✅ Word lid van het beste beursforum van de Benelux!
Minder advertenties (geen advertenties bij genoeg activiteit), abonneren op favoriete onderwerpen, toegang tot de chatbox, vragen stellen en kennis delen.
Waarom het beste beursforum van de Benelux? Naast de uitgebreide functies staan wij ook voor inhoudelijke en fatsoenlijke omgang met elkaar.
Binnen 1 minuut kunt u zich aanmelden.
Handelsoorlog
- K/w
- Ervaren poster
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 21 dec 2021 09:44
- Heeft bedankt: 160 maal
- Is bedankt: 357 maal
Re: Handelsoorlog
Russische economie wankelt nu belangrijke bondgenoot Poetins olie afwijst
Nu de Russische economie blijft worstelen sinds het begin van de oorlog in Oekraïne, krijgt Moskou te maken met een scherpe daling van de export van olie, gas en auto's naar China.
Rusland worstelt met recordhoge inflatie en snel stijgende rentetarieven, terwijl militaire uitgaven al meer dan drie jaar de hoogste prioriteit van het Kremlin zijn gebleven.
Volgens Kyrylo Shevchenko, hoofd van de nationale bank van Oekraïne, markeert de afstandname van China ten opzichte van Rusland een belangrijke economische koerswijziging.
"Rusland verliest geld als nooit tevoren, $281 miljard aan kapitaal is sinds 2022 gevlucht! $138 miljard in het eerste jaar, $80 miljard in 2023, en $63 miljard vorig jaar. Zelfs China zegt 'nee' tegen Russische olie, gas en autofabrieken", plaatste Shevchenko op X.
Hoewel de wereldwijde tarieven van Donald Trump niet direct gericht waren op Rusland, hebben ze de Russische financiële markten alsnog ontregeld.
Westerse sancties, bedoeld om de inkomsten van Moskou uit de verkoop van olie en gas te verlagen, hebben China ook aangezet om handelsrelaties te verminderen, zo meldde Reuters vorige maand.
Bron: The Daily Express
Nu de Russische economie blijft worstelen sinds het begin van de oorlog in Oekraïne, krijgt Moskou te maken met een scherpe daling van de export van olie, gas en auto's naar China.
Rusland worstelt met recordhoge inflatie en snel stijgende rentetarieven, terwijl militaire uitgaven al meer dan drie jaar de hoogste prioriteit van het Kremlin zijn gebleven.
Volgens Kyrylo Shevchenko, hoofd van de nationale bank van Oekraïne, markeert de afstandname van China ten opzichte van Rusland een belangrijke economische koerswijziging.
"Rusland verliest geld als nooit tevoren, $281 miljard aan kapitaal is sinds 2022 gevlucht! $138 miljard in het eerste jaar, $80 miljard in 2023, en $63 miljard vorig jaar. Zelfs China zegt 'nee' tegen Russische olie, gas en autofabrieken", plaatste Shevchenko op X.
Hoewel de wereldwijde tarieven van Donald Trump niet direct gericht waren op Rusland, hebben ze de Russische financiële markten alsnog ontregeld.
Westerse sancties, bedoeld om de inkomsten van Moskou uit de verkoop van olie en gas te verlagen, hebben China ook aangezet om handelsrelaties te verminderen, zo meldde Reuters vorige maand.
Bron: The Daily Express
A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty.
- charel01
- Forumveteraan
- Berichten: 8691
- Lid geworden op: 06 nov 2021 09:52
- Heeft bedankt: 12101 maal
- Is bedankt: 10589 maal
Re: Handelsoorlog
China doet vliegtuigen van Boeing in de ban
Het lijkt erop dat de handelsspanningen tussen China en de VS nu ook de luchtvaartsector raken. Bloomberg meldt dat Chinese luchtvaartmaatschappijen geen nieuwe Boeing-vliegtuigen meer mogen afnemen en ook geen vliegtuigonderdelen meer van Amerikaanse bedrijven mogen kopen.
