Word lid van het beste beursforum van de Benelux!

Minder advertenties (geen advertenties bij genoeg activiteit), abonneren op favoriete onderwerpen, toegang tot de chatbox, vragen stellen en kennis delen.

Waarom het beste beursforum van de Benelux? Naast de uitgebreide functies staan wij ook voor inhoudelijke en fatsoenlijke omgang met elkaar.

Binnen 1 minuut kunt u zich aanmelden.

Ageas (AGS)

Informatie en analyses over uw favoriete aandeel zoals: Ageas, Argenx, Umicore, Colruyt, Exmar, Barco, Proximus, Xfab, Cofinimmo, Agfa en Melexis
Y2I
Beginnende poster
Beginnende poster
Heeft bedankt: 58 maal
Is bedankt: 43 maal

Re: Ageas (AGS)

Bericht door Y2I »

Bron: SFPIM linkedin

'SFPIM steunt als verankerende aandeelhouder Ageas Group volledig in haar hashtag#kapitaalverhoging om de overname van haar sectorgenoot te financieren. We behouden zo ook na de transactie ons belang van 6,4% in de Belgische verzekeraar en worden niet verwaterd.'
Gette
Vooral een lezer
Heeft bedankt: 4 maal
Is bedankt: 7 maal

Bericht door Gette »

Logisch zou zijn dat het lopende aandelen inkoopprogramma gestopt wordt, maar reeds 3/4 van dit programma is afgewerkt en zal nog ondersteunend blijven werken voor de koers.
De nieuwe aandelen zullen ook het slotdividend ontvangen, omdat er geen onthechting van de coupon werd doorgevoerd bij de bestaande aandelen.
Ik heb even de jaarrekening van Esure doorgenomen en ik denk dat samen met de kostenbesparingen (synergieën) die AGEAS kan realiseren en een stijgende winst bij Esure, we mogelijks kijken naar 200 miljoen extra winst vanuit de UK. Dan zijn er natuurlijk nog de financieringskosten voor de extra schulden (Hoeveel weten we nog niet, hangt er vanaf hoeveel cash ze gebruiken), maar hopelijk niet meer dan de helft: voorbeeld 50% : Aankoop 1,51miljard - 550 miljoen (nieuwe aandelen) = 960 miljoen waarvan de helft nieuwe schulden geeft 480 miljoen, die hoplijk snel worden afgelost.
Ten slotte, er zijn 11 miljoen nieuwe aandelen gecreëerd, bij het einde van het inkoopprogramma zullen er om en bij de 4 miljoen zijn ingekocht en bij schrapping blijven er dan 7 miljoen extra aandelen over.
Mijn bedenking: Esure is een goede aankoop en zal snel bijdragen aan zowel het netto resultaat, als de netto winst per aandeel. Hoeveel aandelen heeft BNP gekocht bij de uitgifte? En Ageas blijft interesse tonen voor Ethias :think: ... hopelijk verslikken ze zich niet zoals in het verleden bij Fortis.
Voorlopig blijven we aanboord bij AGEAS, benieuwd wanneer BNP kleur bekent.
rakketje
Beginnende poster
Beginnende poster
Heeft bedankt: 29 maal
Is bedankt: 25 maal

Bericht door rakketje »

Raminvest schreef: 14 apr 2025 19:08 Serieus aandelen ingekocht door Ageas .https://www.ageas.com/nl/newsroom/ageas ... en-3061147
zo zie je wat wat extra liquiditeit in de markt kan doen voor een inkoopprogramma :D ik denk niet dat alle programma's zo slim zijn opgesteld
rakketje
Beginnende poster
Beginnende poster
Heeft bedankt: 29 maal
Is bedankt: 25 maal

Bericht door rakketje »

Je kan je de vraag stellen hoe dom ageas wel niet was om direct line te proberen aankopen met een financiering met eigen aandelen, terwijl ze geen inkoopprogramma hadden lopen om de koers te ondersteunen en dus een hogere prijs voor de uitgifte van nieuwe aandelen te kunnen vragen.

Zo'n accelerated bookbuilding is er vooral om administratieve redenen bij zo'n overname die snel moet gebeuren. Niet om de kleine aandeelhouders te nekken, maar zou wel interessant zijn om dit eens op de algemene vergadering te vragen. Dan ga je de logische verklaring hiervoor te weten komen. Misschien moet ik naar de av van ageas dus maar eens gaan.

