hij heeft een minister aangesteld die zich met dit doel bezighoudt. De eerste onderwerpen die aan bod komen, zijn onder meer gezondheidsaspecten, erkenning van beroepskwalificaties en de verplaatsing van studenten en kunstenaars. Wij staan uiteraard volledig achter het zoeken naar pragmatische oplossingen die het leven van onze klanten vereenvoudigen, en we hopen dat dit zal worden besproken tijdens het seminar dat het Verenigd Koninkrijk op 19 mei organiseert tussen Britse en Europese leiders.
Een derde stukje goed nieuws: om ons vermogen om de grensovergangen te vereenvoudigen verder te versterken, hebben we zopas twee pareltjes verworven die ons dienstenaanbod en onze ondersteuning bij douaneformaliteiten aanvullen. Dit zijn A.S.A. (Associated Shipping Agencies) en BIMS (Boulogne International Maritime Services), die de status van geregistreerde douanevertegenwoordigers (RDE) hebben en gevestigd zijn in Calais, Boulogne-sur-Mer en Duinkerken. Deze twee entiteiten zullen samen met ChannelPorts worden geïntegreerd in de Getlink Customs Services-divisie, als aanvulling op de oorspronkelijke Border Pass die op 30 oktober 2020 werd gecreëerd. Plan altijd vooruit!
Tot slot vindt u in deze brief details over de inkomsten van 2024, gepubliceerd op 28 januari 2025. Met 1.614 miljard euro is het inderdaad gedaald, onder invloed van de verwachte normalisering van de elektriciteitsmarkten, maar vooral door de opschorting van de dienst van ElecLink, die een tekort vertegenwoordigt dat wordt geschat op 78 miljoen euro voor 2024. In detail steeg de omzet van Eurotunnel met 3% tot € 1,166 miljard, dankzij de uitstekende bijdrage van Eurostar (+7%) en ons vermogen om de prijsstelling te optimaliseren. Europorte van zijn kant noteerde een zeer sterke groei van zijn activiteit (+12%), met een recordomzet van 168 miljoen euro.
Dit stelt ons in staat om onze EBITDA-verwachtingen te bevestigen en onze financiële resultaten zullen op 6 maart openbaar worden gemaakt. Nu we onze volledige productiecapaciteit hebben herwonnen, profiteren van de niet-aflatende inzet van onze teams, sterk zijn met een gedifferentieerd en kwaliteitsvol dienstenaanbod, uitgerust zijn met aanvullende vaardigheden op het gebied van assistentie bij douaneformaliteiten, en trots zijn op de loyaliteit van al onze klanten, benaderen we dit jaar 2025 met vastberadenheid en vertrouwen.
U kunt er zeker van zijn dat de Raad van Bestuur en ik ons inzetten om het beste rendement op uw investering te garanderen.
Trouw.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 14 nov 2022 15:12
- Heeft bedankt: 5 maal
- Is bedankt: 86 maal
Re: Getlink (GET)
Eurotunnel en London St. Pancras Highspeed verdiepen samenwerking met strategisch partnerschap om internationale hogesnelheidstreindiensten te stimuleren
20 FEBRUARI 2025
• London St. Pancras Highspeed en Eurotunnel hebben een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend om hun samenwerking te versterken en de internationale spoorverbindingen tussen het VK en Europa te vergroten.
• Het MoU schetst maatregelen om de reistijden te verkorten, de dienstregelingscoördinatie te verbeteren en meer treinen en nieuwe routes te stimuleren.
• Deze verbeteringen zijn bedoeld om internationale hogesnelheidstreinen sneller, betaalbaarder en handiger te maken.
London St. Pancras Highspeed en Eurotunnel hebben vandaag een baanbrekend partnerschap aangekondigd om de groei van het hogesnelheidsspoor over het Kanaal te versnellen, wat een cruciale stap is in de richting van het transformeren van duurzaam en efficiënt internationaal reizen tussen het VK en Europa.
De enige exploitant van hogesnelheidsspoorweginfrastructuur in het Verenigd Koninkrijk, London St. Pancras Highspeed, en Eurotunnel, eigendom van het in Parijs gevestigde bedrijf Getlink, delen een verbintenis om de spoorverbindingen aan beide zijden van het Kanaal uit te breiden. Door dit strategische groeipartnerschap zullen beide partijen nauwer samenwerken om de basis te leggen voor een toename van het spoorverkeer over het Kanaal, met als doel nieuwe routes en bestemmingen langs de lijn te creëren.
De partijen hebben een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend waarin een aantal belangrijke stappen worden geschetst die zijn ontworpen om de samenwerking op het gebied van innovatie- en engineeringinitiatieven te verdiepen. Deze omvatten het onderzoeken van mogelijkheden om reistijden te verkorten, de dienstregelingscoördinatie te verbeteren en nauwer af te stemmen op groeistrategieën, en samen te werken om elk uur meer treinen in te voeren voor internationale diensten in elke richting.
Deze verbeteringen zullen het reizen per spoor sneller, efficiënter en op grotere schaal beschikbaar maken - met als doel van reizen per spoor de voorkeursvervoersoptie naar het continent te maken.
Het MoU volgt op de aankondiging van een nieuwe studie van London St. Pancras Highspeed, waarin het potentieel wordt benadrukt om de huidige internationale passagierscapaciteit in St. Pancras te vergroten tot bijna 5.000 per uur in een poging om het onbenutte potentieel van het iconische Londense station en de hogesnelheidslijn te ontsluiten.
Als voorvechters van duurzaam vervoer zetten London St. Pancras Highspeed en Eurotunnel zich in voor het bepleiten van 'rail first' overheidsbeleid en zullen ze actief samenwerken met regeringen om de milieuvoordelen van treinreizen van minder dan zes uur te benadrukken.
