Prijs voor poetshulp wordt fors duurder: “Ik ga mijn poetsvrouw nu om de vier weken moeten laten komen, niet meer om de twee. Ook niet leuk voor haar”
“Ik heb weinig keuze. Bij mij verviervoudigen de kosten voor poetshulp. Dat is echt veel.” Aan het woord alleenstaande mama Cathy Van Oudenhove (50) uit Liedekerke, één van de vele Vlamingen die via 4040 melding deden van forse prijsstijgingen bij hun poetsbureau met dienstencheques vanaf januari. Wat kun je daar als klant tegen doen? En hoe reageert de politiek? Consumentenexperte Safia Yachou legt uit en Vlaams minister van Werk Zuhal Demir reageert.
Cathy Van Oudenhove (50) uit Liedekerke heeft al twaalf jaar vier uur poetshulp per week. Twee weken geleden viel ze van haar stoel toen ze een mail van Actief Dienstencheques kreeg.
Tot nu toe betaalde ze 6,65 euro per maand aan administratieve kosten, zo’n 80 euro per jaar. Vanaf 1 januari verdwijnt die bijdrage en wordt die vervangen door 1,75 euro per gewerkt uur, bovenop de 10 euro per dienstencheque. “Ik zal op jaarbasis 315 euro moeten betalen voor mijn poetshulp, 235 euro meer dan nu. Ik moest voor 1 december tekenen. Als ik niet reageerde, gingen ze ervan uit dat ik akkoord was.”
Cathy werkt voltijds, heeft twee kinderen en wil haar poetshulp niet kwijt, maar moet gaan puzzelen. “Ik ga haar om de twee weken laten komen in plaats van elke week. Niet leuk voor haar, maar ik heb geen andere keuze.”
Voor blok gezet
Ook Wim (45) en Isabelle (46) uit Hasselt zitten in hetzelfde schuitje. Bij hen komt er 270 euro bij, bijna een verdubbeling van wat ze vandaag betalen. Het koppel heeft al twaalf jaar dezelfde poetshulp. Overstappen lijkt geen optie. “We bekeken de prijsvergelijker van de Vlaamse overheid, maar elders is het nog duurder. Eigenlijk zeggen ze: neem de extra kost erbij of zoek maar een ander. We worden voor het blok gezet.”
Drie dagen tijd om te beslissen
Ook Els Henderieckx (57) uit Kontich, die om de twee weken vijf uur poetshulp krijgt, ontving vrijdag een mail van Perfectie @ Home, die ze “bijna ongehoord” noemt. Haar bijdrage verviervoudigt: van 0,35 naar 1,40 euro per uur. Ze is niet te spreken over de strakke timing: ze had maar drie dagen om akkoord te gaan.
“Hoe moet ik dit nalezen en juridisch laten checken in drie dagen? Wat als ik een week nodig heb? Word ik dan geschrapt?” De uitleg voor de prijsverhoging vindt ze vaag. Je krijgt zaken te horen zoals: het ligt aan het financieringsmodel, de kwaliteit, nieuwe verplichtingen ... In zo’n fraudegevoelige sector verwacht ik meer transparantie.”
Els wil haar poetshulp houden, maar tekent niet blind voor zo’n meerprijs. “Zo’n stijging moet naar de poetshulpen gaan: opleiding en taalondersteuning. Mijn poetsvrouw spreekt niet goed Nederlands. Daar betaal ik graag aan mee, maar wel met duidelijke uitleg.”
Wat kan je als consument doen?
Wie wil overstappen naar een goedkoper dienstenchequebedrijf, kan sinds oktober terecht op de Vlaamse prijsvergelijker, al leert een HLN-steekproef dat die niet altijd klopt. Zelf de tarieven bij je poetsbedrijf nakijken blijft dus nodig.
Bevoegd Vlaams minister van Werk Zuhal Demir (N-VA) reageert aan HLN: “Ondernemingen moeten bijkomende kosten registreren en elke wijziging binnen 30 dagen doorgeven. Rond 1 januari passen veel bedrijven hun tarieven aan, waardoor niet alles meteen zichtbaar is. De vergelijker is nieuw en nog in opbouw.”
Mogen poetsbedrijven hun kosten zo sterk verhogen? Ja. “De Vlaamse regelgeving verbiedt dat niet”, zegt Demir. “Maar bedrijven moeten klanten schriftelijk informeren, tonen hoe ze de kosten berekenen en wijzigingen tijdig melden. Wie dat niet doet, riskeert boetes tot 12.000 euro.” Een prijsplafond bestaat niet.
En hoe zit het met die beslissingstermijn van drie dagen, zoals bij Els? Volgens Lien Meurisse van de FOD Economie bestaat geen vaste wettelijke duur. “Maar ze moet wel redelijk zijn. Een poetshulpbedrijf mag je niets opdringen zonder voldoende bedenktijd.”
Is drie dagen te kort? “Dat kan”, zegt Meurisse. “Zeker als de mail net binnenkomt en mensen niet dagelijks hun mailbox checken. Je moet de kans krijgen om de nieuwe voorwaarden te lezen en te begrijpen. Overleg dus met het poetsbureau om meer tijd te vragen.”
Bron:"HLN"
Ik hoop dat het zo blijft maar voorlopig mag ik hier blijkbaar niet klagen.