Deze maatregel volgt op de recente aankondiging van Chinese vergeldingsheffingen van 125% op Amerikaanse goederen. Dit is weer een reactie op de Amerikaanse importtarieven van in totaal 145% op Chinese producten.
Volgens Bloomberg zouden deze hoge heffingen de kosten van in de VS geproduceerde vliegtuigen en onderdelen meer dan verdubbelen. Dit zou het voor Chinese luchtvaartmaatschappijen economisch onhaalbaar maken om nog Boeing-vliegtuigen te bestellen.
Het persbureau meldt ook dat de Chinese overheid overweegt om luchtvaartmaatschappijen te ondersteunen die Boeing-vliegtuigen leasen en nu met hogere kosten te maken krijgen. Het is een duidelijke escalatie in het handelconflict, met directe gevolgen voor een grote Amerikaanse speler als Boeing.
Het lijkt erop dat de handelsspanningen tussen China en de VS nu ook de luchtvaartsector raken. Bloomberg meldt dat Chinese luchtvaartmaatschappijen geen nieuwe Boeing-vliegtuigen meer mogen afnemen en ook geen vliegtuigonderdelen meer van Amerikaanse bedrijven mogen kopen.
Deze maatregel volgt op de recente aankondiging van Chinese vergeldingsheffingen van 125% op Amerikaanse goederen. Dit is weer een reactie op de Amerikaanse importtarieven van in totaal 145% op Chinese producten.
Volgens Bloomberg zouden deze hoge heffingen de kosten van in de VS geproduceerde vliegtuigen en onderdelen meer dan verdubbelen. Dit zou het voor Chinese luchtvaartmaatschappijen economisch onhaalbaar maken om nog Boeing-vliegtuigen te bestellen.
Het persbureau meldt ook dat de Chinese overheid overweegt om luchtvaartmaatschappijen te ondersteunen die Boeing-vliegtuigen leasen en nu met hogere kosten te maken krijgen. Het is een duidelijke escalatie in het handelconflict, met directe gevolgen voor een grote Amerikaanse speler als Boeing.
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo. 

-
- Regelmatige poster
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 17 jan 2024 16:40
- Heeft bedankt: 44 maal
- Is bedankt: 208 maal
Re: Handelsoorlog
Tijd om een aandeeltje van airbus te kopencharel01 schreef: ↑15 apr 2025 13:56 China doet vliegtuigen van Boeing in de ban
Het lijkt erop dat de handelsspanningen tussen China en de VS nu ook de luchtvaartsector raken. Bloomberg meldt dat Chinese luchtvaartmaatschappijen geen nieuwe Boeing-vliegtuigen meer mogen afnemen en ook geen vliegtuigonderdelen meer van Amerikaanse bedrijven mogen kopen.
Deze maatregel volgt op de recente aankondiging van Chinese vergeldingsheffingen van 125% op Amerikaanse goederen. Dit is weer een reactie op de Amerikaanse importtarieven van in totaal 145% op Chinese producten.
Volgens Bloomberg zouden deze hoge heffingen de kosten van in de VS geproduceerde vliegtuigen en onderdelen meer dan verdubbelen. Dit zou het voor Chinese luchtvaartmaatschappijen economisch onhaalbaar maken om nog Boeing-vliegtuigen te bestellen.
Het persbureau meldt ook dat de Chinese overheid overweegt om luchtvaartmaatschappijen te ondersteunen die Boeing-vliegtuigen leasen en nu met hogere kosten te maken krijgen. Het is een duidelijke escalatie in het handelconflict, met directe gevolgen voor een grote Amerikaanse speler als Boeing.

- TimeIsMoney
- Ervaren poster
- Berichten: 755
- Lid geworden op: 26 aug 2022 20:17
- Heeft bedankt: 120 maal
- Is bedankt: 492 maal
Re: Handelsoorlog
Boeing is nu geannuleerd in China. De grote ontkoppeling begint. Althans, zo lijkt het.
De realiteit is dat Boeings vliegtuigen die in Amerika worden geproduceerd, voor Amerikaanse doeleinden, ongeveer 10.000 Chinese onderdelen bevatten. Elk vliegtuig.