Robert Sinclair, CEO van London St. Pancras Highspeed, zegt: "De krachten bundelen met Eurotunnel is een nieuwe spannende stap op onze reis om een toekomst te realiseren waarin hogesnelheidstreinen de voorkeursoptie zijn om naar Europa te reizen. Nu we de vraag naar internationale treinreizen zien groeien, hebben London St. Pancras Highspeed en Eurotunnel een belangrijke rol te spelen als belangrijke infrastructuurbeheerders om actief samen te werken om nieuwe en bestaande treinexploitanten aan te moedigen de capaciteit uit te breiden en nieuwe bestemmingen te lanceren die het potentieel van een volledig verbonden Europa ontsluiten."
Yann Leriche, CEO van Getlink zegt: "Als open access-infrastructuur is Eurotunnel de pionier in het mogelijk maken van de groei van hogesnelheidstreinen tussen het VK en continentaal Europa. We willen graag aantrekkelijke mogelijkheden voor koolstofarme mobiliteit stimuleren met een reeks nieuwe bestemmingen in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk. Deze samenwerking met London St. Pancras Highspeed is een essentiële katalysator voor het versnellen van dit groeimomentum."
-Eindigt-
Over Londen St. Pancras Highspeed
London St. Pancras Highspeed bezit en exploiteert de enige internationale hogesnelheidslijn van het Verenigd Koninkrijk en de stations langs de route - St. Pancras International, Stratford International, Ebbsfleet International en Ashford International - verbinden Londen rechtstreeks met Parijs, Brussel en Amsterdam.
Deze lijn ondersteunt elk jaar £ 427 miljoen aan economische voordelen voor het VK en continentaal Europa, met cumulatieve voordelen van £ 4.5 miljard sinds de concessie is verleend. London St. Pancras Highspeed heeft ook de jaarlijkse uitstoot verminderd die overeenkomt met 60.000 korteafstandsvluchten per jaar.
Na een recent in opdracht gegeven onderzoek waarin het potentieel voor capaciteitsgroei wordt benadrukt, bereidt London St. Pancras Highspeed zich voor op verdere groei, zowel binnen St. Pancras Station als langs de hogesnelheidslijn om een nieuw tijdperk van verbonden, milieubewust reizen te stimuleren.
Over Eurotunnel
Eurotunnel exploiteert de Kanaaltunnel, 's werelds langste onderzeese tunnel, die een vitale verbinding vormt tussen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Eurotunnel faciliteert het vervoer van miljoenen passagiers en vrachtvoertuigen per jaar door middel van efficiënte en duurzame diensten. Met een toewijding aan innovatie en betrouwbaarheid zorgt Eurotunnel voor naadloos grensoverschrijdend reizen en ondersteunt het economische groei en connectiviteit in heel Europa.
Over Getlink
Getlink SE (Euronext Paris: GET) is via haar dochteronderneming Eurotunnel tot 2086 concessiehouder voor de infrastructuur van de Kanaaltunnel en exploiteert Truck Shuttles en Passenger Shuttles (auto's en touringcars) tussen Folkestone (VK) en Calais (Frankrijk). Sinds 31 december 2020 ontwikkelt Eurotunnel de slimme grens om ervoor te zorgen dat de tunnel de snelste, meest betrouwbare, gemakkelijkste en meest milieuvriendelijke manier blijft om het Kanaal over te steken. Sinds de opening in 1994 hebben meer dan 518 miljoen mensen en 106 miljoen voertuigen door de Kanaaltunnel gereisd. Deze unieke landverbinding, die een kwart van de handel tussen het continent en het Verenigd Koninkrijk voor zijn rekening neemt, is een vitale schakel geworden, versterkt door de ElecLink-elektriciteitsinterconnector die in de tunnel is geïnstalleerd en die helpt om de energiebehoeften tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk in evenwicht te brengen. Getlink completeert zijn duurzame mobiliteitsdiensten met zijn spoorvrachtdochter Europorte. Getlink zet zich in voor "koolstofarme" diensten die hun impact op het milieu beheersen en heeft de plaats van mensen, natuur en territoria tot een centraal punt van zorg gemaakt.
20 FEBRUARI 2025
• London St. Pancras Highspeed en Eurotunnel hebben een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend om hun samenwerking te versterken en de internationale spoorverbindingen tussen het VK en Europa te vergroten.
• Het MoU schetst maatregelen om de reistijden te verkorten, de dienstregelingscoördinatie te verbeteren en meer treinen en nieuwe routes te stimuleren.
• Deze verbeteringen zijn bedoeld om internationale hogesnelheidstreinen sneller, betaalbaarder en handiger te maken.
London St. Pancras Highspeed en Eurotunnel hebben vandaag een baanbrekend partnerschap aangekondigd om de groei van het hogesnelheidsspoor over het Kanaal te versnellen, wat een cruciale stap is in de richting van het transformeren van duurzaam en efficiënt internationaal reizen tussen het VK en Europa.
De enige exploitant van hogesnelheidsspoorweginfrastructuur in het Verenigd Koninkrijk, London St. Pancras Highspeed, en Eurotunnel, eigendom van het in Parijs gevestigde bedrijf Getlink, delen een verbintenis om de spoorverbindingen aan beide zijden van het Kanaal uit te breiden. Door dit strategische groeipartnerschap zullen beide partijen nauwer samenwerken om de basis te leggen voor een toename van het spoorverkeer over het Kanaal, met als doel nieuwe routes en bestemmingen langs de lijn te creëren.
