Sluit aan bij hét beursforum van de Benelux!

Minder advertenties, abonneer gratis op favoriete onderwerpen, chat mee, stel vragen en deel kennis. Naast unieke functies op het forum staan wij ook voor inhoudelijke en respectvolle omgang. In 1 minuut bent u aangemeld!

Allerlei (financiële) info

Allerlei, niet perse over de beurs maar delen van mopkes, jezelf voorstellen, opmerkelijk nieuws, etc.
Broke Accountant
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 334 maal
Is bedankt: 994 maal

Re: Allerlei (financiële) info

Bericht door Broke Accountant »

Charlie Chaplin schreef: 02 dec 2025 10:08 Wat mij hier vooral stoort, is dat de staat, RVA, VDAB en OCMW collectief gefaald hebben. Het is onaanvaardbaar dat mensen zó lang in de werkloosheid worden gehouden. Niet alleen de profiteurs en de luilakken, maar ook de sociaal zwakkeren en mensen met een beperking zijn jarenlang aan hun lot overgelaten.

En dan nu iedereen vanaf Nieuwjaar zomaar van de dop gooien? Dat lost niets op. Integendeel, het vergroot de kloof en stigmatiseert nog meer.

De echte oplossing ligt in:
  • kortere opvolging en begeleiding
  • bijsturen waar nodig
  • scholing en stages om kansen te creëren
en ja, bij kwaad opzet mag er gesanctioneerd worden
Maar de boel laten etteren om het dan op de vuilhoop te gooien, dat is schaamtelijk en mensonwaardig.
Volgens mij is het de staat die in deze gefaald heeft.
De zwakkere horen geen werkloosheidsuitkering te krijgen maar zouden recht moeten hebben op een ziekteuitkering of een alternatief.
Een werkloosheidsuitkering is voor degene die actief kunnen zijn op de arbeidsmarkt maar het niet zijn wegens omstandigheden.
Ook de reden waarom ik tegen ben IVM de beperking in tijd er op deze manier in te zetten.
Als morgen er economische problemen zijn en de arbeidsmarkt er heel anders zou uitzien dan gaan ze in de problemen komen. Dit ondanks dat er dan geen werk beschikbaar is.

Het enige wat eigenlijk zou moeten gebeuren is het profiteren en misbruik aanpakken. Begin het stempelen terug in te voeren wat in tijden van het inlezen van een is kaart niet moeilijk kan zijn. Zou zelfs geen mankracht kosten als je werkt met een terminal zoals een bankautomaat. Heb je ook een camera voor gezichtsherkenning aan de id te koppelen. Kan je ID niet doorgeven en terwijl ergens in het zwart werken. En terminal kan een brief geven met tijdstip dat de volgende dag kan aangemeld worden. Door dit ook dagelijks te switchen ga je terug zwart werk een pak moeilijker maken.
Charlie Chaplin
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 1360 maal
Is bedankt: 1278 maal

Bericht door Charlie Chaplin »

Fraude bestrijden met technologie klinkt efficiënt, maar mag nooit de menselijke waardigheid ondergraven. In plaats van mensen te controleren alsof ze verdachten zijn, zou de tijd die nu eventueel misbruikt wordt voor zwartwerk beter ingevuld worden door opleiding, stages en begeleiding. En wie een problematiek heeft, verdient hulp bij het vinden van een gepaste job, niet een uitkering die leeg voelt. Een uitkering is geen doel op zich – zinvol werk geeft mensen pas echt voldoening en een plaats in de samenleving.
charel01
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 13970 maal
Is bedankt: 12593 maal

Bericht door charel01 »