In China gebruiken ze Amerikaanse vliegtuigelektronica en motoren in hun vliegtuigen. Best belangrijke onderdelen.
De handelsoorlog laat zien dat er een opvallend gebrek is aan inzicht in de werking van wereldwijde toeleveringsketens.
Hoewel het theoretisch mogelijk is om te ontkoppelen, is handel ook een belangrijke motor voor vrede.
Ik geef de voorkeur aan prikkels voor vrede. Ik zeg het maar even.
- TimeIsMoney
- Ervaren poster
- Berichten: 755
- Lid geworden op: 26 aug 2022 20:17
- Heeft bedankt: 120 maal
- Is bedankt: 492 maal
- charel01
- Forumveteraan
- Berichten: 8691
- Lid geworden op: 06 nov 2021 09:52
- Heeft bedankt: 12101 maal
- Is bedankt: 10589 maal
Re: Handelsoorlog
Postdienst Hongkong schort pakketdienst van en naar VS op - Beperkingen op export chips naar China kosten Nvidia 5,5 miljard dollar
Postdienst Hongkong schort pakketdienst van en naar Verenigde Staten op
Hongkong Post, de postdienst van de semi-autonome Chinese stad, heeft woensdag aangekondigd dat het stopt met pakketten verwerken die afkomstig zijn of bestemd zijn voor de Verenigde Staten. De beslissing komt er in de nasleep van de nieuwe Amerikaanse tarieven op goederen uit China en Hongkong.
De verwerkingsdienst stopt onmiddellijk met post aannemen en verzenden die via de zee wordt vervoerd, aan luchtpost komt op 27 april een einde.
De algemeen directeur van Hongkong Post, John Lee, bekritiseerde de Amerikaanse tarieven en noemde ze "absurd". Volgens hem zouden er geen tarieven in rekening gebracht moeten worden, omdat Hongkong een vrijhaven is. "De Verenigde Staten zijn onredelijk, intimideren en leggen onrechtmatig tarieven op."
Bron:"HLN"
Postdienst Hongkong schort pakketdienst van en naar Verenigde Staten op
Hongkong Post, de postdienst van de semi-autonome Chinese stad, heeft woensdag aangekondigd dat het stopt met pakketten verwerken die afkomstig zijn of bestemd zijn voor de Verenigde Staten. De beslissing komt er in de nasleep van de nieuwe Amerikaanse tarieven op goederen uit China en Hongkong.
De verwerkingsdienst stopt onmiddellijk met post aannemen en verzenden die via de zee wordt vervoerd, aan luchtpost komt op 27 april een einde.
De algemeen directeur van Hongkong Post, John Lee, bekritiseerde de Amerikaanse tarieven en noemde ze "absurd". Volgens hem zouden er geen tarieven in rekening gebracht moeten worden, omdat Hongkong een vrijhaven is. "De Verenigde Staten zijn onredelijk, intimideren en leggen onrechtmatig tarieven op."
Bron:"HLN"
Ik leef als een kieken zonder kop en gedraag me soms zo. 

-
- Forumveteraan
- Berichten: 4188
- Lid geworden op: 10 jun 2022 16:51
- Heeft bedankt: 3481 maal
- Is bedankt: 2848 maal
Re: Handelsoorlog
Uit Marketwatch
Na lezing van dit artikel : kan niet iedereen wat verkocht hebben en dit om verschillende redenen ?Wie heeft er staatsobligaties verkocht? De theorieën van een Fidelity-professional
Door Steve Goldstein
Mike Riddell, Fidelity's hoofdportefeuillebeheerder voor strategische obligatiestrategieën, heeft een notitie geschreven over de waarschijnlijke verkopers achter de recente uitverkoop van Amerikaanse staatsobligaties.
Ten eerste, zegt hij, komt het niet door de inflatieverwachtingen, aangezien die juist zijn gedaald sinds de 90-daagse pauze in de tarieven en de daling van de olieprijzen. En het komt ook niet door de verwachtingen van hogere groei, gezien de daling van de prijzen van risicovolle activa. Het komt ook niet door de basishandel.