De partijen hebben een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend waarin een aantal belangrijke stappen worden geschetst die zijn ontworpen om de samenwerking op het gebied van innovatie- en engineeringinitiatieven te verdiepen. Deze omvatten het onderzoeken van mogelijkheden om reistijden te verkorten, de dienstregelingscoördinatie te verbeteren en nauwer af te stemmen op groeistrategieën, en samen te werken om elk uur meer treinen in te voeren voor internationale diensten in elke richting.
Deze verbeteringen zullen het reizen per spoor sneller, efficiënter en op grotere schaal beschikbaar maken - met als doel van reizen per spoor de voorkeursvervoersoptie naar het continent te maken.
Het MoU volgt op de aankondiging van een nieuwe studie van London St. Pancras Highspeed, waarin het potentieel wordt benadrukt om de huidige internationale passagierscapaciteit in St. Pancras te vergroten tot bijna 5.000 per uur in een poging om het onbenutte potentieel van het iconische Londense station en de hogesnelheidslijn te ontsluiten.
Als voorvechters van duurzaam vervoer zetten London St. Pancras Highspeed en Eurotunnel zich in voor het bepleiten van 'rail first' overheidsbeleid en zullen ze actief samenwerken met regeringen om de milieuvoordelen van treinreizen van minder dan zes uur te benadrukken.
Robert Sinclair, CEO van London St. Pancras Highspeed, zegt: "De krachten bundelen met Eurotunnel is een nieuwe spannende stap op onze reis om een toekomst te realiseren waarin hogesnelheidstreinen de voorkeursoptie zijn om naar Europa te reizen. Nu we de vraag naar internationale treinreizen zien groeien, hebben London St. Pancras Highspeed en Eurotunnel een belangrijke rol te spelen als belangrijke infrastructuurbeheerders om actief samen te werken om nieuwe en bestaande treinexploitanten aan te moedigen de capaciteit uit te breiden en nieuwe bestemmingen te lanceren die het potentieel van een volledig verbonden Europa ontsluiten."
Yann Leriche, CEO van Getlink zegt: "Als open access-infrastructuur is Eurotunnel de pionier in het mogelijk maken van de groei van hogesnelheidstreinen tussen het VK en continentaal Europa. We willen graag aantrekkelijke mogelijkheden voor koolstofarme mobiliteit stimuleren met een reeks nieuwe bestemmingen in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk. Deze samenwerking met London St. Pancras Highspeed is een essentiële katalysator voor het versnellen van dit groeimomentum."
-Eindigt-
Over Londen St. Pancras Highspeed
London St. Pancras Highspeed bezit en exploiteert de enige internationale hogesnelheidslijn van het Verenigd Koninkrijk en de stations langs de route - St. Pancras International, Stratford International, Ebbsfleet International en Ashford International - verbinden Londen rechtstreeks met Parijs, Brussel en Amsterdam.
Deze lijn ondersteunt elk jaar £ 427 miljoen aan economische voordelen voor het VK en continentaal Europa, met cumulatieve voordelen van £ 4.5 miljard sinds de concessie is verleend. London St. Pancras Highspeed heeft ook de jaarlijkse uitstoot verminderd die overeenkomt met 60.000 korteafstandsvluchten per jaar.
Na een recent in opdracht gegeven onderzoek waarin het potentieel voor capaciteitsgroei wordt benadrukt, bereidt London St. Pancras Highspeed zich voor op verdere groei, zowel binnen St. Pancras Station als langs de hogesnelheidslijn om een nieuw tijdperk van verbonden, milieubewust reizen te stimuleren.
Over Eurotunnel
Eurotunnel exploiteert de Kanaaltunnel, 's werelds langste onderzeese tunnel, die een vitale verbinding vormt tussen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Eurotunnel faciliteert het vervoer van miljoenen passagiers en vrachtvoertuigen per jaar door middel van efficiënte en duurzame diensten. Met een toewijding aan innovatie en betrouwbaarheid zorgt Eurotunnel voor naadloos grensoverschrijdend reizen en ondersteunt het economische groei en connectiviteit in heel Europa.
Over Getlink
Getlink SE (Euronext Paris: GET) is via haar dochteronderneming Eurotunnel tot 2086 concessiehouder voor de infrastructuur van de Kanaaltunnel en exploiteert Truck Shuttles en Passenger Shuttles (auto's en touringcars) tussen Folkestone (VK) en Calais (Frankrijk). Sinds 31 december 2020 ontwikkelt Eurotunnel de slimme grens om ervoor te zorgen dat de tunnel de snelste, meest betrouwbare, gemakkelijkste en meest milieuvriendelijke manier blijft om het Kanaal over te steken. Sinds de opening in 1994 hebben meer dan 518 miljoen mensen en 106 miljoen voertuigen door de Kanaaltunnel gereisd. Deze unieke landverbinding, die een kwart van de handel tussen het continent en het Verenigd Koninkrijk voor zijn rekening neemt, is een vitale schakel geworden, versterkt door de ElecLink-elektriciteitsinterconnector die in de tunnel is geïnstalleerd en die helpt om de energiebehoeften tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk in evenwicht te brengen. Getlink completeert zijn duurzame mobiliteitsdiensten met zijn spoorvrachtdochter Europorte. Getlink zet zich in voor "koolstofarme" diensten die hun impact op het milieu beheersen en heeft de plaats van mensen, natuur en territoria tot een centraal punt van zorg gemaakt.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 14 nov 2022 15:12
- Heeft bedankt: 5 maal
- Is bedankt: 86 maal
Re: Getlink (GET)
Groep
• Omzet: € 1.614 miljoen, een daling van 12%[1] als gevolg van de verwachte normalisering van de elektriciteitsmarkten en de opschorting van de bijdrage van ElecLink in het laatste kwartaal.
• EBITDA[2]: € 833 miljoen (-16%) aan de bovenkant van de guidancevoor2024[3].