Prijs voor poetshulp wordt fors duurder: “Ik ga mijn poetsvrouw nu om de vier weken moeten laten komen, niet meer om de twee. Ook niet leuk voor haar”
“Ik heb weinig keuze. Bij mij verviervoudigen de kosten voor poetshulp. Dat is echt veel.” Aan het woord alleenstaande mama Cathy Van Oudenhove (50) uit Liedekerke, één van de vele Vlamingen die via 4040 melding deden van forse prijsstijgingen bij hun poetsbureau met dienstencheques vanaf januari. Wat kun je daar als klant tegen doen? En hoe reageert de politiek? Consumentenexperte Safia Yachou legt uit en Vlaams minister van Werk Zuhal Demir reageert.
Cathy Van Oudenhove (50) uit Liedekerke heeft al twaalf jaar vier uur poetshulp per week. Twee weken geleden viel ze van haar stoel toen ze een mail van Actief Dienstencheques kreeg.
Tot nu toe betaalde ze 6,65 euro per maand aan administratieve kosten, zo’n 80 euro per jaar. Vanaf 1 januari verdwijnt die bijdrage en wordt die vervangen door 1,75 euro per gewerkt uur, bovenop de 10 euro per dienstencheque. “Ik zal op jaarbasis 315 euro moeten betalen voor mijn poetshulp, 235 euro meer dan nu. Ik moest voor 1 december tekenen. Als ik niet reageerde, gingen ze ervan uit dat ik akkoord was.”

Cathy werkt voltijds, heeft twee kinderen en wil haar poetshulp niet kwijt, maar moet gaan puzzelen. “Ik ga haar om de twee weken laten komen in plaats van elke week. Niet leuk voor haar, maar ik heb geen andere keuze.”
Voor blok gezet

Ook Wim (45) en Isabelle (46) uit Hasselt zitten in hetzelfde schuitje. Bij hen komt er 270 euro bij, bijna een verdubbeling van wat ze vandaag betalen. Het koppel heeft al twaalf jaar dezelfde poetshulp. Overstappen lijkt geen optie. “We bekeken de prijsvergelijker van de Vlaamse overheid, maar elders is het nog duurder. Eigenlijk zeggen ze: neem de extra kost erbij of zoek maar een ander. We worden voor het blok gezet.”
Drie dagen tijd om te beslissen

Ook Els Henderieckx (57) uit Kontich, die om de twee weken vijf uur poetshulp krijgt, ontving vrijdag een mail van Perfectie @ Home, die ze “bijna ongehoord” noemt. Haar bijdrage verviervoudigt: van 0,35 naar 1,40 euro per uur. Ze is niet te spreken over de strakke timing: ze had maar drie dagen om akkoord te gaan.

“Hoe moet ik dit nalezen en juridisch laten checken in drie dagen? Wat als ik een week nodig heb? Word ik dan geschrapt?” De uitleg voor de prijsverhoging vindt ze vaag. Je krijgt zaken te horen zoals: het ligt aan het financieringsmodel, de kwaliteit, nieuwe verplichtingen ... In zo’n fraudegevoelige sector verwacht ik meer transparantie.”
Els wil haar poetshulp houden, maar tekent niet blind voor zo’n meerprijs. “Zo’n stijging moet naar de poetshulpen gaan: opleiding en taalondersteuning. Mijn poetsvrouw spreekt niet goed Nederlands. Daar betaal ik graag aan mee, maar wel met duidelijke uitleg.”

Wat kan je als consument doen?

Wie wil overstappen naar een goedkoper dienstenchequebedrijf, kan sinds oktober terecht op de Vlaamse prijsvergelijker, al leert een HLN-steekproef dat die niet altijd klopt. Zelf de tarieven bij je poetsbedrijf nakijken blijft dus nodig.

Bevoegd Vlaams minister van Werk Zuhal Demir (N-VA) reageert aan HLN: “Ondernemingen moeten bijkomende kosten registreren en elke wijziging binnen 30 dagen doorgeven. Rond 1 januari passen veel bedrijven hun tarieven aan, waardoor niet alles meteen zichtbaar is. De vergelijker is nieuw en nog in opbouw.”
Mogen poetsbedrijven hun kosten zo sterk verhogen? Ja. “De Vlaamse regelgeving verbiedt dat niet”, zegt Demir. “Maar bedrijven moeten klanten schriftelijk informeren, tonen hoe ze de kosten berekenen en wijzigingen tijdig melden. Wie dat niet doet, riskeert boetes tot 12.000 euro.” Een prijsplafond bestaat niet.