Een kapitaalverhoging kan ook positief zijn voor de aandelenkoers als er zoals bij ageas veel interesse was, denk ik.
Gette
Vooral een lezer
Heeft bedankt: 4 maal
Is bedankt: 7 maal

Bericht door Gette »

Misschien was een keuzedividend voor het slotdividend in aandelen ook een mooie keuze geweest... wat denken jullie? :think:
charel01
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 12101 maal
Is bedankt: 10589 maal

Bericht door charel01 »

Gette schreef: 15 apr 2025 14:19 Misschien was een keuzedividend voor het slotdividend in aandelen ook een mooie keuze geweest... wat denken jullie? :think:
Natuurlijk. Ik zou voor het dividend gekozen hebben.
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo. :oops:
charel01
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 12101 maal
Is bedankt: 10589 maal

Bericht door charel01 »

Toch even de moeite om even te lezen:
Opgelegd hoger dividend heeft niet alleen gevolgen voor Belfius
https://www.beursforum.be/viewtopic.php ... 12#p104012
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo. :oops:
grepolis
Verkenner
Verkenner
Heeft bedankt: 12 maal
Is bedankt: 26 maal

Bericht door grepolis »

Gette schreef: 15 apr 2025 13:15 Logisch zou zijn dat het lopende aandelen inkoopprogramma gestopt wordt, maar reeds 3/4 van dit programma is afgewerkt en zal nog ondersteunend blijven werken voor de koers.
De nieuwe aandelen zullen ook het slotdividend ontvangen, omdat er geen onthechting van de coupon werd doorgevoerd bij de bestaande aandelen.
Ik heb even de jaarrekening van Esure doorgenomen en ik denk dat samen met de kostenbesparingen (synergieën) die AGEAS kan realiseren en een stijgende winst bij Esure, we mogelijks kijken naar 200 miljoen extra winst vanuit de UK. Dan zijn er natuurlijk nog de financieringskosten voor de extra schulden (Hoeveel weten we nog niet, hangt er vanaf hoeveel cash ze gebruiken), maar hopelijk niet meer dan de helft: voorbeeld 50% : Aankoop 1,51miljard - 550 miljoen (nieuwe aandelen) = 960 miljoen waarvan de helft nieuwe schulden geeft 480 miljoen, die hoplijk snel worden afgelost.
Ten slotte, er zijn 11 miljoen nieuwe aandelen gecreëerd, bij het einde van het inkoopprogramma zullen er om en bij de 4 miljoen zijn ingekocht en bij schrapping blijven er dan 7 miljoen extra aandelen over.
Mijn bedenking: Esure is een goede aankoop en zal snel bijdragen aan zowel het netto resultaat, als de netto winst per aandeel. Hoeveel aandelen heeft BNP gekocht bij de uitgifte? En Ageas blijft interesse tonen voor Ethias :think: ... hopelijk verslikken ze zich niet zoals in het verleden bij Fortis.
Voorlopig blijven we aanboord bij AGEAS, benieuwd wanneer BNP kleur bekent.
Dank je Gette,

Het lijkt er op dat men voldoende cash achter de hand wil houden voor als het eens dringend nodig zou zijn (overnamegericht). Ik ben eerder voorstander van overnames (functioneel) dan terugkoopprogramma's al kan ik me wel neerleggen bij de argumenten die hierrond al werden gemaakt. Bij de voorstelling van Elevate 27 werd aangegeven dat de cashflow 2.2B+ euro bedraagt dus wil men nog minstens 1B euro achter de hand houden...wat ik best kan vatten (zeker met de discussie rond Belfius dividenden en verkoop van Ethias). Maar een andere zaak is dat het progressieve dividendpolicy met de bijkomende aandelen een hoger budget zal moeten voorzien voor de periode 2025-2027. Er is gesteld dat het meer dan 1.9b euro was maar bij 190M aandelen zal er geen sprake zijn van een progressief maar stabiel dividendpolicy (en dan spreken we nog niet van potentiele fratsen van oligofrene presidenten zoals die er nu blijkbaar zijn in Rusland en USA). Willen ze toch progressief blijven inzake dividendpolicy dan zal er eerder 2.28B euro uitgekeerd moeten worden aan de aandeelhouders in die periode (ik reken aan minimum 12 euro op deze drie jaar)...
Raminvest
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 172 maal
Is bedankt: 161 maal

Bericht door Raminvest »

grepolis als ze hun eigen aandelen vernietigen dan is dat bijna status quo . Men zal dit zeker voorstellen op de vergadering . In jouw berekening houdt je ook geen rekening met de inkomsten van Esure
Raminvest
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 172 maal
Is bedankt: 161 maal

Bericht door Raminvest »

Gette , ik denk dat BNP alleen interesse heeft in AG insurance ze bezitten reeds meer dan 50%
Plaats reactie
HTML Button Generator