• Kaspositie[4] van €1.699 miljoen op 31 december 2024 (+€137 miljoen versus 31 december 2023).
• Geconsolideerde nettowinst van € 317 miljoen.
• Voorgesteld dividend van € 0,58 per aandeel, een stijging van 5,5% ten opzichte van 2024.
Eurotunnel
• Omzet van € 1.166 miljoen (+3%).
• EBITDA van € 642 miljoen (+8%).
ElecLink
• Omzet van € 280 miljoen (-50%) als gevolg van de verwachte normalisering van de elektriciteitsmarkten en de opschorting van de activiteit tussen 25 september 2024 en 5 februari 2025 na de vaststelling van een zwakte in de kabelondersteuningsstructuur.
• EBITDA van € 159 miljoen (-57%), na voorziening van € 76 miljoen[5] voor winstdeling tussen interconnectoren.
Europorte
• Omzet van € 168 miljoen (+12%).
• EBITDA stijgt met 10% tot € 32 miljoen.
Yann Leriche, Chief Executive Officer van Getlink, licht toe: "De Groep heeft opnieuw jaarresultaten van hoge kwaliteit gegenereerd, met een EBITDA aan de bovenkant van de in februari 2024 vastgestelde vooruitzichten. De prestaties van Eurotunnel en Europorte, evenals de goede prestaties van ElecLink in de eerste negen maanden van het jaar, hebben de impact van de opschorting van de interconnectoractiviteit in het laatste kwartaal gedeeltelijk gecompenseerd. Deze prestaties - in een omgeving die zeer concurrerend blijft - weerspiegelen de succesvolle uitvoering van de strategie van de Groep, gebaseerd op een evenwichtige portefeuille van activiteiten, een strikt kostenbeheer en een constante drang om de kwaliteit van de dienstverlening aan onze klanten te verbeteren".
Vooruitzichten voor 2025
In 2025, tegen een achtergrond van economische onzekerheid in Europa en het Verenigd Koninkrijk, en met een aanhoudende concurrentie van veerbootmaatschappijen, zal Getlink zijn strategie van operationele uitmuntendheid in de dienstverlening aan zijn klanten voortzetten.
• Geconsolideerde EBITDA-doelstelling voor 2025 tussen € 780 miljoen en € 830 miljoen[6]rekening houdend met:
o Redelijke groeihypothesen voor Eurotunnel op basis van de commerciële dynamiek die aan het begin van het jaar werd waargenomen in een omgeving die zeer concurrerend blijft. Het centrale scenario gaat uit van de implementatie van EES-formaliteiten op Eurotunnel-sites vanaf oktober 2025, waarbij EES het onderwerp is geweest van intensieve voorbereiding om er een concurrentievoordeel van te maken.
o Voor ElecLink zijn de inkomsten die op 28 februari 2025 al waren veiliggesteld (82% van de kabelcapaciteit voor 2025 is verkocht voor een totale omzet van 190 miljoen euro[7], onder voorbehoud van de daadwerkelijke levering van de dienst), de gevolgen van de opschorting van de activiteit tot 5 februari, recente elektriciteitsmarktprijzen en het gebruik van een methode die vergelijkbaar is met die welke voor 2024 wordt gebruikt voor de winstdelingsvoorziening in de exploitatiekosten.
• Verdere modernisering van activa en innovatie, met een geleidelijke stijging van de kapitaaluitgaven tot € 170-220 miljoen in de komende 5-7 jaar.
o In 2025 zouden de kapitaaluitgaven aan de onderkant van het bereik moeten liggen.
o De normalisatie van de kapitaaluitgaven zou in 2032 moeten beginnen.
• Uitkering van een dividend van € 0,58 per aandeel, onder voorbehoud van goedkeuring door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 mei 2025. Dit is een stijging van 5,5% ten opzichte van het bedrag dat in 2024 wordt uitgekeerd en is in lijn met het engagement van de Groep om waardecreatie te delen met haar aandeelhouders. Het dividend zou betaalbaar zijn op 6 juni 2025.
Zie het volledige persbericht dat hieronder beschikbaar is.
Voetnoten
1. ^ [1] Alle vergelijkingen met de resultatenrekening van 2023 worden gemaakt tegen de gemiddelde wisselkoers van 2024 van £ 1 = € 1.184.
2. ^ [2] In dit persbericht verwijst de term "EBITDA" naar "actuele EBITDA", zoals gedefinieerd in noot D.4 van de geconsolideerde jaarrekening 2024: dit wordt berekend door afschrijvingskosten op te tellen bij de handelswinst.
3. ^ [3] Het doel dat in februari 2024 werd gesteld, was een EBITDA tussen € 780 miljoen en € 830 miljoen op basis van de consolidatieomvang op die datum, een wisselkoers van £ 1 = € 1.15 en een constant regelgevend en fiscaal klimaat.
4. ^ [4] Inclusief geldmiddelen, kasequivalenten en financiële activa voor kasbeheer.
5. ^ [5] De totale voorziening voor winstdeling van ElecLink, vastgesteld in overeenstemming met IAS 37, werd in 2024 aangepast om rekening te houden met de normalisering van de trend op de elektriciteitsmarkt en de opschorting van de activiteit.
6. ^ [6] Deze doelstelling is gebaseerd op de huidige consolidatiekring, een wisselkoers van £1=€1.184 en een constant belasting- en regelgevingsklimaat.
7. ^ [7] Inkomsten na aftrek van geschatte boetes voor het niet beschikbaar zijn van het actief vóór 5 februari 2025.
Lees het volledige artikel
• Omzet: € 1.614 miljoen, een daling van 12%[1] als gevolg van de verwachte normalisering van de elektriciteitsmarkten en de opschorting van de bijdrage van ElecLink in het laatste kwartaal.