En hoe zit het met die beslissingstermijn van drie dagen, zoals bij Els? Volgens Lien Meurisse van de FOD Economie bestaat geen vaste wettelijke duur. “Maar ze moet wel redelijk zijn. Een poetshulpbedrijf mag je niets opdringen zonder voldoende bedenktijd.”
Is drie dagen te kort? “Dat kan”, zegt Meurisse. “Zeker als de mail net binnenkomt en mensen niet dagelijks hun mailbox checken. Je moet de kans krijgen om de nieuwe voorwaarden te lezen en te begrijpen. Overleg dus met het poetsbureau om meer tijd te vragen.”
Bron:"HLN"
Ik hoop dat het zo blijft maar voorlopig mag ik hier blijkbaar niet klagen. :roll:
Men zegt je leeft maar één keer. Men kan beter zeggen je leeft iedere dag. ;)
charel01
Forumveteraan
Forumveteraan

Bericht door charel01 »

Mogelijk deze maand nog overschrijding van spilindex
https://www.hln.be/economie/mogelijk-de ... ~ad0bd12d/
Ritchie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 735 maal
Is bedankt: 570 maal

Bericht door Ritchie »

charel01 schreef: 02 dec 2025 13:30 Prijs voor poetshulp wordt fors duurder: “Ik ga mijn poetsvrouw nu om de vier weken moeten laten komen, niet meer om de twee. Ook niet leuk voor haar”
“Ik heb weinig keuze. Bij mij verviervoudigen de kosten voor poetshulp. Dat is echt veel.” Aan het woord alleenstaande mama Cathy Van Oudenhove (50) uit Liedekerke, één van de vele Vlamingen die via 4040 melding deden van forse prijsstijgingen bij hun poetsbureau met dienstencheques vanaf januari. Wat kun je daar als klant tegen doen? En hoe reageert de politiek? Consumentenexperte Safia Yachou legt uit en Vlaams minister van Werk Zuhal Demir reageert.
Cathy Van Oudenhove (50) uit Liedekerke heeft al twaalf jaar vier uur poetshulp per week. Twee weken geleden viel ze van haar stoel toen ze een mail van Actief Dienstencheques kreeg.
Tot nu toe betaalde ze 6,65 euro per maand aan administratieve kosten, zo’n 80 euro per jaar. Vanaf 1 januari verdwijnt die bijdrage en wordt die vervangen door 1,75 euro per gewerkt uur, bovenop de 10 euro per dienstencheque. “Ik zal op jaarbasis 315 euro moeten betalen voor mijn poetshulp, 235 euro meer dan nu. Ik moest voor 1 december tekenen. Als ik niet reageerde, gingen ze ervan uit dat ik akkoord was.”

Cathy werkt voltijds, heeft twee kinderen en wil haar poetshulp niet kwijt, maar moet gaan puzzelen. “Ik ga haar om de twee weken laten komen in plaats van elke week. Niet leuk voor haar, maar ik heb geen andere keuze.”
Voor blok gezet

Ook Wim (45) en Isabelle (46) uit Hasselt zitten in hetzelfde schuitje. Bij hen komt er 270 euro bij, bijna een verdubbeling van wat ze vandaag betalen. Het koppel heeft al twaalf jaar dezelfde poetshulp. Overstappen lijkt geen optie. “We bekeken de prijsvergelijker van de Vlaamse overheid, maar elders is het nog duurder. Eigenlijk zeggen ze: neem de extra kost erbij of zoek maar een ander. We worden voor het blok gezet.”
Drie dagen tijd om te beslissen

Ook Els Henderieckx (57) uit Kontich, die om de twee weken vijf uur poetshulp krijgt, ontving vrijdag een mail van Perfectie @ Home, die ze “bijna ongehoord” noemt. Haar bijdrage verviervoudigt: van 0,35 naar 1,40 euro per uur. Ze is niet te spreken over de strakke timing: ze had maar drie dagen om akkoord te gaan.