"Dat betekent niet dat het afbouwen van deze basistransacties geen disfunctionaliteit kan veroorzaken - als ze allemaal massaal Amerikaanse staatsobligaties verkopen, zullen er waarschijnlijk verstoringen optreden tussen individuele obligaties op de Amerikaanse staatsobligatiecurve, en zou de liquiditeit tussen individuele Amerikaanse staatsobligaties aanzienlijk worden aangetast.
Maar dit lijkt niet te gebeuren - als dat wel zo was, zouden we gekke bewegingen zien in de reporente (die deze transacties financieren), maar dat gebeurt niet", zegt hij.
Er is geen echt goed bewijs dat het China is, en als het Japan was, zouden Japanse staatsobligaties een enorme rally moeten meemaken, wat niet het geval is.
Dat leidt tot Europese beleggers - vanwege de rally van de euro en de daling van de Duitse staatsrente.
Riddell zegt ook dat opkomende markten mogelijk reserves - en daarmee ook staatsobligaties - hebben verkocht om een ongeordende depreciatie van hun valuta te voorkomen.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 17 jan 2024 16:40
- Heeft bedankt: 44 maal
- Is bedankt: 208 maal
Re: Handelsoorlog
Denk dat iedereen dezelfde reden heeft, het is oranje en is een mislukte golfer met alzheimer.NewB76 schreef: ↑16 apr 2025 10:44 Uit Marketwatch
Na lezing van dit artikel : kan niet iedereen wat verkocht hebben en dit om verschillende redenen ?Wie heeft er staatsobligaties verkocht? De theorieën van een Fidelity-professional
Door Steve Goldstein
Mike Riddell, Fidelity's hoofdportefeuillebeheerder voor strategische obligatiestrategieën, heeft een notitie geschreven over de waarschijnlijke verkopers achter de recente uitverkoop van Amerikaanse staatsobligaties.
Ten eerste, zegt hij, komt het niet door de inflatieverwachtingen, aangezien die juist zijn gedaald sinds de 90-daagse pauze in de tarieven en de daling van de olieprijzen. En het komt ook niet door de verwachtingen van hogere groei, gezien de daling van de prijzen van risicovolle activa. Het komt ook niet door de basishandel.
"Dat betekent niet dat het afbouwen van deze basistransacties geen disfunctionaliteit kan veroorzaken - als ze allemaal massaal Amerikaanse staatsobligaties verkopen, zullen er waarschijnlijk verstoringen optreden tussen individuele obligaties op de Amerikaanse staatsobligatiecurve, en zou de liquiditeit tussen individuele Amerikaanse staatsobligaties aanzienlijk worden aangetast.
Maar dit lijkt niet te gebeuren - als dat wel zo was, zouden we gekke bewegingen zien in de reporente (die deze transacties financieren), maar dat gebeurt niet", zegt hij.
Er is geen echt goed bewijs dat het China is, en als het Japan was, zouden Japanse staatsobligaties een enorme rally moeten meemaken, wat niet het geval is.
Dat leidt tot Europese beleggers - vanwege de rally van de euro en de daling van de Duitse staatsrente.
Riddell zegt ook dat opkomende markten mogelijk reserves - en daarmee ook staatsobligaties - hebben verkocht om een ongeordende depreciatie van hun valuta te voorkomen.
-
-
Laatste reacties
-
-
- Ga naar laatste bericht Fugro (FUR)
- Ga naar laatste bericht Handelsoorlog
- Ga naar laatste bericht Politiek (internationaal)
- Ga naar laatste bericht Mopkes
- Ga naar laatste bericht Nieuws over wielrennen en veldrijden
- Ga naar laatste bericht Politiek (België)
- Ga naar laatste bericht Palantir (PLTR)
- Ga naar laatste bericht Novo Nordisk (NOVO-B)
- Ga naar laatste bericht Beleggen in Technologie
- Ga naar laatste bericht Amerikaanse presidentsverkiezingen