• EBITDA[2]: € 833 miljoen (-16%) aan de bovenkant van de guidancevoor2024[3].
• Kaspositie[4] van €1.699 miljoen op 31 december 2024 (+€137 miljoen versus 31 december 2023).
• Geconsolideerde nettowinst van € 317 miljoen.
• Voorgesteld dividend van € 0,58 per aandeel, een stijging van 5,5% ten opzichte van 2024.
Eurotunnel
• Omzet van € 1.166 miljoen (+3%).
• EBITDA van € 642 miljoen (+8%).
ElecLink
• Omzet van € 280 miljoen (-50%) als gevolg van de verwachte normalisering van de elektriciteitsmarkten en de opschorting van de activiteit tussen 25 september 2024 en 5 februari 2025 na de vaststelling van een zwakte in de kabelondersteuningsstructuur.
• EBITDA van € 159 miljoen (-57%), na voorziening van € 76 miljoen[5] voor winstdeling tussen interconnectoren.
Europorte
• Omzet van € 168 miljoen (+12%).
• EBITDA stijgt met 10% tot € 32 miljoen.
Yann Leriche, Chief Executive Officer van Getlink, licht toe: "De Groep heeft opnieuw jaarresultaten van hoge kwaliteit gegenereerd, met een EBITDA aan de bovenkant van de in februari 2024 vastgestelde vooruitzichten. De prestaties van Eurotunnel en Europorte, evenals de goede prestaties van ElecLink in de eerste negen maanden van het jaar, hebben de impact van de opschorting van de interconnectoractiviteit in het laatste kwartaal gedeeltelijk gecompenseerd. Deze prestaties - in een omgeving die zeer concurrerend blijft - weerspiegelen de succesvolle uitvoering van de strategie van de Groep, gebaseerd op een evenwichtige portefeuille van activiteiten, een strikt kostenbeheer en een constante drang om de kwaliteit van de dienstverlening aan onze klanten te verbeteren".
Vooruitzichten voor 2025
In 2025, tegen een achtergrond van economische onzekerheid in Europa en het Verenigd Koninkrijk, en met een aanhoudende concurrentie van veerbootmaatschappijen, zal Getlink zijn strategie van operationele uitmuntendheid in de dienstverlening aan zijn klanten voortzetten.
• Geconsolideerde EBITDA-doelstelling voor 2025 tussen € 780 miljoen en € 830 miljoen[6]rekening houdend met:
o Redelijke groeihypothesen voor Eurotunnel op basis van de commerciële dynamiek die aan het begin van het jaar werd waargenomen in een omgeving die zeer concurrerend blijft. Het centrale scenario gaat uit van de implementatie van EES-formaliteiten op Eurotunnel-sites vanaf oktober 2025, waarbij EES het onderwerp is geweest van intensieve voorbereiding om er een concurrentievoordeel van te maken.
o Voor ElecLink zijn de inkomsten die op 28 februari 2025 al waren veiliggesteld (82% van de kabelcapaciteit voor 2025 is verkocht voor een totale omzet van 190 miljoen euro[7], onder voorbehoud van de daadwerkelijke levering van de dienst), de gevolgen van de opschorting van de activiteit tot 5 februari, recente elektriciteitsmarktprijzen en het gebruik van een methode die vergelijkbaar is met die welke voor 2024 wordt gebruikt voor de winstdelingsvoorziening in de exploitatiekosten.
• Verdere modernisering van activa en innovatie, met een geleidelijke stijging van de kapitaaluitgaven tot € 170-220 miljoen in de komende 5-7 jaar.
o In 2025 zouden de kapitaaluitgaven aan de onderkant van het bereik moeten liggen.
o De normalisatie van de kapitaaluitgaven zou in 2032 moeten beginnen.
• Uitkering van een dividend van € 0,58 per aandeel, onder voorbehoud van goedkeuring door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 mei 2025. Dit is een stijging van 5,5% ten opzichte van het bedrag dat in 2024 wordt uitgekeerd en is in lijn met het engagement van de Groep om waardecreatie te delen met haar aandeelhouders. Het dividend zou betaalbaar zijn op 6 juni 2025.
Zie het volledige persbericht dat hieronder beschikbaar is.
Voetnoten
1. ^ [1] Alle vergelijkingen met de resultatenrekening van 2023 worden gemaakt tegen de gemiddelde wisselkoers van 2024 van £ 1 = € 1.184.
2. ^ [2] In dit persbericht verwijst de term "EBITDA" naar "actuele EBITDA", zoals gedefinieerd in noot D.4 van de geconsolideerde jaarrekening 2024: dit wordt berekend door afschrijvingskosten op te tellen bij de handelswinst.
3. ^ [3] Het doel dat in februari 2024 werd gesteld, was een EBITDA tussen € 780 miljoen en € 830 miljoen op basis van de consolidatieomvang op die datum, een wisselkoers van £ 1 = € 1.15 en een constant regelgevend en fiscaal klimaat.
4. ^ [4] Inclusief geldmiddelen, kasequivalenten en financiële activa voor kasbeheer.
5. ^ [5] De totale voorziening voor winstdeling van ElecLink, vastgesteld in overeenstemming met IAS 37, werd in 2024 aangepast om rekening te houden met de normalisering van de trend op de elektriciteitsmarkt en de opschorting van de activiteit.
6. ^ [6] Deze doelstelling is gebaseerd op de huidige consolidatiekring, een wisselkoers van £1=€1.184 en een constant belasting- en regelgevingsklimaat.
7. ^ [7] Inkomsten na aftrek van geschatte boetes voor het niet beschikbaar zijn van het actief vóór 5 februari 2025.