“Hoe moet ik dit nalezen en juridisch laten checken in drie dagen? Wat als ik een week nodig heb? Word ik dan geschrapt?” De uitleg voor de prijsverhoging vindt ze vaag. Je krijgt zaken te horen zoals: het ligt aan het financieringsmodel, de kwaliteit, nieuwe verplichtingen ... In zo’n fraudegevoelige sector verwacht ik meer transparantie.”
Els wil haar poetshulp houden, maar tekent niet blind voor zo’n meerprijs. “Zo’n stijging moet naar de poetshulpen gaan: opleiding en taalondersteuning. Mijn poetsvrouw spreekt niet goed Nederlands. Daar betaal ik graag aan mee, maar wel met duidelijke uitleg.”

Wat kan je als consument doen?

Wie wil overstappen naar een goedkoper dienstenchequebedrijf, kan sinds oktober terecht op de Vlaamse prijsvergelijker, al leert een HLN-steekproef dat die niet altijd klopt. Zelf de tarieven bij je poetsbedrijf nakijken blijft dus nodig.

Bevoegd Vlaams minister van Werk Zuhal Demir (N-VA) reageert aan HLN: “Ondernemingen moeten bijkomende kosten registreren en elke wijziging binnen 30 dagen doorgeven. Rond 1 januari passen veel bedrijven hun tarieven aan, waardoor niet alles meteen zichtbaar is. De vergelijker is nieuw en nog in opbouw.”
Mogen poetsbedrijven hun kosten zo sterk verhogen? Ja. “De Vlaamse regelgeving verbiedt dat niet”, zegt Demir. “Maar bedrijven moeten klanten schriftelijk informeren, tonen hoe ze de kosten berekenen en wijzigingen tijdig melden. Wie dat niet doet, riskeert boetes tot 12.000 euro.” Een prijsplafond bestaat niet.

En hoe zit het met die beslissingstermijn van drie dagen, zoals bij Els? Volgens Lien Meurisse van de FOD Economie bestaat geen vaste wettelijke duur. “Maar ze moet wel redelijk zijn. Een poetshulpbedrijf mag je niets opdringen zonder voldoende bedenktijd.”
Is drie dagen te kort? “Dat kan”, zegt Meurisse. “Zeker als de mail net binnenkomt en mensen niet dagelijks hun mailbox checken. Je moet de kans krijgen om de nieuwe voorwaarden te lezen en te begrijpen. Overleg dus met het poetsbureau om meer tijd te vragen.”
Bron:"HLN"
Ik hoop dat het zo blijft maar voorlopig mag ik hier blijkbaar niet klagen. :roll:
Toch raar dat mensen vinden dat een poetshulp grotendeels moet betaald worden door de belastingbetaler.
:shock:
Misschien kan op kosten van de belastingbetaler om de 2 weken iemand mijn auto komen wassen...zelf wil ik wel 2€ inbrengen :roll:
charel01
Forumveteraan
Forumveteraan

Bericht door charel01 »

Analyse van Europese Bankaandelen volgens JPMorgan

Dit is een interessant inzicht van JPMorgan Research!

Volgens hun analistenrapport van dinsdag:

Europese bankaandelen worden als interessant beschouwd.

Zelfs na de grote koerswinsten van dit jaar, wordt er in 2026 nog meer potentieel verwacht.

De banken waren zowel dit jaar als vorig jaar (2024) de best presterende aandelen op de Europese beurzen.

Waarom de marktomstandigheden "perfect" zijn:

Economische groei in Europa zal naar verwachting aantrekken.

De winstvooruitzichten zijn goed.

JPMorgan Research verwacht een gemiddelde winstgroei van 9,7% per jaar tussen 2025 en 2027.

Deze groei wordt mede ondersteund door de inkoop van eigen aandelen.