Lees het volledige artikel
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 14 nov 2022 15:12
- Heeft bedankt: 5 maal
- Is bedankt: 86 maal
Re: Getlink (GET)
Getlink & You - maart 2025
14 MAART 2025
2024 is een zeer goed jaar geweest voor uw groep. We hebben zojuist onze resultaten gepubliceerd, die in deze brief worden gepresenteerd. Natuurlijk resulteerde de onderbreking van de ElecLink-service in het 4e kwartaal in een tekort dat moest worden goedgemaakt, maar dit weerhield ons er niet van om een EBITDA van € 833 miljoen te behalen, aan de bovenkant van onze verwachtingen voor 2024 en boven de marktconsensus.
Vergeleken met 2023 hebben Eurotunnel en Europorte opmerkelijk goed gepresteerd, met historische records. Wat de Kanaaltunnel betreft, moet worden gewezen op de zeer sterke bijdrage van Eurostar, zoals vermeld in onze vorige brief, die ook een recordverkeer kende, ondanks de opschorting van de rechtstreekse diensten naar Amsterdam gedurende enkele maanden. Wat Europorte betreft, de sterke groei is te danken aan de kwaliteit van de dienstverlening die de loyaliteit van zijn klanten heeft gewonnen en aan het einde van de subsidies van de voormalige Fret SNCF. De winstgevendheid van ElecLink is teruggekeerd naar een normaler niveau als gevolg van de normalisering van de energieprijzen, maar blijft aanzienlijk met een EBITDA-bijdrage van € 159 miljoen.
Dankzij een strakke kostenbeheersing bedroeg de vrije kasstroom € 471 miljoen, wat ons een kaspositie aan het einde van het jaar opleverde van bijna € 1,7 miljard. Als gevolg van deze goede gezondheid heeft Standard & Poor's onze kredietwaardigheid verhoogd. De totale contractuele aflossingen op de langlopende lening bedragen € 526 miljoen. De Groep blijft de opportuniteiten volgen om haar financieringsstructuur te optimaliseren in overeenstemming met de marktomstandigheden.
Het is dan ook met groot vertrouwen dat uw Raad van Bestuur zal voorstellen dat de komende Algemene Vergadering een verhoging van het dividend met 5,5% tot 58 cent per aandeel goedkeurt, wat een rendement oplevert dat in lijn ligt met het gemiddelde voor traditionele infrastructuren. Naast de financiële resultaten heeft de Groep haar uitstoot van broeikasgassen (scope 1 en 2) verder verminderd, in lijn met haar vrijwillige doelstelling om dit jaar een vermindering van 30% te realiseren ten opzichte van 2019. Ook al twijfelen sommige mensen aan de noodzaak om klimaatverandering tegen te gaan, we zijn duidelijk van mening dat we een verantwoordelijkheid hebben tegenover onze klanten, die weten dat LeShuttle de meest milieuvriendelijke manier is om het Kanaal over te steken.
Op basis van deze goede resultaten voor 2024 heeft uw Raad van Bestuur de richtlijnen voor 2025 vastgesteld, met een geconsolideerde EBITDA-doelstelling tussen € 780 miljoen en € 830 miljoen. Dit is hetzelfde niveau als vorig jaar, omdat de geopolitieke en competitieve omgeving even onzeker blijft als in 2024. Onze voorzichtige aanpak houdt rekening met het feit dat de economische vooruitzichten in het VK en Europa zwak blijven, ook al kunnen recente leerstellige veranderingen in deze landen een aanzienlijke stimulans zijn. Wij zijn ook van mening dat de invoering van het nieuwe ETA-systeem in het Verenigd Koninkrijk op 2 april, en waarschijnlijk de invoering van EES in Europa eind oktober, waarschijnlijk een tijdelijke verstoring van het passagiersverkeer zal veroorzaken. Maar we zijn ervan overtuigd dat, na mogelijke fluctuaties, alle verkeersniveaus weer zullen aantrekken, om nog maar te zwijgen van mogelijke nieuwkomers.
Gezien onze gezonde financiële gezondheid zijn we van mening dat dit het juiste moment is om onze faciliteiten en ons rollend materieel te renoveren en te moderniseren . Als het gaat om onderhoud, met name aan het spoor, zijn vertragingen in investeringen zeer kostbaar. Je hoeft alleen maar naar de huidige staat van de Franse en Duitse netwerken te kijken om dat te zien. We moeten klaar zijn voor het verkeer van de toekomst. We zijn daarom van plan om onze Capex over een periode van enkele jaren op te voeren, in de regio van 5 tot 7 jaar. De reden hiervoor is eenvoudig: het aantal leveranciers en onderaannemers in onze bedrijven en de omvang van onze interne teams betekenen dat we het werk moeten spreiden om schadelijke 'oververhitting' te voorkomen die schadelijk zou kunnen zijn.
Ik kan bevestigen dat de Raad van Bestuur en ik zoals altijd waakzaam zullen blijven om in het kader van onze langetermijnstrategie te doen wat nodig is om de best mogelijke toekomst voor uw Groep te garanderen en de dividenden te blijven uitkeren die u verdient.
14 MAART 2025
2024 is een zeer goed jaar geweest voor uw groep. We hebben zojuist onze resultaten gepubliceerd, die in deze brief worden gepresenteerd. Natuurlijk resulteerde de onderbreking van de ElecLink-service in het 4e kwartaal in een tekort dat moest worden goedgemaakt, maar dit weerhield ons er niet van om een EBITDA van € 833 miljoen te behalen, aan de bovenkant van onze verwachtingen voor 2024 en boven de marktconsensus.
Vergeleken met 2023 hebben Eurotunnel en Europorte opmerkelijk goed gepresteerd, met historische records. Wat de Kanaaltunnel betreft, moet worden gewezen op de zeer sterke bijdrage van Eurostar, zoals vermeld in onze vorige brief, die ook een recordverkeer kende, ondanks de opschorting van de rechtstreekse diensten naar Amsterdam gedurende enkele maanden. Wat Europorte betreft, de sterke groei is te danken aan de kwaliteit van de dienstverlening die de loyaliteit van zijn klanten heeft gewonnen en aan het einde van de subsidies van de voormalige Fret SNCF. De winstgevendheid van ElecLink is teruggekeerd naar een normaler niveau als gevolg van de normalisering van de energieprijzen, maar blijft aanzienlijk met een EBITDA-bijdrage van € 159 miljoen.
Dankzij een strakke kostenbeheersing bedroeg de vrije kasstroom € 471 miljoen, wat ons een kaspositie aan het einde van het jaar opleverde van bijna € 1,7 miljard. Als gevolg van deze goede gezondheid heeft Standard & Poor's onze kredietwaardigheid verhoogd. De totale contractuele aflossingen op de langlopende lening bedragen € 526 miljoen. De Groep blijft de opportuniteiten volgen om haar financieringsstructuur te optimaliseren in overeenstemming met de marktomstandigheden.
Het is dan ook met groot vertrouwen dat uw Raad van Bestuur zal voorstellen dat de komende Algemene Vergadering een verhoging van het dividend met 5,5% tot 58 cent per aandeel goedkeurt, wat een rendement oplevert dat in lijn ligt met het gemiddelde voor traditionele infrastructuren. Naast de financiële resultaten heeft de Groep haar uitstoot van broeikasgassen (scope 1 en 2) verder verminderd, in lijn met haar vrijwillige doelstelling om dit jaar een vermindering van 30% te realiseren ten opzichte van 2019. Ook al twijfelen sommige mensen aan de noodzaak om klimaatverandering tegen te gaan, we zijn duidelijk van mening dat we een verantwoordelijkheid hebben tegenover onze klanten, die weten dat LeShuttle de meest milieuvriendelijke manier is om het Kanaal over te steken.
Op basis van deze goede resultaten voor 2024 heeft uw Raad van Bestuur de richtlijnen voor 2025 vastgesteld, met een geconsolideerde EBITDA-doelstelling tussen € 780 miljoen en € 830 miljoen. Dit is hetzelfde niveau als vorig jaar, omdat de geopolitieke en competitieve omgeving even onzeker blijft als in 2024. Onze voorzichtige aanpak houdt rekening met het feit dat de economische vooruitzichten in het VK en Europa zwak blijven, ook al kunnen recente leerstellige veranderingen in deze landen een aanzienlijke stimulans zijn. Wij zijn ook van mening dat de invoering van het nieuwe ETA-systeem in het Verenigd Koninkrijk op 2 april, en waarschijnlijk de invoering van EES in Europa eind oktober, waarschijnlijk een tijdelijke verstoring van het passagiersverkeer zal veroorzaken. Maar we zijn ervan overtuigd dat, na mogelijke fluctuaties, alle verkeersniveaus weer zullen aantrekken, om nog maar te zwijgen van mogelijke nieuwkomers.
Gezien onze gezonde financiële gezondheid zijn we van mening dat dit het juiste moment is om onze faciliteiten en ons rollend materieel te renoveren en te moderniseren . Als het gaat om onderhoud, met name aan het spoor, zijn vertragingen in investeringen zeer kostbaar. Je hoeft alleen maar naar de huidige staat van de Franse en Duitse netwerken te kijken om dat te zien. We moeten klaar zijn voor het verkeer van de toekomst. We zijn daarom van plan om onze Capex over een periode van enkele jaren op te voeren, in de regio van 5 tot 7 jaar. De reden hiervoor is eenvoudig: het aantal leveranciers en onderaannemers in onze bedrijven en de omvang van onze interne teams betekenen dat we het werk moeten spreiden om schadelijke 'oververhitting' te voorkomen die schadelijk zou kunnen zijn.
Ik kan bevestigen dat de Raad van Bestuur en ik zoals altijd waakzaam zullen blijven om in het kader van onze langetermijnstrategie te doen wat nodig is om de best mogelijke toekomst voor uw Groep te garanderen en de dividenden te blijven uitkeren die u verdient.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 14 nov 2022 15:12
- Heeft bedankt: 5 maal
- Is bedankt: 86 maal
Re: Getlink (GET)
In March 2025, LeShuttle Freight carried 105,413 trucks, up 2% compared to March 2024. Since 1 January, 302,144 trucks have crossed the Channel on board the Shuttles.
LeShuttle carried 122,419 passenger vehicles in March, a decrease of 16% compared to March 2024, due to the shift of the Easter weekend and the British school holidays to April this year.
Since 1 January, more than 370,000 passenger vehicles have been transported.
The April traffic figures will be published on Friday 9 May 2025 before the market opens.
LeShuttle carried 122,419 passenger vehicles in March, a decrease of 16% compared to March 2024, due to the shift of the Easter weekend and the British school holidays to April this year.
Since 1 January, more than 370,000 passenger vehicles have been transported.
The April traffic figures will be published on Friday 9 May 2025 before the market opens.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 14 nov 2022 15:12
- Heeft bedankt: 5 maal
- Is bedankt: 86 maal
Re: Getlink (GET)
In april 2025 vervoerde LeShuttle Freight 98.751 vrachtwagens, een daling van 3% ten opzichte van april 2024. Sinds 1 januari zijn meer dan 400.000 vrachtwagens het Kanaal overgestoken aan boord van de shuttles.