Dit wijst op een aanhoudend positief sentiment voor de financiële sector in Europa de komende jaren.
sperweroog
Forumveteraan
Forumveteraan
Heeft bedankt: 8633 maal
Is bedankt: 1568 maal

Bericht door sperweroog »

charel01 schreef: 02 dec 2025 16:38 Analyse van Europese Bankaandelen volgens JPMorgan

Dit is een interessant inzicht van JPMorgan Research!

Volgens hun analistenrapport van dinsdag:

Europese bankaandelen worden als interessant beschouwd.

Zelfs na de grote koerswinsten van dit jaar, wordt er in 2026 nog meer potentieel verwacht.

De banken waren zowel dit jaar als vorig jaar (2024) de best presterende aandelen op de Europese beurzen.

Waarom de marktomstandigheden "perfect" zijn:

Economische groei in Europa zal naar verwachting aantrekken.

De winstvooruitzichten zijn goed.

JPMorgan Research verwacht een gemiddelde winstgroei van 9,7% per jaar tussen 2025 en 2027.

Deze groei wordt mede ondersteund door de inkoop van eigen aandelen.

Dit wijst op een aanhoudend positief sentiment voor de financiële sector in Europa de komende jaren.
Een etf'ke nemen op de Poolse banken? :think:
charel01
Forumveteraan
Forumveteraan

Bericht door charel01 »

Artikel is van 03 november maar wel van denk ik zowat de grootste goudhandelaar in Belgie:
Marktcommentaar: Correctie is ingezet
Goud en zilver zetten half oktober een (voorlopige) top neer, maar de voorbije weken zijn beide edelmetalen in correctiemodus. Tussen half augustus en half oktober steeg de goudprijs met 32%. Een dergelijke klim van 9 weken was sinds 1978 nog maar drie keer voorgevallen. Zilver deed er nog een schepje bovenop en werd over dezelfde periode 46% duurder. Parabolische stijgingen zijn bijna altijd de voorbode van een correctie en die kwam er ook.

Op 21 oktober werd goud 5,4% lager gezet en dat was de grootste daling op dagbasis sinds 2013. Goud sleurde ook zilver en de andere edelmetalen die fors waren gestegen in zijn val mee. Diezelfde dag corrigeerde de zilverprijs met 7,2% en dat was de grootste daling sinds september 2011.
Naamloos.png
Bij goud blijft de correctie voorlopig beperkt tot ongeveer 10% en de prijs blijft rond 4000 dollar schommelen. Bij zilver was de terugval groter van 54 naar 46 dollar maar inmiddels is ook de zilverprijs weer wat hersteld. Na 10 maanden in 2025 staat goud nog steeds 53% in de plus in dollar en 37% in euro. Voor zilver wordt dat respectievelijk 68% en 52%.

Er was geen directe aanleiding voor de correctie maar deze kon wel aan een combinatie van factoren worden toegeschreven. Wat bijvoorbeeld heeft meegespeeld, is de verhoging van de margeverplichtingen door de termijnbeurs CME (Chicago Mercantile Exchange), waar termijncontracten op goud en zilver (en ook nog andere grondstoffen) worden verhandeld. Voor goud werd de marge met 5,5% verhoogd en bij zilver bedroeg de stijging 8,5%.

Die verhoging betekent in de praktijk dat handelaren meer onderpand moeten aanhouden ten aanzien van de omvang van hun posities en dus een kleiner hefboomeffect kunnen creëren. Marges verhogen is iets wat de CME wel meer doet als de prijsuitslagen in een bepaalde markt te groot worden in een korte tijdspanne. De maatregel is bedoeld om overdreven speculatie uit de markt te halen en dat heeft in het geval van goud en zilver duidelijk gewerkt.