LeShuttle vervoerde in april 204.685 personenauto's, een stijging van 18% ten opzichte van april 2024. Sinds 1 januari zijn er bijna 575.000 personenauto's vervoerd.
De verkeerscijfers van mei worden op vrijdag 6 juni 2025 voor de opening van de markt gepubliceerd.
LeShuttle vervoerde in april 204.685 personenauto's, een stijging van 18% ten opzichte van april 2024. Sinds 1 januari zijn er bijna 575.000 personenauto's vervoerd.
De verkeerscijfers van mei worden op vrijdag 6 juni 2025 voor de opening van de markt gepubliceerd.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 14 nov 2022 15:12
- Heeft bedankt: 5 maal
- Is bedankt: 86 maal
Re: Getlink (GET)
• Massale goedkeuring van alle resoluties die in stemming worden gebracht
• Uitkering van een dividend van 58 eurocent per aandeel
• Herverkiezing van Yann Leriche als directeur
• Wijziging van de wettelijke leeftijdsgrens voor de voorzitter van de Raad van Bestuur
De gecombineerde algemene vergadering van Getlink SE werd gehouden in "Le V"28 Châteauform'George V in Parijs (75008) op woensdag 14 mei 2025 onder voorzitterschap van Jacques Gounon.
Het quorum van aanwezige of vertegenwoordigde aandeelhouders, gebaseerd op een totaal van 428.670.765 aanwezige of vertegenwoordigde aandelen, bereikte dit jaar een nieuw record van 79,09% van de aandelen met stemrecht.
Alle resoluties die door de Raad ter stemming werden gebracht, werden met een overweldigende meerderheid goedgekeurd[1] . Na goedkeuring van de moedermaatschappij en de geconsolideerde jaarrekening voor het jaar eindigend op 31 december 2024, keurde de Algemene Vergadering de verschillende beloningsposten voor bedrijfsfunctionarissen goed met scores van meer dan 97,83% en maximaal 99,89%, evenals de uitkering van een dividend van 58 cent per aandeel dat recht geeft op dividenden.
De Vergadering keurde ook goed :
• De herbenoeming van Yann Leriche als directeur. De Raad van Bestuur blijft bestaan uit 15 leden, met bijna 42% vrouwelijke bestuurders (exclusief werknemersvertegenwoordigers) en een onafhankelijkheidspercentage van 50%.
• De wettelijke leeftijdsgrens voor de voorzitter is verhoogd van 70 naar 75 jaar;
• De herbenoeming van Forvis Mazars SA en de benoeming van Deloitte & Associés als commissaris die verantwoordelijk is voor de certificering van de jaarrekening en duurzaamheidsinformatie.
Deloitte & Associé, vertegenwoordigd door Olivier Broissand, volgt KPMG op, vertegenwoordigd door Philippe Cherqui, die sinds 9 maart 2007 commissaris van de onderneming was. Jacques Gounon bedankte Philippe Cherqui en de KPMG-teams hartelijk voor de kwaliteit van hun werk door de jaren heen.
• Uitkering van een dividend van 58 eurocent per aandeel
• Herverkiezing van Yann Leriche als directeur
• Wijziging van de wettelijke leeftijdsgrens voor de voorzitter van de Raad van Bestuur
De gecombineerde algemene vergadering van Getlink SE werd gehouden in "Le V"28 Châteauform'George V in Parijs (75008) op woensdag 14 mei 2025 onder voorzitterschap van Jacques Gounon.
Het quorum van aanwezige of vertegenwoordigde aandeelhouders, gebaseerd op een totaal van 428.670.765 aanwezige of vertegenwoordigde aandelen, bereikte dit jaar een nieuw record van 79,09% van de aandelen met stemrecht.
Alle resoluties die door de Raad ter stemming werden gebracht, werden met een overweldigende meerderheid goedgekeurd[1] . Na goedkeuring van de moedermaatschappij en de geconsolideerde jaarrekening voor het jaar eindigend op 31 december 2024, keurde de Algemene Vergadering de verschillende beloningsposten voor bedrijfsfunctionarissen goed met scores van meer dan 97,83% en maximaal 99,89%, evenals de uitkering van een dividend van 58 cent per aandeel dat recht geeft op dividenden.
De Vergadering keurde ook goed :
• De herbenoeming van Yann Leriche als directeur. De Raad van Bestuur blijft bestaan uit 15 leden, met bijna 42% vrouwelijke bestuurders (exclusief werknemersvertegenwoordigers) en een onafhankelijkheidspercentage van 50%.
• De wettelijke leeftijdsgrens voor de voorzitter is verhoogd van 70 naar 75 jaar;
• De herbenoeming van Forvis Mazars SA en de benoeming van Deloitte & Associés als commissaris die verantwoordelijk is voor de certificering van de jaarrekening en duurzaamheidsinformatie.
Deloitte & Associé, vertegenwoordigd door Olivier Broissand, volgt KPMG op, vertegenwoordigd door Philippe Cherqui, die sinds 9 maart 2007 commissaris van de onderneming was. Jacques Gounon bedankte Philippe Cherqui en de KPMG-teams hartelijk voor de kwaliteit van hun werk door de jaren heen.
-
-
Laatste reacties
-
-
- Ga naar laatste bericht Meerwaardebelasting / solidariteitsbijdrage op ...
- Ga naar laatste bericht Mopkes
- Ga naar laatste bericht Opmerkelijk nieuws
- Ga naar laatste bericht Handelsoorlog
- Ga naar laatste bericht Politiek (Europa)
- Ga naar laatste bericht Pfizer (PFE)
- Ga naar laatste bericht Politiek (internationaal)
- Ga naar laatste bericht Politiek (België)
- Ga naar laatste bericht Beurs vandaag / laatste beursnieuws
- Ga naar laatste bericht Metalcorner