Op korte termijn is het moeilijk in te schatten hoe ver de correctie zal dragen. Een terugval van 17%, het gemiddelde van de voorgaande prijsdalingen tijdens de voorbije bull-markten, zou de goudprijs rond het niveau van 3650 dollar brengen. Al hoeft het niet noodzakelijk zo ver te komen. Tussen april en augustus bleef het verschil tussen top en bodem beperkt tot 11%. In dat geval zou de correctie nu al voorbij kunnen zijn. Maar er zijn ook correcties waar de prijsuitslagen meer uitgesproken zijn. Zo lag de terugval tussen augustus 2020 en oktober 2022 met 22% dubbel zo hoog en dan kan de prijs weer richting 3400 zakken.

De Federal Reserve verlaagde op 29 oktober de beleidsrente zoals verwacht met 25 basispunten. Een nieuwe renteverlaging tijdens de laatste monetaire vergadering van 10 december is nog geen uitgemaakte zaak. Op basis van de CME FedWatch Tool gaat momenteel 69% ervan uit dat die er wel komt. Dit zou de totale renteverlaging dit jaar op 75 basispunten brengen. In de Europese Unie, waar de inflatie lager ligt dan in de Verenigde Staten, hield de ECB de rente ongewijzigd.
Bron:"Argentor"
U kunt zich hier registreren en daarna de bijlage zien.
juve
Verkenner
Verkenner
Heeft bedankt: 134 maal
Is bedankt: 54 maal

Bericht door juve »

Ritchie schreef: 02 dec 2025 15:48 Toch raar dat mensen vinden dat een poetshulp grotendeels moet betaald worden door de belastingbetaler.
:shock:
Misschien kan op kosten van de belastingbetaler om de 2 weken iemand mijn auto komen wassen...zelf wil ik wel 2€ inbrengen :roll:
Ik denk dat de dienstencheque an sich niet het probleem is. Wel al de 'administratieve overhead'. 1,4 euro per uur per poetshulp klinkt niet veel, maar is aan pakweg 30 uren per week 42 euro per week.
- Perfectie heeft 950 poetshulpen volgens hun site (678 FTE in 2024 volgens de jaarrekening van de overkoepelende vennootschap)
- Neem hiervan 28 FTE als administratie (gokje, maar zou toch genoeg moeten zijn om de boel te runnen)

650 FTE poetshulpen, pakweg 30u/week werken voor klanten = 27.300€/week aan admin, aan pakweg 10 maanden/jaar 273.000€

volgens de jaarrekening is de personeelskost 34.300€/jaar/FTE. Dus bijna 8 FTE worden betaald met die administratieve kost per uur.

En dat komt bovenop de 29,63€/dienstencheque die het bedrijf krijgt (10 euro van de klant en 19,63 van de staat).

Ook een mooie constructie:
- P@H is een vehikel met anderhalf miljoen euro aan gebouwen, wat de laatste 5 jaar geen belastingen betaalt en negatief eigen vermogen heeft.
- Deperfectiegroup zit erboven zonder personeel of gebouwen.
- Dan heb je nog IZA.BEL dat overgenomen is ondertussen door Aldron.
- En tenslotte BIKHH.

Uiteindelijk kom je uit bij Daenens, waar ze 150 dienstencheque kantoren hebben. Als je in de hele regio enkel dienstencheque bedrijven hebt uit 1 grote groep, duwen ze doodleuk die 'extra kosten' door. Blijft een lekker lucratieve sector.
Winnitou
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Heeft bedankt: 1 maal
Is bedankt: 237 maal

Bericht door Winnitou »

Belgen hebben recordbedrag van 302 miljard op spaarboekjes

De tegoeden op gereglementeerde spaarboekjes zijn in oktober met 1,4 miljard euro gestegen naar een recordhoogte van 301,9 miljard. Dat blijkt uit cijfers van de Nationale Bank. Het vorige record bedroeg 301,4 miljard en dateert van februari 2022.
Het verse geld op spaarboekjes is vooral afkomstig van vervallende aantrekkelijke termijnrekeningen. Die termijnrekeningen werden in september vorig jaar geopend toen de fiscaal vriendelijke staatsbon op vervaldag kwam!
Plaats reactie
HTML Button Generator